© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τρεις Χιώτισσες στην καταγωγή πλοιοκτήτριες αφήνουν ισχυρό αποτύπωμα στη διεθνή ναυτιλία, με κινήσεις που συνδυάζουν στρατηγική, επενδυτική τόλμη και επιχειρησιακή σταθερότητα. Πρόκειται για τις newsmakers των ημερών.
Η κυρία Σεμίραμις Παληού της Diana Shipping κινείται δυναμικά για την εξαγορά της Genco Shipping προσφέροντας σημαντικό premium στους μετόχους και επιδιώκοντας τη δημιουργία ενός ενισχυμένου ομίλου στην αγορά του ξηρού φορτίου. Η κυρία Μαρία Αγγελικούση επιστρέφει δυναμικά στις παραγγελίες υπερδεξαμενόπλοιων VLCC μέσω της Maran Tankers εκμεταλλευόμενη τις υψηλές τιμές ναύλων και τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις στην αγορά πετρελαίου. Η κυρία Αγγελική Φράγκου, επικεφαλής της Navios Partners, δείχνει σταθερότητα και στρατηγική πρόνοια συνδυάζοντας ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα με εκσυγχρονισμό στόλου και προσεκτικές κινήσεις που μπορούν να προαναγγείλουν μελλοντικές εξαγορές ή ακτιβιστικές στρατηγικές.
Σεμίραμις Παληού
Η Diana Shipping Inc., συμφερόντων της κυρίας Παληού, ανακοίνωσε στις αρχές της εβδομάδας ότι υπέβαλε επίσημη επιστολή στο διοικητικό συμβούλιο της Genco Shipping & Trading Limited προτείνοντας την εξαγορά όλων των υπόλοιπων μετοχών της εταιρείας αντί 20,60 δολαρίων σε μετρητά ανά μετοχή, συνολικά 750 εκατ. δολάρια. Η Diana κατέχει σήμερα περίπου το 14,8% του μετοχικού κεφαλαίου της Genco.
Η πρόταση της Diana Shipping αποτιμά την Genco σε επίπεδα που αντανακλούν σημαντικό premium σε σχέση με την πρόσφατη χρηματιστηριακή της πορεία. Συγκεκριμένα, το προσφερόμενο τίμημα των 20,60 δολαρίων ανά μετοχή αντιστοιχεί σε:
■ 15% premium σε σχέση με το κλείσιμο της μετοχής της Genco στις 21 Νοεμβρίου,
■ 21% premium σε σχέση με την τιμή της μετοχής στις 17 Ιουλίου, όταν η Diana γνωστοποίησε για πρώτη φορά τη συμμετοχή της στην Genco,
■ 23% premium σε σχέση με τον όγκο-σταθμισμένο μέσο όρο τιμής των τελευταίων 30 και 90 ημερών έως τις 21 Νοεμβρίου.
Παράλληλα, η διοίκηση της Diana επισημαίνει ότι η προσφορά ευθυγραμμίζεται με τα υψηλότερα επίπεδα που έχει καταγράψει η μετοχή της Genco την τελευταία δεκαετία, παρέχοντας στους μετόχους της την ευκαιρία να ρευστοποιήσουν άμεσα την επένδυσή τους, σε μια περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας για τις αγορές και τον κλάδο.
Η κυρία Παληού, διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας, χαρακτήρισε την πρόταση «ελκυστική ευκαιρία για τους μετόχους της Genco να αποκομίσουν άμεση αξία σε μετρητά, σε premium έναντι της ιστορικής αποτίμησης της εταιρείας».
Η κυρία Παληού τόνισε ότι η ενσωμάτωση του στόλου της Genco στην πλατφόρμα της Diana θα ενισχύσει τη συνολική κλίμακα, την ευελιξία και τη λειτουργική μόχλευση του ομίλου, «σε μια ευνοϊκή συγκυρία για την αγορά ξηρού φορτίου». Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η χρηματοδότηση της εξαγοράς θα προέλθει από νέο δανειακό σχήμα, ενώ μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής η εταιρεία σχεδιάζει «στοχευμένες αποεπενδύσεις» για τη βελτιστοποίηση του στόλου και του ισολογισμού.
Σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, η CEO διαβεβαίωσε ότι η Diana «εκτιμά ιδιαίτερα το ταλέντο και τη συμβολή των εργαζομένων της Genco» και ότι ο νέος όμιλος θα επιλέξει «τα καλύτερα στελέχη και από τους δύο οργανισμούς».
Η πρόταση έχει εγκριθεί ομόφωνα από το Δ.Σ. της Diana Shipping, η οποία δηλώνει έτοιμη να εισέλθει σε άμεσο και εντατικό διάλογο με το Δ.Σ. και τη διοίκηση της Genco για την ολοκλήρωση της συναλλαγής, εφόσον υπάρξει θετική ανταπόκριση.
Η αγορά ξηρού φορτίου παρακολουθεί στενά την εξέλιξη μιας πιθανής εξαγοράς που, εφόσον υλοποιηθεί, θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός ενισχυμένου κολοσσού στον κλάδο, σε μια περίοδο αυξημένων επενδυτικών κινήτρων και στρατηγικών ανακατατάξεων. H Diana Shipping έχει στόλο από 36 φορτηγά πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 4,1 εκατομμυρίων dwt με μέσο όρο ηλικίας τα 12 έτη, και δύο υπό ναυπήγηση.
Οι σκανδιναβικές τράπεζες DNB και Nordea ηγούνται ενός χρηματοδοτικού σχήματος ύψους 1,1 δισ. δολαρίων, το οποίο θα επιτρέψει στην ελληνική Diana Shipping να προχωρήσει στην εξαγορά της Genco Shipping & Trading, ενώ παράλληλα θα αναδιαρθρώσει τα υπάρχοντα χρέη της.
Η συμφωνία αυτή αποκαλύφθηκε σε έγγραφο που κατατέθηκε στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC) την περασμένη Δευτέρα, μετά την ανακοίνωση από την Diana.
Μαρία Αγγελικούση
Η Maran Tankers, ο βραχίονας δεξαμενόπλοιων του ομίλου Αγγελικούση υπό την ηγεσία της κυρίας Αγγελικούση, επιστρέφει δυναμικά στις ναυπηγήσεις υπερδεξαμενόπλοιων τύπου VLCC, χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων, ύστερα από μια πολυετή περίοδο εστίασης στα μικρότερης χωρητικότητας suezmax. Η εταιρεία έχει ήδη καταλήξει σε συμφωνία με τον νοτιοκορεατικό κολοσσό Hanwha Ocean για την κατασκευή τεσσάρων νέων VLCC, με το συνολικό κόστος να αγγίζει τα 515 εκατ. δολάρια.
Πρόκειται για μια κίνηση που σηματοδοτεί την επιστροφή της Maran Tankers στο μεγαλύτερο μέγεθος δεξαμενόπλοιου, σε μια περίοδο που οι συνθήκες της αγοράς δημιουργούν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία είχε στραφεί κυρίως σε παραγγελίες suezmax 150.000 τόνων, διατηρώντας σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα 11 τέτοιων πλοίων, μεταξύ των οποίων τρία shuttle tankers με τεχνολογία Dynamic Positioning (DP), η οποία επιτρέπει στο πλοίο να διατηρεί αυτόματα και με ακρίβεια τη θέση και την πορεία του χωρίς να χρειάζεται αγκυροβολία ή παθητική χρήση αγκυρών.
Το πιο πρόσφατο VLCC που παρέλαβε ο όμιλος ήταν το «Antonis I. Angelicoussis», το πρώτο dual-fuel LNG υπερδεξαμενόπλοιο στον κόσμο, το οποίο μάλιστα τιμήθηκε με βραβείο της Green Award Foundation. Ακολούθησαν τα VLCC «Maria A. Angelicoussis», «Maran Danae» και «Maran Dione».
Παράλληλα, η Maran Tankers έχει πραγματοποιήσει ανανέωση και εξορθολογισμό του στόλου της πουλώντας συνολικά εννέα παλαιότερα πλοία από τον Αύγουστο του 2022, με πιο πρόσφατο το «Maran Αntares», δεξαμενόπλοιο 317.000 dwt, ναυπηγημένο το 2012 στα ναυπηγεία Daewoo, αντί περίπου 80 εκατ. δολαρίων.
