Με ένα σαφές μήνυμα υπευθυνότητας, συνεργασίας και αποφασιστικότητας απέναντι στη μετάβαση της ναυτιλίας σε καθαρότερες μορφές ενέργειας, άνοιξε τις εργασίες του ετήσιου συνεδρίου της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακών Καυσίμων (IBIA) ο πρόεδρος της Ένωσης, Κωνσταντίνος Καπετανάκης, στο πλαίσιο του Hong Kong Maritime Week.

Μιλώντας ενώπιον εκπροσώπων της ναυτιλιακής βιομηχανίας, θεσμικών φορέων και στελεχών από ολόκληρη την Ασία, ο κ. Καπετανάκης τόνισε ότι η IBIA έχει πλέον εξελιχθεί σε έναν πραγματικά παγκόσμιο οργανισμό, ο οποίος ενώνει κάθε κρίκο της αλυσίδας της θαλάσσιας ενέργειας: από παραγωγούς και traders μέχρι πλοιοκτήτες και ρυθμιστικές αρχές. «Η IBIA είναι μια κοινότητα που συμβάλλει στη διαμόρφωση της αλλαγής», δήλωσε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας τον ρόλο της Ένωσης ως πεδίου συνάντησης επιχειρησιακών, τεχνικών, εμπορικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων.

«Η καθυστέρηση στη θέσπιση του Net-Zero Framework δεν είναι αποτυχία»

Κεντρικό σημείο της ομιλίας αποτέλεσε η πρόσφατη Ειδική Σύνοδος της MEPC, όπου η αναμενόμενη υιοθέτηση του Net-Zero Framework αναβλήθηκε για έναν χρόνο. Ο κ. Καπετανάκης χαρακτήρισε την εξέλιξη αυτή όχι ως αποτυχία, αλλά ως «ένα σημείο επανεκκίνησης και αναπροσαρμογής», τονίζοντας ότι η μετάβαση προς ένα νέο ενεργειακό υπόδειγμα δεν είναι ποτέ γραμμική.

Υπενθύμισε ότι η IBIA, χάρη στο συμβουλευτικό της καθεστώς στον ΙΜΟ, συμμετέχει ενεργά στις τεχνικές ομάδες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και στην προετοιμασία κατευθυντήριων γραμμών για την αναγνώριση συστημάτων πιστοποίησης βιώσιμων καυσίμων. Παράλληλα, συνυπογράφει τεχνικές προτάσεις που αποσκοπούν στο να παρουσιάσουν επιστημονικά τεκμηριωμένους οδικούς χάρτες για την πράσινη μετάβαση.

Διεθνής διεύρυνση και ενίσχυση της φωνής της IBIA

Ο πρόεδρος της Ένωσης ανέδειξε τη σημαντική ενδυνάμωση της IBIA τα τελευταία δύο χρόνια: αύξηση μελών, μεγαλύτερη επιρροή στα διεθνή fora και στενές συνεργασίες με ισχυρούς ναυτιλιακούς οργανισμούς όπως οι ICS, Intercargo, Intertanko, GCMD και BIMCO.

Ο κ. Καπετανάκης σημείωσε ότι η πρόοδος απαιτεί συλλογικότητα αλλά και «ηγεσία, σαφήνεια στόχων και τη βούληση να αντιμετωπίσουμε την πολυπλοκότητα». Με αναφορά στο δικό του υπόβαθρο στο δίκαιο και τη ναυτιλία, εξήγησε ότι βιώσιμη αλλαγή σημαίνει «ορθή διακυβέρνηση, εύλογους κανονισμούς, εμπορική διορατικότητα και το θάρρος να αμφισβητούμε τα προηγούμενα».

Σε ένα από τα πιο ουσιαστικά σημεία της ομιλίας του, ο πρόεδρος της IBIA υπογράμμισε πως η πορεία προς χαμηλών και μηδενικών εκπομπών καύσιμα, προς πιο πράσινους κόμβους ανεφοδιασμού και προς ενεργειακά αποδοτικότερα πλοία, αποτελεί τη μόνη βιώσιμη διαδρομή για τη σύγχρονη ναυτιλία.

Χαρακτήρισε την απανθρακοποίηση ως «ενεργή μετάβαση που δοκιμάζει τη δημιουργικότητα, την ανθεκτικότητα και την ικανότητά μας να συνθέτουμε λύσεις», ενώ εξήρε τη σημασία του Χονγκ Κονγκ ως σημείου όπου «η φιλοδοξία συναντά την πραγματικότητα», λόγω της ιδιαίτερης γεωοικονομικής του θέσης ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση.

Ο κ. Καπετανάκης αναφέρθηκε στις σύνθετες προκλήσεις που έχει μπροστά της η παγκόσμια ναυτιλία: μεταβαλλόμενο ρυθμιστικό περιβάλλον, νέες αγορές καυσίμων, ελλείψεις υποδομών και τεχνολογικούς κινδύνους. Ωστόσο τόνισε ότι οι δυσκολίες αυτές δημιουργούν και σημαντικές ευκαιρίες: την ανάπτυξη πραγματικά «καθαρών» καυσίμων, τη δημιουργία αξίας μέσα από τη συμμόρφωση και την εξέλιξη των εμπορικών μοντέλων.

Κλείνοντας, ο πρόεδρος της IBIA υπογράμμισε ότι η συνάντηση στο Χονγκ Κονγκ δεν έχει μόνο συμβολική, αλλά κυρίως πρακτική διάσταση. «Είμαστε εδώ για δράση», είπε. «Για να μετατρέψουμε τη γνώση σε πρόοδο, τις ιδέες σε έργα και τις δεσμεύσεις σε μετρήσιμα αποτελέσματα».

Διατύπωσε τέλος το όραμα της IBIA ως κρίκου ανάμεσα στην ενέργεια, το ναυτιλιακό εμπόριο και τη ρύθμιση: σημείο όπου η τεχνική γνώση αποκτά στρατηγική σημασία και μεταμορφώνεται σε εμπορικά βιώσιμες λύσεις.

Με τη φράση «να διασφαλίσουμε ότι το δίκτυο θαλάσσιας ενέργειας θα παραμείνει επίκαιρο, αξιόπιστο και ανθεκτικό», ο κ. Καπετανάκης κήρυξε την επίσημη έναρξη των εργασιών, δίνοντας το στίγμα μιας Ένωσης που στοχεύει να αποτελέσει πρωταγωνιστή της ενεργειακής μετάβασης στην Ασία και διεθνώς.

Διαβάστε ακόμη 

Slush 2025: Η ελληνική καινοτομία αναζητά χώρο στον παγκόσμιο ανταγωνισμό – και δεν είναι εύκολο (pics)

Ενα ορεινό design καταφύγιο που δεν μοιάζει με κανένα

Αirbnb υπό περιορισμό: Επέκταση μέτρων σε 12 γειτονιές ζητά ο Δήμος Αθηναίων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα