Η ετήσια Έκθεση για τα Ατυχήματα Φορτηγών Πλοίων Ξηρού Φορτίου της INTERCARGO για το 2025 παρουσιάζει κρίσιμα στατιστικά που αποτυπώνουν την κατάσταση της ναυτιλιακής ασφάλειας την τελευταία δεκαετία (2015–2024):
- 20 πλοία άνω των 10.000 dwt χάθηκαν συνολικά (κατά μέσο όρο 2 ετησίως).
- 89 ναυτικοί έχασαν τη ζωή τους (κατά μέσο όρο 9 ετησίως).
- Η ρευστοποίηση φορτίου ευθύνεται για 55 θανάτους (ποσοστό 61,8%).
- Η προσάραξη είναι η κύρια αιτία απώλειας πλοίων (9 περιστατικά, 45%).
- Η μέση ηλικία των πλοίων που χάθηκαν ήταν 18,3 έτη.
- Το συνολικό deadweight που χάθηκε αγγίζει τους 1,79 εκατομμύρια τόνους (μέσος όρος 179.115 dwt/έτος).
- Το μεγαλύτερο ποσοστό απωλειών ζωής εντοπίζεται σε πλοία 50.000–59.999 dwt με 55 θανάτους.
- Το 2020 σημαδεύτηκε από την απώλεια των Wakashio και Stellar Banner, εγείροντας ανησυχίες για την ασφάλεια των μεγάλων bulk carriers.
- Στην Ερυθρά Θάλασσα, καταγράφηκαν 3 απώλειες πλοίων και 4 θάνατοι ναυτικών λόγω εχθρικών επιθέσεων.
- Η παγκόσμια αύξηση του στόλου bulk carriers από 10.400 πλοία (2013) σε 12.544 (2024) αναδεικνύει τη σημασία των μέτρων ασφαλείας.
Τα δεδομένα αυτά καταδεικνύουν τόσο τις προόδους που έχουν επιτευχθεί, όσο και τα συνεχιζόμενα κενά ασφάλειας, με ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη προστασίας των ναυτικών και της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας σε περιοχές υψηλού κινδύνου όπως η Ερυθρά Θάλασσα.
Αναλυτικά
Η ετήσια Έκθεση για τα Ατυχήματα Φορτηγών Πλοίων Ξηρού Φορτίου της Intercargo εξετάζει την απόδοση ασφάλειας των πλοίων αυτής της κατηγορίας σε μια κυλιόμενη δεκαετή περίοδο, με στόχο την ταυτοποίηση κινδύνων και τη βελτίωση της ασφάλειας για τα πληρώματα και τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Απώλειες πλοίων και ανθρώπινων ζωών.
Η νέα έκδοση της Έκθεσης (2025) αποκαλύπτει ότι μεταξύ 2015 και 2024, αναφέρθηκαν ως χαμένα 20 φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου άνω των 10.000 τόνων deadweight (dwt), εξαιρουμένων τριών απωλειών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι επιθέσεις στην περιοχή προκάλεσαν τον τραγικό θάνατο 89 ναυτικών.
Η ανάλυση δεδομένων από την περίοδο 2015–2024 δείχνει μια συνεχή μείωση στον κυλιόμενο δεκαετή μέσο όρο ατυχημάτων πλοίων. Παρατηρούνται αξιοσημείωτες βελτιώσεις στον αριθμό των συνολικών απωλειών πλοίων μετά το 2017, αντανακλώντας μια διαρκή πρόοδο στην ασφάλεια στη ναυτιλία.
Ταυτόχρονα, ο παγκόσμιος στόλος φορτηγών πλοίων αυξήθηκε σημαντικά: από περίπου 10.400 πλοία το 2013, έφτασε τα 12.544 τον Δεκέμβριο του 2024 (σύμφωνα με τα δεδομένα της MIS). Ανάλυση στατιστικών στοιχείων
Η προκαταρκτική ανάλυση της Έκθεσης 2025 εντοπίζει ορισμένα κενά στην ασφάλεια: Ρευστοποίηση φορτίου:
– Κυριότερη αιτία απώλειας ζωών με 55 θανάτους (61,8%).
– Προσάραξη: Πρώτη αιτία απώλειας πλοίων, με 9 συνολικές απώλειες (45,0%).
– Μετατόπιση φορτίου (χωρίς ρευστοποίηση): Οδήγησε στη βύθιση δύο πλοίων και στο θάνατο 12 ναυτικών (13,5%). Μέσος όρος: 2 πλοία χάνονται ετησίως – συνολικά 20 πλοία, 89 απώλειες ναυτικών (9 ετησίως), μέση ηλικία πλοίων που χάθηκαν: 18,3 έτη. Συνολικό deadweight που χάθηκε: 1,79 εκατ. τόνων (μέσος όρος 179.115 dwt/έτος).

Σημαντικά ευρήματα 50.000–59.999 dwt: Η κατηγορία με τις περισσότερες ανθρώπινες απώλειες (55 ζωές – 61,8%). 10.000–34.999 dwt και 80.000+ dwt: Πέντε πλοία χάθηκαν, με 22 θανάτους στο εύρος 80.000+ και 12 θανάτους στο εύρος 10.000–34.999. 2020: Η απώλεια των πλοίων Wakashio (Capesize) και Stellar Banner (VLOC) προκάλεσε έντονη ανησυχία για τα μεγάλα φορτηγά πλοία. 35.000–49.999 dwt και 60.000–79.999 dwt: Τρεις απώλειες πλοίων, χωρίς απώλειες ζωών. Μέσος όρος απωλειών ζωής ανά περιστατικό: 4,45 άτομα (2015–2024), μειούμενος σταδιακά από 3,56 (2011–2020). Ανησυχία για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί κρίσιμο κόμβο για το παγκόσμιο εμπόριο, ειδικά για χύδην φορτία όπως σιτηρά, άνθρακας και σιδηρομετάλλευμα. Τρεις ολικές απώλειες φορτηγών πλοίων (Rubymar, True Confidence, Tutor) προκλήθηκαν από επιθέσεις με πυραύλους, drones και σκάφη-βόμβες, με αποτέλεσμα τέσσερις θανάτους ναυτικών.
” Η INTERCARGO καταδικάζει απερίφραστα κάθε επίθεση σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, θεωρώντας τις ενέργειες αυτές κατάφωρη παραβίαση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας. Εκφράζει βαθιά ανησυχία για τις απώλειες και τους τραυματισμούς σε περισσότερες από 100 επιθέσεις που σημειώθηκαν το 2024, επηρεάζοντας την ασφάλεια των πληρωμάτων και την επάνδρωση των πλοίων. Μετά την ανακωχή της 19ης Ιανουαρίου 2025, η INTERCARGO εκφράζει την ελπίδα για την αποκατάσταση της ναυτιλιακής ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, διασφαλίζοντας την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων παγκοσμίως” επισημαίνεται σε ανακοίνωση της Ένωσης.
Διαβάστε ακόμη
Καταργούνται δύο αθλητικές εγκαταστάσεις εντός του Ελληνικού- Τι προβλέπει ο νέος σχεδιασμός (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.