Σήμερα ο στόλος των δεξαμενόπλοιων της Maran Tankers αριθμεί περί τα 40 πλοία, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της εταιρείας. O συνολικός στόλος του ομίλου ανέρχεται σε 158 πλοία, δεξαμενόπλοια, LNG Carriers και φορτηγά συνολικής μεταφορικής ικανότητας 23,5 εκατομμυρίων τόνων και 10,1 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων. Σε εξέλιξη έχει ναυπηγικό πρόγραμμα για 22 πλοία.
Ο νέος κύκλος ναυπηγήσεων δεν είναι τυχαίος. Η διεθνής αγορά πετρελαίου βρίσκεται σε κατάσταση έντονης αναδιάταξης, λόγω των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, αλλά και των περιορισμών που αντιμετωπίζει το Ιράν.
Οι νέες αμερικανικές κυρώσεις σε Rosneft και Lukoil έχουν παγώσει περίπου 48 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού που βρίσκονται εν πλω ή υπό φόρτωση.
Παράλληλα, το 35% του παγκόσμιου στόλου VLCC, που σήμερα αριθμεί 908 πλοία, είναι άνω των 16 ετών, γεγονός που αυξάνει τις ανάγκες αντικατάστασης, ιδιαίτερα υπό τις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις.
Oι ναύλοι των VLCC έχουν εκτιναχθεί μέσα στη χρονιά. Την περασμένη εβδομάδα άγγιξαν τα 137.000 δολάρια την ημέρα, αύξηση 576% από την αρχή του έτους και το υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2020.
Ο μέσος όρος του δείκτη VLCC ανήλθε σε 116.400 δολάρια ημερησίως, επίσης ρεκόρ πενταετίας. Η νέα άνοδος σημειώθηκε σχεδόν αμέσως μετά την επιβολή των τελευταίων αμερικανικών κυρώσεων, επιβεβαιώνοντας πόσο επηρεάζεται η αγορά δεξαμενόπλοιων από τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Η αυξημένη παραγωγή από τις ΗΠΑ και τους παραγωγούς του OPEC+, κυρίως στη Μέση Ανατολή, συγκλίνει με την ανάγκη των αγοραστών για ασφαλή, αξιόπιστα φορτία, μακριά από γκρίζες ζώνες. Μόνο την τελευταία εβδομάδα καταγράφηκαν 12 νέες ναυλώσεις για φόρτωση αργού στη Μέση Ανατολή για τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο.
Η επανακατεύθυνση των ενεργειακών ροών σε μεγαλύτερες, πιο σταθερές διαδρομές ενισχύει περαιτέρω τη ζήτηση για μεγάλα δεξαμενόπλοια και καθιστά τη νέα παραγγελία της Maran Tankers απολύτως ευθυγραμμισμένη με τις ανάγκες της αγοράς.
Η απόφαση της εταιρείας να δώσει νέα παραγγελία τεσσάρων VLCC, σε περίοδο απότομων ανακατατάξεων στην αγορά πετρελαίου και εκτίναξης των ναύλων, αποτελεί στρατηγικό βήμα με μακροπρόθεσμη στόχευση.
Αγγελική Φράγκου
Tα οικονομικά αποτελέσματα της Navios Partners ήρθαν να ρίξουν νερό στον μύλο των αναλυτών της Wall Street που εστιάζουν στις κινήσεις των χρηματιστηριακών ακτιβιστών. Πριν από λίγες ημέρες, ο εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου ανέφερε ότι η Navios Partners θα μπορούσε να γίνει στόχος μιας μελλοντικής ακτιβιστικής καμπάνιας.
Βέβαια, ξεκαθάρισε ότι ο ίδιος δεν έχει τον χρόνο να παίξει τον ρόλο του ακτιβιστή – δήλωση που ακούγεται περισσότερο σαν το «μην κοιτάτε εμένα, κοιτάξτε γύρω» παρά ως πραγματική αποστασιοποίηση.
