Ναυτιλία

Joe De Pietro: «Πρέπει να ληφθεί απόφαση για το μέλλον των ναυπηγείων από την ελληνική κυβέρνηση – Δεν είναι χωρίς ρίσκο…»

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Τι αναφέρει σε συνέντευξή του ο Jo De Pietro, Αντιπρόεδρος Προγραμμάτων Πλοίων Επιφάνειας της Lockheed Martin Rotary & Mission Systems

Την άποψη ότι τόσο τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά όσο και τα ναυπηγεία της Ελευσίνας μπορούν να κατασκευάσουν τις φρεγάτες που προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση, η αμερικανικών συμφερόντων Lockheed Martin κατέθεσε ο Jo De Pietro, Αντιπρόεδρος Προγραμμάτων Πλοίων Επιφάνειας της Lockheed Martin Rotary & Mission Systems, σε διαδικτυακή συνέντευξη.

«Επισκεφθήκαμε τα δύο ναυπηγεία, μιλήσαμε με τους επίδοξους αγοραστές τους, μας εξήγησαν τα επενδυτικά σχέδια που έχουν για την ενίσχυση με τις απαραίτητες υποδομές και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι μπορούν να ναυπηγήσουν τόσο φρεγάτες όσο και εμπορικά πλοία» δήλωσε και προσέθεσε: «Πρέπει να ληφθεί απόφαση για το μέλλον των ναυπηγείων από την ελληνική κυβέρνηση. Δεν είναι χωρίς ρίσκο…»

Στην ερώτηση για το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί η Lockheed για να ναυπηγήσει μία φρεγάτα τύπου MMSC είπε ότι χρειάζεται διάστημα περίπου 40 μηνών, με την παραλαβή των υλικών που θα παραγγείλουν για την κατασκευή τους να χρειάζονται 12-18 μήνες.

Η πρώτη φρεγάτα, σύμφωνα με τα αμερικανικά σχέδια, θα ναυπηγηθεί στις ΗΠΑ στις εγκαταστάσεις που έχει ο ιταλικός ναυπηγικός όμιλος Fincantieri, στο Ουισκόνσιν. Εκεί θα εκπαιδευτούν τα ελληνικά στελέχη.

Όπως τόνισε, από την αναβίωση των ναυπηγείων στο Ουινσκόνσιν, από τον βασικό συνεργάτη της L.M., τον όμιλο Fincantieri, έχουν δημιουργηθεί περισσότερες από 12.000 θέσεις εργασίας. Για την Ελλάδα εκτίμησε ότι οι άμεσες θέσεις που θα δημιουργηθούν μπορεί να φτάσουν ακόμα και τα 400, ενώ οι έμμεσες θα είναι περισσότερες από 1.000. Προσέθεσε ότι σε αυτό το project, θα συμμετέχουν και πολλοί ελληνικοί βιομηχανικοί κλάδοι, εκτός από τα ναυπηγεία, γεγονός που θα δώσει ώθηση στην ελληνική οικονομία. Τόνισε, δε, ότι θα συνεργαστούν οι δύο κυβερνήσεις στις ναυπηγήσεις με διαφάνεια και ανταλλαγή τεχνολογικών γνώσεων.

«Η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε hub για ναυπηγήσεις και επισκευές πλοίων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού αλλά και του αμερικανικού» υπογράμμισε. Για το σκοπό αυτό, σε πλήρη συντονισμό με το Αμερικανικό Ναυτικό και την Αμερικανική Κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει, όπως ενημερώνει την ελληνική κυβέρνηση, τις απαραίτητες εγκρίσεις και θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας, όχι μόνο για την κατασκευή των πλοίων, αλλά και την εμπλοκή της ευρύτερης ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.

Οι προτάσεις των Αμερικανών, σύμφωνα με όσα έχουν καταθέσει με επιστολή στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, είναι:

  • Για τη νέα φρεγάτα πολλαπλών αποστολών που θέλει το Πολεμικό Ναυτικό προτείνουν τη MMSC-HN (Multi-Mission Surface Combatant-Hellenic Navy), μια ειδικά προσαρμοσμένη για τις ελληνικές απαιτήσεις έκδοση των πλοίων μάχης LCS (Littoral Combat Ship). Όπως υπογραμμίζουν οι Αμερικάνοι ο τύπος αυτός είναι ήδη σε χρήση από  το Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών.

«Αντίθετα με άλλες προτάσεις που έχει δεχθεί η ελληνική πλευρά, με πλοία που είτε πρόκειται να ναυπηγηθούν στο μέλλον, είτε αποτελούν απλά  σχεδιάσεις, οι αμερικανικές φρεγάτες MMSC-HN είναι βασισμένες στην αμερικανική εμπειρία με τις LCS, που ξεπερνά τα 10 χρόνια, χρονικό διάστημα στο οποίο έχουν ήδη αποδείξει τις αρετές τους» είναι ένα από τα βασικά επιχειρήματά τους προς τον υπουργό Εθνικής Άμυνας και προσθέτουν:

«Με βάση αυτή την προϊστορία αλλά και την πείρα της ως προμηθεύτριας του Αμερικανικού και άλλων Ναυτικών με συστήματα για ποικιλία πλοίων, περιλαμβανομένων καταδρομικών και αντιτορπιλικών, η Lockheed Martin εγγυάται τη δυνατότητα των ελληνικών φρεγατών να εκτελούν αποστολές σε όλο το φάσμα, από αντιαεροπορική άμυνα και ανθυποβρυχιακό πόλεμο έως δράση κατά εχθρικών μονάδων επιφανείας και επιτήρηση-προστασία περιοχών εθνικού ενδιαφέροντος».

  • Σύμφωνα πάντοτε με πληροφορίες του Newmoney από τον φάκελο της Lockheed, η εταιρεία  προτείνει επίσης για τον εκσυγχρονισμό τεσσάρων φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ, τύπου ΜΕΚΟ200 ΗΝ, που υπηρετούν ήδη στον ελληνικό στόλο από τη δεκαετία του ’90 και χρειάζονται σήμερα αναβάθμιση ώστε να συνεχίσουν την καριέρα τους για 15-20 ακόμη χρόνια, ένα πρόγραμμα που θα χρησιμοποιήσει πολλά υποσυστήματα από την διαμόρφωση των καινούργιων MMSC-HN.

Όπως τονίζουν αμερικανικοί κύκλοι «τα οκτώ συνολικά πλοία, όταν ενταχθούν στις τάξεις του ΠΝ, θα έχουν υψηλό επίπεδο δυνατότητας επιχειρησιακή συνεργασίας, ενώ η συνάφεια όπλων και συστημάτων θα διευκολύνει την εκπαίδευση και να επιτρέψει να λειτουργήσουν οικονομίες κλίμακας στη συντήρηση και υποστήριξη για όλο το διάστημα της υπηρεσίας τους. Το προτεινόμενο πλαίσιο συνεργασίας με τις υποδομές και την εμπειρία που θα αποκτηθεί από την ελληνική πλευρά θα επιτρέψει τη συντήρηση και επισκευή των πλοίων στην Ελλάδα αλλά και την προσφορά αντίστοιχων υπηρεσιών σε άλλα ναυτικά της περιοχής, ενδυναμώνοντας περαιτέρω τις στενές σχέσεις που διατηρεί η Ελλάδα με τις χώρες αυτές».

Οι Αμερικανοί δεν παραλείπουν να υπογραμμίζουν ότι η Lockheed Martin έχει συνεργασία με την Ελλάδα, τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και την Ελληνική Βιομηχανία για πάνω από 50 χρόνια και την περίοδο αυτή είναι ο κύριος ανάδοχος σε δυο μείζονα προγράμματα εκσυγχρονισμού που υλοποιεί η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) με σημαντική μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας. Αφορούν στις αναβαθμίσεις 84 F-16 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας που θα τα καταστήσει μαχητικά 4,5+ γενιάς και στις αντίστοιχες εργασίες για τέσσερα Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας P-3 για την Αεροπορία Ναυτικού.

Στασιμότητα

Στο μεταξύ, στασιμότητα παρατηρείται στην υπόθεση της πώλησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Ενώ οι διαδικασίες είχαν αρχίσει με ενθουσιασμό  πρωτοστατούντος του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη και του Αμερικανού πρέσβη Τζέφρι Πάιατ, τώρα υπάρχει ένα μούδιασμα. Ο αμερικανικών συμφερόντων όμιλος ΟΝΕΧ, με επικεφαλής τον Πάνο Ξενοκώστα κινείται για την απόκτηση των ναυπηγείων εφαρμόζοντας το μοντέλο της Σύρου, δηλαδή συμφωνία με τράπεζες για τις δανειακές υποχρεώσεις, συμφωνία με το  δημόσιο για τα χρωστούμενα από ασφαλιστικές εισφορές και πληρωμή των δεδουλευμένων των εργαζομένων.

Το αρχικό ποσό που έρεπε να καλύψει η ΟΝΕΧ από παλαιότερες οικονομικές εκκρεμότητες είχε υπολογιστεί  περίπου στα 100 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να υπολογίζονται τα λεφτά για επενδύσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες του Newmoney στην πορεία και μετά από έλεγχο  το ποσό ξεπερνά τα 400 εκατομμύρια ευρώ και προστίθενται  συνεχώς νέα ποσά.

«Η Lockheed εκτιμά ότι η Ελευσίνα μπορεί να κατασκευάσει τις φρεγάτες. Για να προχωρήσει το project με τα ναυπηγεία  θα πρέπει να συνδεθεί με το συμβόλαιο των  φρεγατών. Η Ελευσίνα  μπορεί να ξεκινήσει τη ναυπήγησή τους άμεσα σε αντίθεση με τον Σκαραμαγκά για τον οποίο τρέχουν δύο διαγωνισμού και η κατάσταση είναι περίπλοκη» δήλωσαν στο Newmoney στελέχη που παρακολουθούν από κοντά την υπόθεση ιδιωτικοποίησης και προσέθεσαν:

«Αν δεν υπάρχει συμβόλαιο για να έχουν δουλειά τα ναυπηγεία,  τότε με τι θα ξεκινήσουν; Θα πρέπει η κυβέρνηση να δώσει ένα κίνητρο.

Γιατί το πρόβλημα δεν είναι μόνο ότι άλλο οικονομικό  άνοιγμα είχαν πει ότι υπάρχει και άλλο βρέθηκε στην πορεία, αλλά είναι ότι τίθεται και θέμα αξιοπιστίας προς τους επενδυτές. Περιμένουν να δουν που θα δώσει το project με  τις φρεγάτες η ελληνική κυβέρνηση».

Διαβάστε ακόμη:

Ενοίκια: Ξεκίνησε η καταβολή αποζημιώσεων για τα κουρέματα Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου – Ιανουαρίου

Κυριάκος Φιλίππου: Από το γαλακτοπωλείο στην εξοχική Πατησίων, στη Fage International (pics)

Κλιμακωτή μείωση του προστίμου για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις