Με ανατροπή αρχίζουν σήμερα οι εργασίες της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (ΜΕΡΟ) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στο Λονδίνο.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, την τελευταία στιγμή, διαφοροποίησε τη στάση της, αποσύρθηκε από την υποστήριξη ενός μηχανισμού levy (μια παγκόσμια εισφορά ή φόρο που θα επιβάλλεται σε εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, με σκοπό να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας) και προώθησε πρόταση που επικεντρώνεται αποκλειστικά στο τεχνικό μέτρο του προτύπου καυσίμων. Το νέο αυτό μέτρο προβλέπει την επιβολή κανονισμών για την ένταση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και ενδεχομένως την επιβολή προστίμων. Το μέτρο αυτό μοιάζει με το ευρωπαϊκό Fuel EU maritime.

Αιτία της αλλαγής στάσης της Ε.Ε., είναι η ανάγκη να εξασφαλίσει τη θετική ανταπόκριση μεγάλων κρατών όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ. Με τη διαφοροποίηση αυτή, η Ε.Ε. απομακρύνεται από τη συμμαχία 50 και πλέον χωρών που υποστήριζαν το παγκόσμιο levy και είχαν τη στήριξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Ο νέος υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, προειδοποίησε για τους κινδύνους που εγκυμονεί η στάση της Ευρώπης απέναντι στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Σε δηλώσεις του τόνισε ότι η Ε.Ε. κινδυνεύει να χάσει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα που αφορά τον στόλο και τους πλοιοκτήτες, εάν δεν ληφθούν άμεσα οι σωστές αποφάσεις. «Η ώρα της κρίσης για τη γραφειοκρατία στις Βρυξέλλες έχει φτάσει. Η στρατηγική καθυστέρηση που παρατηρείται εδώ και δεκαετίες θέτει σε κίνδυνο τη θέση της Ευρώπης», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στην ομάδα εργασίας που προηγήθηκε της ΜΕPC 83, οι συμμετέχοντες επικεντρώθηκαν στην πρόταση-σχέδιο 19 της Σιγκαπούρης και του προέδρου της ISWG-GHG, Sveinung Oftedal από τη Νορβηγία. Εάν αυτή η πολιτική εγκριθεί στη ΜEPC 83, το νέο πρότυπο καυσίμων (GFS) θα ορίσει κανονισμούς για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και τα πλοία που δεν συμμορφώνονται θα υπόκεινται σε πρόστιμα. Η εφαρμογή του ενδέχεται να οδηγήσει στην υιοθέτηση ενός συστήματος Εμπορίας Ρύπων, σύμφωνα με κύκλους της ναυτιλίας.

Ωστόσο, η ναυτιλιακή βιομηχανία και οι χώρες-μέλη του ΙΜΟ στον Ειρηνικό, καθώς και περιβαλλοντικές οργανώσεις, υποστηρίζουν τη δημιουργία μιας ενιαίας εισφοράς για τις εκπομπές, θεωρώντας ότι θα ήταν πιο απλό και αποτελεσματικό από την εφαρμογή συστήματος εμπορίας πιστωτικών μονάδων.

Η Ε.Ε. όμως αποχώρησε από τη συλλογική εισφορά εξαιτίας της αντίθεσης μεγάλων χωρών όπως η Κίνα, οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Σαουδική Αραβία, οι οποίες φοβούνται ότι μια παγκόσμια εισφορά δεν θα είχε την απαραίτητη υποστήριξη από όλες τις χώρες. Εκπρόσωποι από τις Νήσους Μάρσαλ, όπως ο πρέσβης Albon Ishoda, εξέφρασαν την ανησυχία τους ότι οι φωνές των πιο ευάλωτων χωρών, ιδιαίτερα από τον Παγκόσμιο Νότο, παραμένουν στο περιθώριο.

Αναμένονται έντονες διαπραγματεύσεις, καθώς η ομάδα APC+ (Αφρική, Ειρηνικός, Καραϊβική) δηλώνει αποφασισμένη να αγωνιστεί για την επιβολή της εισφοράς, επισημαίνοντας τη σημασία της εξασφάλισης δικαιοσύνης και ισότητας στην παγκόσμια ναυτιλιακή πολιτική.

Διαβάστε ακόμη

Δασμοί Τραμπ: Συνεδριάζει το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής

Πλειστηριασμοί: Ποια ξενοδοχεία και μεγάλα βιομηχανικά ακίνητα βγαίνουν στο σφυρί αυτή την εβδομάδα (pics)

Στροφή Δουζόγλου για το ιστορικό Πεντελικόν: Επένδυση 25 εκατ. για το πρώτο «Rocco Forte» το 2027 (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα