Μια προσωρινή εμπορική εκεχειρία μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, διάρκειας 90 ημερών, έχει πυροδοτήσει «έκρηξη» στη ζήτηση για μεταφορά εμπορευμάτων, με τους φορτωτές να επιταχύνουν αποστολές ενόψει της σχολικής περιόδου και των Χριστουγεννιάτικων εορτών. Η μείωση των δασμών έχει ήδη μετρήσιμο αντίκτυπο στους ναύλους της spot αγοράς, ειδικά στις διαδρομές Ασίας-ΗΠΑ, προκαλώντας ανησυχίες για νέες πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Αναλυτές σχολιάζουν: «Αν και οι βραχυπρόθεσμες εξελίξεις δίνουν ώθηση στη ναυτιλία, η βιομηχανία καλείται να κινηθεί προσεκτικά μέσα σε ένα εύθραυστο γεωπολιτικό περιβάλλον. Η ανάκαμψη της εμπορικής δραστηριότητας συνοδεύεται από προκλήσεις: αυξημένοι ναύλοι, πιθανές συμφόρηση, στρατηγικές αναπροσαρμογές και διαρκής αβεβαιότητα. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η ναυτιλία μπαίνει σε μια περίοδο υψηλής έντασης, με πολλούς εξωγενείς παράγοντες να καθορίζουν το τελικό της αποτύπωμα».

Η προσωρινή συμφωνία ΗΠΑ-Κίνας, που προβλέπει σημαντική μείωση των δασμών για διάστημα 90 ημερών, έχει δώσει νέα πνοή στο διεθνές εμπόριο. Οι ΗΠΑ μείωσαν τους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές από 145% σε 30%, ενώ η Κίνα με τη σειρά της μείωσε τους δασμούς στα αμερικανικά προϊόντα από 125% σε 10%. Το αποτέλεσμα ήταν άμεσο: οι φορτωτές σπεύδουν να εκμεταλλευτούν το περιορισμένο παράθυρο ευκαιρίας, αυξάνοντας δραστικά τον όγκο των αποστολών προς τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Σύμφωνα με τον αναλυτή της Xeneta, Peter Sand, η κατακόρυφη αύξηση στη ζήτηση έχει αρχίσει ήδη να ασκεί ανοδικές πιέσεις στους ναύλους της spot αγοράς, ιδιαίτερα στις γραμμές του Ειρηνικού από την Ασία προς τη Δυτική και Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ. Οι ναύλοι αναμένεται να κορυφωθούν εντός των επόμενων εβδομάδων, πριν ακολουθήσει εξομάλυνση καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες προσαρμόζουν τα δρομολόγιά τους. Παρά την προσωρινή ώθηση, η βραχύβια φύση της συμφωνίας δημιουργεί αβεβαιότητα για τη διατήρηση  της ανάκαμψης.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv επισημαίνει ότι η συγκυριακή ανακούφιση για τον ναυτιλιακό κλάδο συνοδεύεται από ανησυχίες. Η αιφνίδια αύξηση της ζήτησης μπορεί να οδηγήσει σε συμφόρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, θυμίζοντας τις έντονες διαταραχές που καταγράφηκαν στη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Επιπλέον, η συμφωνία δεν λύνει τα δομικά προβλήματα στις εμπορικές σχέσεις των δύο υπερδυνάμεων, γεγονός που κρατά τις προσδοκίες των παραγόντων του κλάδου σε μετριοπαθές επίπεδο.

Διαβάστε ακόμη 

ReArm Europe: Τα 150 δισ. ευρώ του SAFE, η Τουρκία και τα ελληνικά εξοπλιστικά (pics)

ΥΠΕΝ: Τι συμβαίνει με το αντιμόνιο στην Χίο – Το σινιάλο Τσάφου και η αναμονή των επενδυτών

Με νόμο ο έλεγχος στις ξένες επενδύσεις σε υποδομές και στο ΑΙ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα