Η σύγκρουση ΗΠΑ–Κίνας στις αγροτικές εμπορικές ροές φέρνει ανατροπές στη ναυτιλιακή αγορά και στις στρατηγικές των εξαγωγέων σιτηρών. Όπως σημειώνει η αναλύτρια της SIGNAL Group, Μαρία Μπερτζελέτου, η Κίνα έχει προχωρήσει σε μια σταθερή και στρατηγική στροφή μακριά από τα αμερικανικά αγροτικά προϊόντα, με αιχμή τη σόγια, δίνοντας ολοένα και μεγαλύτερο βάρος στη Βραζιλία και την Αργεντινή.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία TSOP, οι εξαγωγές σόγιας των ΗΠΑ προς την Κίνα μειώθηκαν δραματικά το β΄ τρίμηνο του 2025: μόλις 783.000 τόνοι, πτώση 85% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο και 67% χαμηλότερα σε ετήσια βάση. «Πρόκειται ουσιαστικά για σχεδόν πλήρη παύση των ροών», σχολιάζει η Μπερτζελέτου, τονίζοντας ότι η δομική αποσύνδεση των δύο χωρών στον αγροτικό τομέα είναι πλέον αδιαμφισβήτητη.

Η Βραζιλία, με τις ισχυρές εποχικές ροές της, και η Αργεντινή, που αναδύεται δυναμικά ως συμπληρωματικός προμηθευτής, καλύπτουν το κενό που αφήνουν οι ΗΠΑ. Πρόσφατες εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι κινεζικοί εισαγωγείς θα μπορούσαν να απορροφήσουν έως και 10 εκατ. τόνους σόγιας από Βραζιλία και Αργεντινή στην εμπορική περίοδο 2025/26 – ιστορικό ρεκόρ που παγιώνει τη θέση της Νότιας Αμερικής ως κύριου «σιτοβολώνα» για το Πεκίνο.

Την ώρα που η Κίνα γυρίζει την πλάτη, οι Ηνωμένες Πολιτείες στρέφονται στην Ιαπωνία για στήριξη. Μετά τη συμφωνία του Ιουλίου 2025, το Τόκιο δεσμεύθηκε να αγοράσει αμερικανικά αγροτικά προϊόντα αξίας 8 δισ. δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων καλαμποκιού, σόγιας, λιπασμάτων, βιοαιθανόλης και καυσίμων αεροπορίας νέας γενιάς. Η συμφωνία αυτή όχι μόνο ενισχύει τη διατροφική ασφάλεια της Ιαπωνίας αλλά και προωθεί την αξιοποίηση των εισαγόμενων προϊόντων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στην αγρο-βιομηχανία.

Επιπτώσεις για τη ναυτιλία

Η γεωοικονομική αναδιάταξη των ροών σιτηρών σημαίνει νέους ναυτιλιακούς διαδρόμους: η Βραζιλία και η Αργεντινή ενισχύουν τον ρόλο τους στις γραμμές προς την Κίνα, ενώ οι ΗΠΑ επανατοποθετούν στόλο και φορτία στις διαδρομές προς την Ασία, με επίκεντρο την Ιαπωνία. Όπως υπογραμμίζει η Μαρία Μπερτζελέτου, «η αγορά των χύδην ξηρών φορτίων εισέρχεται σε μια περίοδο ανακατανομής και γεωγραφικής διαφοροποίησης, όπου η εμπορική πολιτική επηρεάζει άμεσα τις ναυτιλιακές στρατηγικές.

Διαβάστε ακόμη

Όμιλος Quest: Πού ποντάρει για EBITDA €100 + εκατ. – Οι επενδύσεις και η ACS (pic)

Συναγερμός για τα «κόκκινα» τιμολόγια ρεύματος – Οι ενστάσεις των παρόχων

10 τρισ. κεφάλαια «ανακρίνουν» τις ελληνικές τράπεζες στη Νέα Υόρκη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα