Επείγουσα ανάγκη για τη δημιουργία χρηματοδοτικών εργαλείων που θα επιτρέψουν την ανανέωση του γερασμένου στόλου της ευρωπαϊκής Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων επισημαίνει η European Shortsea Network – ESN), σε παρέμβασή της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατά τη διάρκεια στρατηγικού διαλόγου υψηλού επιπέδου υπό τον Επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολο Τζιτζικώστα.

«Δυστυχώς, σήμερα δεν υπάρχουν διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ανανέωση του στόλου», δήλωσε ο πρόεδρος της ESN και της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπος Σημαντώνης. Παρά ταύτα, ο ίδιος εξέφρασε συγκρατημένη αισιοδοξία ότι με την ενεργή συμμετοχή του ναυτιλιακού κλάδου θα δημιουργηθεί ένα κατάλληλο χρηματοδοτικό πλαίσιο, με επίκεντρο την αναβάθμιση των πλοίων στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, αλλά και την αναβίωση των ευρωπαϊκών ναυπηγείων.

Η κατάσταση που περιγράφει ο κ. Σημαντώνης είναι ανησυχητική, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας των 140 πλοίων που δραστηριοποιούνται στην εσωτερική ναυτιλία της Ελλάδας ανέρχεται στα 35 έτη. Παρόμοια είναι η εικόνα και στον υπόλοιπο ευρωπαϊκό νότο, σε αντίθεση με τη βόρεια Ευρώπη που διατηρεί νεότερο στόλο.

Ο πρόεδρος της ESN συνδέει την αλλαγή του κλίματος στις Βρυξέλλες με την επιρροή της περσινής Έκθεσης Ντράγκι, η οποία ανέδειξε εκ νέου την ανταγωνιστικότητα ως κεντρική προτεραιότητα για την ευρωπαϊκή πολιτική. «Κάτι φαίνεται να αλλάζει στην Ευρώπη. Η ΕΕ επανέρχεται στην έμφαση στην ανταγωνιστικότητα και δείχνει να υιοθετεί πιο ρεαλιστικούς στόχους», τόνισε.

Η παρέμβαση της ESN προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εστίασε σε τέσσερις στρατηγικούς άξονες:

  • Αναγνώριση και χρηματοδότηση για την ανανέωση του στόλου με πράσινα πλοία, ναυπηγημένα στην Ευρώπη με ευρωπαϊκή τεχνολογία.
  • Απλοποίηση και εναρμόνιση των κανονισμών μεταξύ της ΕΕ και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία μιας «ναυτιλίας δύο ταχυτήτων».
  • Κατάρτιση συνεκτικής στρατηγικής για την προώθηση της διατροπικότητας, συνδέοντας τη θαλάσσια μεταφορά με άλλες μορφές μεταφορών.
  • Επανατοποθέτηση του πλοίου στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής πολιτικής για τη ναυτιλία.

Η ESN προειδοποιεί ότι οι ισχύοντες κανονισμοί της ΕΕ συχνά καθιστούν πιο δύσκολη τη θαλάσσια μεταφορά, αυξάνοντας το λειτουργικό κόστος και υπονομεύοντας την ίδια την πολιτική που υποτίθεται πως προωθεί την μεταφορά φορτίου από τον δρόμο στη θάλασσα.

Σημειώνεται ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία μικρών αποστάσεων μεταφέρει ετησίως περίπου 1,6 δισεκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων, αποτελώντας σχεδόν το 60% της κίνησης στα κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια. Το δίκτυο ESN εκπροσωπεί 14 εθνικές ενώσεις και συνεχίζει να πιέζει για θεσμική και οικονομική στήριξη ενόψει των νέων στρατηγικών της ΕΕ για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τα λιμάνια.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει επίσημα υποβολή προτάσεων από ενδιαφερόμενους φορείς έως τις 28 Ιουλίου, προκειμένου να διαμορφωθεί το νέο στρατηγικό πλαίσιο.

Διαβάστε ακόμη:

SSM: Τι αλλάζει στην εποπτεία των τραπεζών

Γιατί οι αναλυτές αναμένουν νέα υψηλά για το bitcoin

Δημοσκοπικές «αμυχές» στη ΝΔ και διακομματικός «λογαριασμός» για τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα