Τα δεξαμενόπλοια είδαν τα ναύλα να εκτοξεύονται τις τελευταίες εβδομάδες, εξαιτίας της ιστορικής βύθισης της τιμής του πετρελαίου που είχε πέσει ακόμη και κάτω από τα 15 δολάρια το βαρέλι.

Η κόντρα Σαουδικής Αραβίας με τη Ρωσία, μέχρι την υπογραφή της πρόσκαιρης «ειρήνης» μεταξύ των δυο πλευρών, είχε αυξήσει την ημερήσια παραγωγή πετρελαίου μέσα στον Απρίλιο, στα 12,3 εκατομμύρια βαρέλια.

Πολλές χώρες αλλά και μεγάλα διυλιστήρια εκμεταλλεύτηκαν την κατάσταση και προμηθεύτηκαν τεράστιες ποσότητες πετρελαίου τις οποίες αποθήκευσαν.

Οι εταιρείες με δεξαμενόπλοια ειδικά τα μεγάλης χωρητικότητας VLCC, άνω των 300.000 τόνων dw κεφαλαιοποίησαν τα κέρδη τους.

Ανάλογα με το ταξίδι οι ημερήσιοι ναύλοι για τα VLCC εκτοξεύτηκαν μεταξύ 120.000 και 262.000 δολαρίων ανάλογα με το δρομολόγιο.

Όμως η αγορά άρχισε από την εβδομάδα, πριν το Πάσχα των Καθολικών, να διορθώνει. Αιτία, σε πρώτη φάση, είναι η μείωση της ζήτησης πετρελαίου αφού πολλές χώρες έχουν προχωρήσει σε lockdown λόγω του κορωνοϊού.

Η ναυλαγορά παρουσίασε μείωση αλλά σε κάθε περίπτωση είναι ακόμη σε καλύτερη κατάσταση από τον μέσο όρο του 2019.

Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων το 2020 κατά μέσο όρο είναι στις 1.110 μονάδες έναντι 867 το 2019 για τα «dirty» πλοία, μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil. Για τα «clean» δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» η ναυλαγορά είναι στις 745 μονάδες έναντι 613 το 2019.

Παρ’ όλα αυτά τη δεύτερη εβδομάδα του Απριλίου, η ναυλαγορά των dirty δεξαμενόπλοιων μειώθηκε κατά 19,5% σε σύγκριση με την πρώτη εβδομάδα, κλείνοντας στις 1.114 μονάδες ενώ για τα clean η μείωση ήταν 6,6% στις 816 μονάδες την 10η Απριλίου.

Στην εξίσωση προστέθηκε και η συμφωνία μεταξύ OPEC και Ρωσίας για μείωση κατά 10% της ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου. Για τους μήνες Μάιο-Ιούνιο η παραγωγή θα είναι 9,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα και οκτώ εκατομμύρια για το υπόλοιπο της χρονιάς.

Στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν στόλο με δεξαμενόπλοια επεσήμαναν στο NM: «Κινείται κάπως η αγορά. Πολλοί έχουν μετατρέψει μεγάλα δεξαμενόπλοια σε αποθήκες καυσίμων και προετοιμάζονται για την επόμενη ημέρα. Εφόσον αρθεί η καραντίνα, που έχει επιβληθεί λόγω της πανδημίας, η ζήτηση για πετρέλαιο εκτιμάται ότι θα αυξηθεί απότομα αφού θα επαναλειτουργήσουν οι βιομηχανίες και θα κυκλοφορούν αυτοκίνητα. Τότε όσοι έχουν αποθηκεύσει καύσιμα θα “κτυπήσουν” τις τιμές. Πιστεύουμε ότι η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία θα ξαναδούν το θέμα της παραγωγής όταν λήξει η περίοδος καραντίνας».

«Επίσης, οι ΗΠΑ θα κάνουν μεγάλες εισαγωγές πετρελαίου. Τώρα έχουν σταματήσει να παράγουν δικό τους γιατί η εξόρυξη στα δικά τους εδάφη είναι πανάκριβη. Για να μην μπαίνουν μέσα οικονομικά πρέπει η τιμή του βαρελιού να είναι πάνω από τα 50 δολάρια» πρόσθεσαν.