Στη διεθνή αγορά μιλούν πλέον για δύο ειδών ακτιβισμούς: το «big A activism», που ταράζει διοικητικά συμβούλια και φέρνει τα πάνω κάτω στις στρατηγικές, και το «little a», που είναι πιο ήπιο, αυτό που δεν φωνάζει, αλλά υπαινίσσεται και στέλνει μηνύματα.
Η νέα τάση που παρακολουθούν οι αναλυτές είναι η εξής: όλο και περισσότεροι εφοπλιστές αγοράζουν μετοχικές θέσεις σε εισηγμένους ανταγωνιστές τους. Επισήμως, για επενδυτικούς λόγους. Ανεπισήμως, οι συζητήσεις στα χρηματιστηριακά γραφεία φουντώνουν: Μήπως αυτές οι τοποθετήσεις δεν είναι ούτε παθητικές, ούτε ακτιβιστικές; Μήπως αποτελούν προάγγελο εξαγορών;
Το γ’ τρίμηνο του έτους η εταιρεία εμφάνισε EBITDA 193,9 εκατ. δολαρίων και καθαρά κέρδη 56,3 εκατ. δολαρίων, ενώ για την περίοδο των εννέα μηνών οι αριθμοί ανεβαίνουν στα 519,8 εκατ. δολάρια EBITDA και τα 168 εκατ. δολάρια καθαρά κέρδη, με κέρδη ανά μετοχική μονάδα 1,90 και 5,62 δολάρια, αντίστοιχα.
Από τη σκοπιά της Wall Street, αυτά τα αποτελέσματα δεν είναι απλώς εντυπωσιακά, αλλά δείχνουν και συστηματική διαχείριση καθώς και στρατηγικό πλάνο. Η κυρία Φράγκου υπογραμμίζει ότι η εταιρεία κατάφερε να διατηρήσει τη ναυτιλιακή της στόχευση παρά τις συνεχείς αλλαγές στο επιχειρησιακό περιβάλλον, μειώνοντας τον μέσο όρο ηλικίας του στόλου στα 9,7 χρόνια, αυξάνοντας τα συμβατικά έσοδα στα 3,7 δισ. δολάρια και μειώνοντας το καθαρό LTV στο 34,5%.
Στην ουσία, το μήνυμα που στέλνει η Χιώτισσα πλοιοκτήτρια είναι σαφές: σταθερότητα, διασπορά κινδύνου και διαρκής εκσυγχρονισμός. Σε έναν κλάδο που συχνά χαρακτηρίζεται από αστάθεια και κυκλικότητα, η Navios Partners παρουσιάζει εικόνα εταιρείας που αξιοποιεί τις συνθήκες προς όφελός της.
Για τους επενδυτές, η ανάγνωση αυτή είναι διττή: από τη μία, τα ισχυρά οικονομικά μεγέθη και η σταθερή διαχείριση στόλου προσφέρουν εμπιστοσύνη. Από την άλλη, η στρατηγική προσέγγιση της κυρίας Φράγκου υποδηλώνει ότι η εταιρεία δεν αποκλείεται να αποτελέσει στόχο ακτιβιστικών επενδυτών ή μελλοντικών M&A κινήσεων (Mergers and Acquisitions, δηλαδή Συγχωνεύσεις και Εξαγορές), πιθανότητα που οι παίκτες της Γουόλ Στριτ παρακολουθούν στενά.
Η εταιρεία διαχειρίζεται στόλο από συνολικά 171 πλοία, δεξαμενόπλοια, φορτηγά και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με μεταφορική ικανότητα 15 εκατομμυρίων DWT και 287,243 TEU, με μέσο όρο ηλικίας τα 9,7 έτη. Εχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 25 πλοία, εκ των οποίων 2 θα παραδοθούν το 2028 και τα υπόλοιπα μεταξύ 2026-27.
Διαβάστε ακόμη
Κληρονομικό δίκαιo: Τι αλλάζει στις κληρονομιές και τις διαθήκες
CVC: Αποκτά τον έλεγχο της Low Carbon με επένδυση 1,3 δισ. δολαρίων
Σε βαθιά κρίση το γαλλικό κρασί: Γιατί παραπαίει η άλλοτε ισχυρή βιομηχανία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.