Τα επίπεδα εκπομπών ρύπων από την παγκόσμια ναυτιλία μπορεί να μειωθούν έως και στο μισό μέχρι το 2030 χωρίς να προκαλέσουν ζημιά στο διεθνές εμπόριο, υποστηρίζει έκθεση που δημοσίευσε η ερευνητική CE Delft, με αφορμή τη σημερινή έναρξη της πολυήμερης συνόδου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO). Ψηλά στην ατζέντα των συναντήσεων του Λονδίνου, που θα διαρκέσουν έως τις 7 Ιουλίου, βρίσκεται η πράσινη στροφή του κλάδου και πιθανώς η δρομολόγηση ενός νέου τέλους για τους ρύπους που παράγουν τα εμπορικά πλοία.

Το ζήτημα του νέου αυτού τέλους που μπορεί να φτάνει έως και τα 100 δολάρια ανά τόνο παραγώμενων ρύπων συζητήθηκε εκτενώς και στη σύνοδο που διοργάνωσε την περασμένη εβδομάδα στο Παρίσι, ο Γάλλος πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, με στόχο τη διαμόρφωση μιας νέας συμφωνίας για ένα παγκόσμιο οικονομικό σύμφωνο κατά της φτώχειας και της κλιματικής αλλαγής. Στη συνάντηση καταγράφηκαν οι διαφορετικές απόψεις των ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων κρατών, κάτι που θα γίνει και στο Λονδίνο, αν και η επίτευξη συμφωνίας φαντάζει δύσκολη.

Αυτό, πάντως, που φαίνεται ότι συμφωνούν και παραδέχονται όλες οι πλευρές είναι ότι ο ναυτιλιακός κλάδος βρίσκεται πίσω στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής και κινείται πολύ αργά στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών για την απολιγνιτοποίηση των πλοίων.

Υπολογίζεται ότι οι θαλάσσιες μεταφορές παράγουν έως και το 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, καθώς υπάρχουν ακόμη ελάχιστες εναλλακτικές επιλογές στο φτηνό (και βρώμικο) πετρέλαιο ντίζελ που χρησιμοποιούν τα εμπορικά πλοία.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας, η επιβολή ενός νέου φόρου ρύπων θα αποφέρει περίπου 50 με 60 δισ. δολάρια το χρόνο, πιέζοντας έτσι εταιρείες και εφοπλιστές να επενδύσουν σε πράσινες τεχνολογίες και καύσιμα.

Στη σύνοδο του ΙΜΟ το παζάρι προμηνύεται σκληρό σε σχέση με την επιβολή του νέου τέλους, όσο και το πιθανό ύψος του. Για παράδειγμα, η Ιαπωνία που είναι η δεύτερη χώρα σε αριθμό εμπορικών πλοίων στον κόσμο φαίνεται ελαστική στο θέμα της δρομολόγησης του νέου τέλους, αλλά σε χαμηλά επίπεδα, γύρω στα 56 δολάρια τον τόνο ρύπων.

Αμερικανικά δημοσιεύματα υποστηρίζουν ότι μια από τις χώρες-κλειδί που έχουν διστάσει να ανοίξουν τα χαρτιά τους είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς ο Λευκός Οίκος εμφανίζεται μεν δεκτικός, όπως έχει επισημάνει ο ειδικό απεσταλμένος για πράσινα ζητήματα Τζον Κέρι, όμως θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξει ισχυρή αντίσταση από το ελεγχόμενο από τους Ρεπουμπλικάνους Κογκρέσο.

Σχολιάζοντας το θέμα και τις συζητήσεις που θα γίνουν στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, ο υπουργός Περιβάλλοντος της Ιρλανδίας, Ίμον Ράιαν, που έχει αναλάβει χρέη κορυφαίου διαπραγματευτή της ΕΕ για τη Διακυβερνητική για το Κλίμα COP27 υποστήριξε ότι οι πιθανότητες για την επίτευξη συμφωνίας βρίσκονται στο 50:50.

Πάντως, ο ίδιος κάλεσε τα 175 μέλη του ΙΜΟ να συνεργαστούν για την εφαρμογή του νέου τέλους προκειμένου να υπάρξει πραγματική δέσμευση για την πράσινη μετάβαση του κλάδου και την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Εξάλλου, η έκθεση που δημοσίευσε η CE Delft απαντά σε όσους υποστηρίζουν ότι το νέο τέλος θα επηρεάσει αρνητικά όχι μόνο τον κλάδο, αλλά και το παγκόσμιο εμπόριο. Η έκθεση υπολογίζει ότι με τη χρήση τεχνολογιών που είναι ήδη διαθέσιμες, αλλά και νέες τεχνολογίες βασιζόμενες κυρίως στα βιοκαύσιμα, η παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα από την ναυτιλία θα μπορούσε να περικοπεί από 36% έως 47% μέσα στη δεκαετία, σε σχέση με τα επίπεδα του 2008, χωρίς να επηρεάσει την εμπορική κίνηση.

Παράλληλα οι νέες τεχνολογίες αντί να επιβαρύνουν οικονομικά τον κλάδο, θα του εξοικονομήσουν χρήματα μακροπρόθεσμα. Έρευνα του πανεπιστημιακού κολεγίου του Λονδίνου υπολόγισε πως για κάθε χρόνο καθυστέρησης στην απολιγνιτοποίηση της ναυτιλίας μέσα στη δεκαετία, το κόστος για τον κλάδο θα αυξάνεται επιπλέον κατά 100 δισ. δολάρια προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος του μηδενικού αποτυπώματος μέχρι τα μέσα του αιώνα.

Διαβάστε ακόμη

Αυτή είναι η νέα κύβερνηση Μητσοτάκη – Όλα τα ονόματα (vid) (upd)

Οκτώ αναλυτές «διαβάζουν» το εκλογικό αποτέλεσμα – Τι πρέπει να περιμένουμε σε οικονομία και χρηματιστήριο

Σε χαμηλό 10 μηνών το κόστος δανεισμού – Μόλις στις 121 μoνάδες τα ελληνικά spreads

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