Η εφοδιαστική αλυσίδα σόγιας της Κίνας έκανε μια θεαματική «στροφή» προς τον Νότο τον Σεπτέμβριο του 2025, καθώς για πρώτη φορά από το 2018 δεν εκφορτώθηκε ούτε ένας τόνος αμερικανικής σόγιας στα κινεζικά λιμάνια. Αντίθετα, Βραζιλία και Αργεντινή κάλυψαν πλήρως το κενό, σύμφωνα με τα δεδομένα της Signal Ocean Cargo Flow Analytics.

Όπως επισημαίνει η αναλύτρια της Signal, Μαρία Μπερτζελέτου, «οι ροές φορτίων από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Κίνα κατέρρευσαν πλήρως μέχρι τον Σεπτέμβριο. Πρόκειται για την πρώτη φορά τα τελευταία επτά χρόνια που καταγράφεται μηδενική δραστηριότητα».

Οι αποστολές σόγιας από τις ΗΠΑ κορυφώθηκαν τον Ιανουάριο του 2025 με 4,1 εκατ. τόνους και μειώθηκαν σταδιακά στους 2,7 εκατ. τόνους τον Φεβρουάριο, πριν μηδενιστούν τον Σεπτέμβριο. Το φετινό μοτίβο διαφέρει ριζικά από το 2024, επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία των κινεζικών τελωνείων για πλήρη απουσία αμερικανικών αφίξεων.

«Η αποχώρηση των ΗΠΑ από την αγορά της Κίνας δεν οφείλεται μόνο σε εμπορικούς λόγους, αλλά και σε συνδυασμό γεωπολιτικών παραγόντων και νομισματικών εξελίξεων», σημειώνει η κα. Μπερτζελέτου. «Η αβεβαιότητα γύρω από τις εμπορικές σχέσεις Ουάσιγκτον–Πεκίνου οδήγησε τους Κινέζους αγοραστές να στραφούν σε πιο σταθερούς προμηθευτές στη Νότια Αμερική».

Η Αργεντινή ανεβάζει στροφές

Η μεγάλη έκπληξη προήλθε από την Αργεντινή, η οποία εκμεταλλεύτηκε προσωρινά φορολογικά κίνητρα στις εξαγωγές και την αποδυνάμωση του πέσο για να αυξήσει εντυπωσιακά τις αποστολές της. Από τον Αύγουστο έως τον Οκτώβριο του 2025, οι εξαγωγές σόγιας προς την Κίνα σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2024.

Τον Σεπτέμβριο, οι αποστολές άγγιξαν τα 1,5 εκατ. τόνους, ενώ τον Οκτώβριο εκτινάχθηκαν στους 2,3 εκατ. τόνους, καταγράφοντας αύξηση 64% σε μηνιαία βάση και πάνω από 320% σε ετήσια.

Η Βραζιλία κρατά τα πρωτεία

Παρά την ενίσχυση της Αργεντινής, η Βραζιλία παραμένει ο αδιαμφισβήτητος «ηγέτης» της κινεζικής αγοράς. Από τον Απρίλιο έως τον Αύγουστο, οι εξαγωγές της κυμάνθηκαν σταθερά μεταξύ 10 και 11 εκατ. τόνων μηνιαίως, χάρη στη διεύρυνση της εξαγωγικής περιόδου και την ισχυρή δυναμικότητα των λιμανιών της.

Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο παρατηρήθηκε μια πτώση 22,8% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, λόγω της επιστροφής της Αργεντινής στη διεθνή αγορά.

Η αγορά αντέδρασε με άνοδο στις τιμές των CBOT soybean futures, που έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο του τελευταίου μήνα, καθώς οι επενδυτές εκτιμούν ότι η Κίνα ίσως επανέλθει στις αμερικανικές εισαγωγές αν υπάρξει πρόοδος στις εμπορικές συνομιλίες με την Ουάσιγκτον.

«Τα νότια λιμάνια λειτουργούν ήδη κοντά στα όριά τους», προειδοποιεί η Μαρία Μπερτζελέτου. «Αν η Κίνα συνεχίσει την έντονη αγοραστική της δραστηριότητα το τελευταίο τρίμηνο του έτους, ενδέχεται να προκύψουν καθυστερήσεις και συμφόρηση».

Όπως προσθέτει η αναλύτρια, «η πιθανότητα επανόδου των ΗΠΑ στην κινεζική αγορά θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διπλωματία και τους κύκλους προμηθειών του πρώτου εξαμήνου του 2026».

Η μελέτη της Signal βασίστηκε στα στοιχεία του Signal Ocean Cargo Flow Analytics για τις ροές αγροτικών προϊόντων (ξηρού φορτίου) προς την Κίνα την περίοδο 2023–2025, συγκρίνοντας τις αποστολές από ΗΠΑ, Αργεντινή και Βραζιλία. Τα δεδομένα επιβεβαιώνονται και από τις κινεζικές τελωνειακές αρχές, που κατέγραψαν μηδενικές εισαγωγές από τις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο και ισχυρή άνοδο από τη Νότια Αμερική.

Διαβάστε ακόμη

Οι μεγάλες ευκαιρίες στην κυβερνοασφάλεια – Εκτίναξη εσόδων και ελληνικά deals

Στρατηγικό άλμα με επενδύσεις τεχνολογίας, όχι απλώς «εξαγορά» – Τα σχέδια της Euronext για την Ελλάδα

Εμπορική συμφωνία ΗΠΑ – Κίνας: Ο Τραμπ δηλώνει θετικός στη μείωση των κινεζικών δασμών λόγω φαιντανύλης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα