Οι σχέσεις ΗΠΑ–Κίνας βρίσκονται και πάλι σε τροχιά σύγκρουσης, αυτή τη φορά με αφορμή την απόφαση της Ουάσινγκτον να επιβάλει από τις 14 Οκτωβρίου λιμενικά τέλη σε κινεζόκτητα, κινεζοδιαχειριζόμενα ή ακόμα και κινεζικής κατασκευής πλοία. Αν και επίσημη απάντηση από το Πεκίνο δεν έχει υπάρξει, η δημοσίευση τροποποιήσεων σε βασικό κανονισμό θαλάσσιων μεταφορών από το Κρατικό Συμβούλιο της Κίνας ερμηνεύεται ήδη ως νομική «γέφυρα» για αντίποινα.

Σύμφωνα με πηγές από τον κινεζικό ναυτιλιακό κλάδο, εξετάζεται η επιβολή πρόσθετων χρεώσεων σε αμερικανικά πλοία ή σε εταιρείες με αμερικανικά κεφάλαια όταν προσεγγίζουν κινεζικά λιμάνια. Ένα τέτοιο μέτρο θα θύμιζε τις αμοιβαίες κινήσεις που είχαν υιοθετηθεί στον εμπορικό πόλεμο δασμών της προηγούμενης δεκαετίας. «Η Κίνα έχει πλέον θεσμικό οπλοστάσιο που της επιτρέπει να αντιδρά σε διακριτικά μέτρα εις βάρος της ναυτιλίας της», σχολιάζουν αναλυτές.

Το νέο κανονιστικό πλαίσιο ορίζει ότι, σε περίπτωση παραβίασης ναυτιλιακών συμφωνιών από άλλη χώρα, το Πεκίνο μπορεί να απαιτήσει διορθωτικές κινήσεις ή ακόμη και να αναστείλει μονομερώς τη συμφωνία. Σε περίπτωση απουσίας διεθνούς προστασίας, «θα ληφθούν αναγκαία αντίμετρα» κατά κυβερνήσεων που επιβάλλουν περιορισμούς σε κινεζικές εταιρείες, πλοία ή πληρώματα.

Η Ένωση Ελλήνων Πλοιοκτητών της Κίνας (China Shipowners’ Association – CSOA) έσπευσε να στηρίξει τις αλλαγές, καταγγέλλοντας «διακριτική μεταχείριση από συγκεκριμένη χώρα». Η Cosco Shipping, ο κρατικός ναυτιλιακός γίγαντας και μέλος-κλειδί της CSOA, θεωρείται ο μεγάλος χαμένος από το αμερικανικό σχέδιο. Υπολογισμοί της Linerlytica δείχνουν ότι μόνο οι γραμμές containership της Cosco ενδέχεται να επιβαρυνθούν με πάνω από 1 δισ. δολάρια σε έξι μήνες, εφόσον το υφιστάμενο δίκτυο παραμείνει αμετάβλητο.

Η αντιπαράθεση δεν περιορίζεται μόνο στους δύο εμπορικούς γίγαντες. Το Χονγκ Κονγκ βλέπει το καθεστώς νηολογίου του να πιέζεται, ενώ πρόσφατες κινήσεις μαζικής αλλαγής σημαίας από τη Seaspan αποδόθηκαν σε προληπτική αντίδραση απέναντι στους σχεδιασμούς της Ουάσινγκτον.

Την ίδια στιγμή, αβεβαιότητα κυριαρχεί στην αγορά για το αν το αμερικανικό μέτρο θα τεθεί όντως σε εφαρμογή στην ώρα του. Με μόλις δύο εβδομάδες μέχρι την προθεσμία, η Υπηρεσία Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) δεν έχει ακόμη απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα για τον τρόπο εφαρμογής και τις τεχνικές λεπτομέρειες.

Σταυροδρόμι για τη ναυτιλία

Εάν τελικά το Πεκίνο υλοποιήσει αντίποινα, η παγκόσμια ναυτιλία κινδυνεύει με νέο κύκλο αναταράξεων, αυτή τη φορά μέσα από λιμενικά τέλη που μπορεί να επιβαρύνουν τόσο τα κόστη όσο και τις εμπορικές ροές. «Η υπόθεση αυτή είναι περισσότερο από μια διμερής αντιπαράθεση· είναι ένας καθρέφτης του πόσο εύθραυστη παραμένει η ισορροπία στη διεθνή ναυτιλία», σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς.

Διαβάστε ακόμη

Η εφορία πατάει το κουμπί και… «σβήνει» χιλιάδες Airbnb

Μήνυμα τραπεζών μέσω Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Ομοσπονδίας: Οι κίνδυνοι κλίματος να συμπεριληφθούν στα κανονικά stress tests

Η EBRD αναβαθμίζει την πρόβλεψή της για την Τουρκία – Στο 3,1% η ανάπτυξη το 2025

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα