Στη χαρτογράφηση της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στις μαρίνες και το yachting στην εποχή της πανδημίας αλλά και στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την επόμενη ημέρα προχώρησε ο Πρόεδρος της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας Σταύρος Κατσικάδης. Μιλώντας στο διαδικτυακό συνέδριο του Economist «Μεταφορές και Τουρισμός» με θέμα: «Μπορεί να ανακάμψει η τουριστική αγορά μετά τον Covid-19» αναφέρθηκε ανά θεματική ενότητα δίνοντας μια ξεκάθαρη εικόνα για το τι συμβαίνει.

Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορωνοϊού

Μαρίνες: Μείωση εσόδων λόγω 3μηνης αναστολής:

• Μείωση ενοικίου 40% για καταστήματα, εστιατόρια, γραφεία & υπηρεσίες

• Μηδενικά έσοδα από πάρκινγκ, διαφήμιση

• Ακύρωση αφίξεων νέων σκαφών, αναβολή συμφωνιών

• Μηδενικά έσοδα από διερχόμενα σκάφη

• Μεγαλύτερες απώλειες στις περιφερειακές μαρίνες, δηλαδή μαρίνες Ιονίου, Ανατολικού Αιγαίου,

ζητήματα μετανάστευσης

Μέτρα ανακούφισης από το κράτος:

– Έκπτωση 40% ενοικίου παραχώρησης (Απρίλιο), έκπτωση 25% ΦΠΑ (Απρίλιο)

YACHTING:

Το μέγεθος των οικονομικών ζημιών είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί:

• Ακύρωση ναύλων, αναβολή προπληρωμών

• Όσο μικρότερη είναι η χωρητικότητα, τόσο μεγαλύτερη η προβλεπόμενη ζημιά (περιοριστικά μέτρα, χαμηλότερη ζήτηση)

• Αβεβαιότητα στην προσεχή περίοδο

• Συνεχιζόμενη ανησυχία για μικρές επιχειρήσεις (πρακτορεύσεις, ναυλώσεις, πωλήσεις σκαφών, μεμονωμένοι επαγγελματίες)

Μέτρα ανακούφισης από το κράτος:

– ΦΠΑ ναύλου στο 12%,

-Επίδομα ενίσχυσης εργαζομένων σε αναστολή Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορωνοϊού

Ανάκαμψη μετά τον Covid-19:

Παράγοντες που επηρεάζουν το τελικό επίπεδο των ζημιών της βιομηχανίας Yachting:

• Έγκαιρη εφαρμογή των πρωτοκόλλων υγείας και λειτουργίας στις μαρίνες και το yachting

• Παράταση της τουριστικής περιόδου και της περιόδου ναύλωσης σκαφών στην Ελλάδα

• Προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας στο εξωτερικό (ασφάλεια, κλίμα, προορισμοί, προσφορές)

• Οικονομική βοήθεια από το Κράτος στις μμε και την απασχόληση (πρόγραμμα SURE, επιδότηση εργασίας κ.α.)

• Απαιτούμενος χρόνος για το αντιικό/εμβόλιο – θα σωθεί η επόμενη σεζόν;

Διδάγματα – νέες προκλήσεις:

• Ηλεκτρονικές λύσεις, ψηφιακή τεχνολογία (e-συνέδρια, CRM, άμεση επικοινωνία, εξυπηρέτηση πελατών, λογισμικό)

•Λιγότερο χαρτί, εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση άσκοπων μετακινήσεων και χρόνου αναμονής ων μαρινών

• Παραγωγικότητα, αναδιοργάνωση ανθρώπινου δυναμικού, σχέδια έκτακτης ανάγκης, εκπαίδευση • Αναμόρφωση του Δημόσιου τομέα και των διαδικασιών, λιγότερη γραφειοκρατία

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

• 32.000 εταιρίες (97% Μικρομεσαίες επιχειρήσεις)

• 280.000 άμεσες θέσεις απασχόλησης

• 70.000 χλμ ακτογραμμής και 37.000 χλμ εσωτερικών υδατογραμμών

• 48 εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες συμμετέχουν σε θαλάσσιες δραστηριότητες αναψυχής

• 36 εκατομμύρια ιδιοκτήτες σκαφών στην Ευρώπη

• 6 εκατομμύρια σκάφη στα ευρωπαϊκά ύδατα

• 10.000 μαρίνες παρέχουν πάνω από 1 εκατομμύριο θέσεις ελλιμενισμού

ΕΛΛΑΔΑ: • 16.000 χλμ ακτογραμμή, 6.000 νησιά και νησίδες

• τα σκάφη και οι μαρίνες συμβάλλουν στο 1,41% του ΑΕΠ

• 43.626 θέσεις εργασίας στο θαλάσσιο τουρισμό, 60 μαρίνες, 13.000 οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού

• 17.428 ιδιωτικά και 6.109 επαγγελματικά σκάφη

• Έως 5 φορές κατά μ.ο. μεγαλύτερες δαπάνες ανά πελάτη σκάφους σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία

• 6 άμεσες θέσεις εργασίας σε μαρίνες και 100 έμμεσες για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού

• για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού στη μαρίνα, δημιουργούνται 5 ευρώ δαπανών στην τοπική οικονομία