Μια νέα γεωπολιτική αναταραχή έχει φέρει ξανά σε συναγερμό τη βιομηχανία των θαλάσσιων μεταφορών. Οι δασμοί που επανέφερε η αμερικανική κυβέρνηση υπό τον Τραμπ έχουν προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, θυμίζοντας τις ημέρες της πανδημίας. Τα λιμάνια, τα εργοστάσια και οι ναυτιλιακές εταιρείες δουλεύουν ακατάπαυστα για να προλάβουν να στείλουν προϊόντα από την Κίνα στις ΗΠΑ πριν από την κρίσιμη ημερομηνία της 12ης Αυγούστου, όταν και λήγει η προσωρινή εμπορική εκεχειρία ανάμεσα στις δύο οικονομικές υπερδυνάμεις.
Από τη στιγμή που η Ουάσιγκτον ανακοίνωσε νέους σαρωτικούς δασμούς, οι ναυτιλιακές εταιρείες και τα κινεζικά εργοστάσια μπήκαν σε αγώνα δρόμου. Κάθε διαθέσιμο πλοίο φορτώνεται με κοντέινερ που περιέχουν κυρίως ρούχα, έπιπλα, ανταλλακτικά αυτοκινήτων και παιχνίδια — προϊόντα που κατά κύριο λόγο παράγονται στην Κίνα για λογαριασμό των αμερικανικών επιχειρήσεων.
Το πλοίο «ONE Modern» της ιαπωνικής Ocean Network Express, μεταφέρει αυτή τη στιγμή περίπου 7.000 κοντέινερ με προορισμό τα λιμάνια των ΗΠΑ. Θα χρειαστεί να διανύσει περισσότερα από 10.000 ναυτικά μίλια, κάνοντας στάσεις σε λιμάνια της Κίνας και της Νότιας Κορέας, πριν διασχίσει τον Ειρηνικό και φτάσει μέσω Παναμά στο Χιούστον του Τέξας.
Η κατάσταση για τις αμερικανικές επιχειρήσεις που εξαρτώνται από τις κινεζικές εισαγωγές είναι δραματική. Οι κανόνες αλλάζουν συνεχώς και κανείς δεν ξέρει τι θα ισχύει την επόμενη εβδομάδα. «Δεν έχουμε απολύτως καμία ιδέα τι θα ισχύει όταν φτάσει το προϊόν», λένε εμπορικοί κύκλοι.
Ορισμένες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον κλάδο των παιχνιδιών, αντιμετωπίζουν υπαρξιακό κίνδυνο, καθώς σχεδόν το 80% των παιχνιδιών που πωλούνται στις ΗΠΑ παράγονται στην Κίνα. «Κάποιες εταιρείες απλώς δεν θα επιβιώσουν. Η καταστροφή πλούτου είναι τεράστια», προειδοποιεί ο ίδιος» εκτιμούν οικονομικοί αναλυτές.
Ακόμη και αν οι αμερικανικές αρχές διαβεβαιώνουν ότι οι δασμοί δεν θα πλήξουν την οικονομία, οι συνέπειες αρχίζουν να γίνονται εμφανείς στην αγορά. Οι λιανοπωλητές προειδοποιούν ότι θα υπάρξουν ελλείψεις σε ράφια και αυξήσεις τιμών. «Ίσως τα παιδιά να έχουν δύο κούκλες αντί για τριάντα», δήλωσε σκωπτικά ο Τραμπ, αγνοώντας την πίεση που δέχονται νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Η ναυτιλία
Παρά τις δυσκολίες, η ναυτιλιακή βιομηχανία αποδεικνύει για άλλη μια φορά την ανθεκτικότητά της. Είναι μια βιομηχανία που δεν σταματά. Τα τελευταία χρόνια, οι ναυτιλιακές κλήθηκαν να διαχειριστούν συνεχόμενες κρίσεις: την πανδημία, την ξηρασία που έπληξε τη διώρυγα του Παναμά, το μπλοκάρισμα της διώρυγας του Σουέζ, ακόμη και τις απειλές από τους αντάρτες Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Σήμερα, έρχονται αντιμέτωπες με έναν εμπορικό πόλεμο που φέρνει νέα δεδομένα και απρόβλεπτες εξελίξεις.
Οι ναυτιλιακές συνεχίζουν να φορτώνουν καθημερινά εκατοντάδες κοντέινερ, τα εργοστάσια παράγουν χωρίς σταματημό και οι επιχειρήσεις προσεύχονται να προλάβουν. Όμως, η γεωπολιτική αστάθεια δείχνει πως, ακόμη και αν ξεπεραστεί η παρούσα κρίση, το ρίσκο παραμένει.
Διαβάστε ακόμη
ΤτΕ: Ισχυρά έσοδα από τόκους και προμήθειες για τις ελληνικές τράπεζες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.