Με στόχο την ενίσχυση της παγκόσμιας προσπάθειας για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και τη στήριξη της μετάβασης στη βιώσιμη ναυτιλία, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) παρουσίασαν μια κοινή πρόταση για τον μηχανισμό τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για τη διεθνή ναυτιλία.

Η πρόταση αυτή αναμένεται να παίξει καθοριστικό ρόλο στις επερχόμενες κρίσιμες διαπραγματεύσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), οι οποίες θα πραγματοποιηθούν το 2025.

Η πρόταση του ICS και της ΕΕΕ συνιστά μια πρωτοβουλία που επιδιώκει να μειώσει το χάσμα μεταξύ των τιμών των συμβατικών καυσίμων και των εναλλακτικών, χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για ταχύτερη υιοθέτηση “πράσινων” ναυτιλιακών καυσίμων.

Αυτή η κίνηση αποσκοπεί στην επίτευξη του στόχου της παγκόσμιας ναυτιλίας για καθαρές μηδενικές εκπομπές. Ειδικότερα, ο μηχανισμός τιμολόγησης των εκπομπών θα προβλέπει τη δημιουργία ενός ταμείου στο πλαίσιο της σύμβασης MARPOL, με το οποίο θα επιβαρύνονται τα πλοία ανά τόνο εκπεμπόμενων αερίων του θερμοκηπίου, για την ενίσχυση της μετάβασης σε φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα.

Η πρόταση αυτή εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των προσπαθειών για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, με την παγκόσμια ναυτιλία να αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους τομείς εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ο ICS, εκπροσωπώντας περισσότερα από 50 κράτη-μέλη που αντιπροσωπεύουν περίπου τα 2/3 της παγκόσμιας χωρητικότητας, έχει προτείνει τον εν λόγω μηχανισμό ως βασικό πυλώνα των μελλοντικών διαπραγματεύσεων του ΙΜΟ, οι οποίες αναμένεται να επιφέρουν σημαντικές αποφάσεις για την κατεύθυνση της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Σύμφωνα με την πρόταση, τα έσοδα που θα προκύψουν από την υποχρεωτική χρέωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα αξιοποιηθούν για την επιβράβευση των παραγωγών και των ναυτιλιακών εταιρειών που υιοθετούν εναλλακτικά καύσιμα. Με τον τρόπο αυτό, δημιουργείται ένα σύστημα κινήτρων που θα επιταχύνει την ανάπτυξη και διάδοση τεχνολογιών καθαρής ναυτιλίας, περιορίζοντας έτσι την εξάρτηση από τα παραδοσιακά, ρυπογόνα καύσιμα.

Αν οι προτεινόμενοι κανονισμοί εγκριθούν από τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ τον Απρίλιο του 2025, ο νέος μηχανισμός τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών αναμένεται να τεθεί σε ισχύ παγκοσμίως το 2027. Η εφαρμογή αυτού του συστήματος αναμένεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις για τον τομέα της ναυτιλίας, προωθώντας μια πιο βιώσιμη και περιβαλλοντικά υπεύθυνη βιομηχανία.

Η πρόταση αυτή, η οποία συνδυάζει την προστασία του περιβάλλοντος με την ενίσχυση της καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας του ναυτιλιακού τομέα, αναδεικνύει τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ διεθνών οργανισμών και ναυτιλιακών φορέων, προκειμένου να επιτευχθούν οι παγκόσμιοι στόχοι για τη μείωση των εκπομπών και την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης.

Διαβάστε ακόμη

Πόσο συμφέρει να διαθέτει κανείς ακίνητα στην Ελλάδα και να τα νοικιάζει; (πίνακες)

Πλειστηριασμοί: «Κληρώνει» με… εκπτώσεις για Schwabe Hellas και οικογένεια Γιαννίρη – Στην πλατφόρμα το σφυρί για Μοιραράκη (pics)

NOOS: Ερχεται το πρώτο ηλεκτρικό scooter «made in Greece» (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα