Η Ιαπωνία επιχειρεί ριζική ανασυγκρότηση της ναυπηγικής της βιομηχανίας, η άλλοτε κυρίαρχη διεθνώς αλλά σήμερα βαριά πληγωμένη από τον ανταγωνισμό Κίνας και Νότιας Κορέας. Όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers σε ανάλυσή του η κυβέρνηση εξετάζει τη δημιουργία ενός κρατικά υποστηριζόμενου εθνικού ναυπηγείου, καθώς και τη χορήγηση κινήτρων για την επανεκκίνηση ανενεργών ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων.
Η πρόταση υποβλήθηκε την Παρασκευή στον Πρωθυπουργό Shigeru Ishiba από το κυβερνών Φιλελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα (LDP), στοχεύοντας στην προσέλκυση δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων σε υποδομές υψηλής τεχνολογίας. Η πρωτοβουλία συνδέεται και με ζητήματα εθνικής ασφάλειας, όπως αναφέρει η έκθεση.
Η αναστροφή της πορείας της Ιαπωνίας στη ναυπηγική βιομηχανία καταγράφεται ανάγλυφα στα στοιχεία κατασκευών πλοίων (≥10.000 DWT) μεταξύ 2008 και 2024. Το 2008, η Ιαπωνία κατείχε το 47% της αγοράς bulk carriers και γενικών φορτηγών πλοίων, έναντι 42% της Κίνας. Στον τομέα των δεξαμενοπλοίων, η Ν. Κορέα είχε την πρωτοκαθεδρία με 46%, ενώ Ιαπωνία και Κίνα διατηρούσαν από 20% περίπου. Στα containerships, η Κίνα είχε το 38% των παραδόσεων, η Ν. Κορέα 31% και η Ιαπωνία μόλις 9%.
Το 2024, η Κίνα δεσπόζει σε όλους σχεδόν τους τύπους πλοίων:
- Bulk carriers / General cargo: 62% Κίνα – 31% Ιαπωνία
- Tankers: 46% Κίνα – 21% Ν. Κορέα – 18% Ιαπωνία
- Containerships: 65% Κίνα – 27% Ν. Κορέα – 8% Ιαπωνία
- Gas carriers: 63% Ν. Κορέα – 26% Κίνα – 11% Ιαπωνία
Στόχος το 20%
Απέναντι στη συνεχιζόμενη απώλεια ανταγωνιστικότητας, η Ιαπωνία επιχειρεί αλλαγή ηγεσίας και στρατηγικής. Ο Yukito Higaki, πρόεδρος της Imabari Shipbuilding – της μεγαλύτερης εμπορικής ναυπηγικής μονάδας της χώρας – ανέλαβε πρόσφατα πρόεδρος της Ένωσης Ναυπηγικών Βιομηχανιών Ιαπωνίας (JSIA). Είναι η πρώτη φορά που το τιμόνι του φορέα περνάει σε επικεφαλής καθαρά εμπορικού ναυπηγείου, και όχι σε στέλεχος πολυσχιδούς βιομηχανικού ομίλου όπως οι Mitsubishi ή IHI.
Ο Higaki έθεσε φιλόδοξο στόχο: διπλασιασμό του μεριδίου αγοράς της Ιαπωνίας μέχρι το 2030, ώστε η χώρα να επανακτήσει τουλάχιστον το 20% της παγκόσμιας παραγωγής πλοίων.
Η ανάλυση του οίκου Xclusiv Shipbrokers αναδεικνύει και μια κρίσιμη ευκαιρία για την ιαπωνική βιομηχανία: την γήρανση των πλοίων ιαπωνικής κατασκευής, γεγονός που θα απαιτήσει εκτεταμένο πρόγραμμα ανανέωσης στόλου τα επόμενα χρόνια. Σήμερα υπάρχουν 6.355 bulk carriers ιαπωνικής κατασκευής, εκ των οποίων 1.861 (29%) είναι 21 ετών και άνω. Μέχρι το 2030, εκτιμάται ότι θα φτάσουν τις 7.342, με 3.049 (41,5%) ηλικίας άνω των 21 ετών.
Στα δεξαμενόπλοια, υπάρχουν 2.071 ιαπωνικά πλοία, με 649 (31%) άνω των 21 ετών. Μέχρι το 2030, ο αριθμός τους θα ανέλθει σε 2.192, εκ των οποίων 1.156 (53%) θα έχουν ξεπεράσει το κρίσιμο όριο ηλικίας.
Η ανανέωση αυτού του στόλου αποτελεί μια χρυσή ευκαιρία για τα ιαπωνικά ναυπηγεία, υπό την προϋπόθεση ότι θα ενισχυθούν σε τεχνολογία και παραγωγική ικανότητα, ώστε να ανταγωνιστούν ευθέως τις ασιατικές υπερδυνάμεις του κλάδου.
«Η Ιαπωνία δείχνει έτοιμη να επιστρέψει δυναμικά στη ναυπηγική σκηνή με τη στήριξη του κράτους και νέες στρατηγικές επενδύσεις. Με όπλα την παράδοση, τη τεχνογνωσία και τις επικείμενες ανάγκες ανανέωσης στόλου, η χώρα επιδιώκει να μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία, επιχειρώντας ένα μεγάλο comeback έως το 2030» αναφέρουν οι αναλυτές.
Διαβάστε ακόμη
Νέα παράταση για POS: Ποιες επιχειρήσεις κερδίζουν χρόνο μέχρι τέλος του 2025
Sell off στην αγορά πετρελαίου – Σε χαμηλό μιας εβδομάδας οι τιμές (γράφημα)
Metlen: Βig deal στις ΑΠΕ με τον κινεζικό κολοσσό Jinko Solar
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.