H ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει δύο εναλλακτικές οδούς απεξάρτησης από τον άνθρακα, με τα καύσιμα με βάση το υδρογόνο και τα βιοκαύσιμα να διεκδικούν την πρωτοκαθεδρία.

Η ανάλυση της Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub δείχνει ότι η e-αμμωνία θα μπορούσε να αναδειχθεί ως το ναυτιλιακό καύσιμο με τη μεγαλύτερη αποδοχή μεταξύ των καυσίμων που βασίζονται στο υδρογόνο, ενώ το υγροποιημένο βιομεθάνιο κυριαρχεί μεταξύ των βιοκαυσίμων.

Οι κύριες πρώτες ύλες για την παραγωγή ηλεκτρονικής αμμωνίας είναι η ηλεκτρική ενέργεια χαμηλών εκπομπών, το νερό και το άζωτο.

Ενόψει των ενισχυμένων δεσμεύσεων του ναυτιλιακού τομέα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στο καθαρό μηδέν έως το 2050, η έκθεση “Το μέλλον των ναυτιλιακών καυσίμων” της Lloyd’s Register (LR) Maritime Decarbonisation Hub παρουσιάζει μια επισκόπηση ενός ευρέος φάσματος προβλέψεων για το μείγμα καυσίμων και έχει εντοπίσει δύο εναλλακτικές πορείες που θα κατευθύνουν την πορεία της ναυτιλίας – σενάρια για καύσιμα με βάση το υδρογόνο και σενάρια για βιοκαύσιμα. Η έκθεση αναλύει τη δυναμική του συστήματος ενεργειακού εφοδιασμού στο πλαίσιο αυτών των σεναρίων, λαμβάνοντας υπόψη την αναμενόμενη προσφορά καθώς και τις απαιτήσεις από άλλους τομείς για τα εν λόγω καύσιμα.

Στα σενάρια για τα καύσιμα με βάση το υδρογόνο, η e-αμμωνία προβλέπεται να αναδειχθεί μακροπρόθεσμα ως το ναυτιλιακό καύσιμο με τη μεγαλύτερη αποδοχή, με μέσο μερίδιο 35% της αγοράς ναυτιλιακών καυσίμων έως το 2050. Η υιοθέτηση αυτή συνεπάγεται σημαντικές ενεργειακές απαιτήσεις, οι οποίες ενδεχομένως θα οδηγήσουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία να γίνει ο μεγαλύτερος χρήστης αμμωνίας παγκοσμίως.

Προβλέπεται ότι η γαλάζια και η e-αμμωνία θα καταλάβουν από 20% έως 60% του συνόλου των ναυτιλιακών καυσίμων έως το 2050, με τη συνολική κατανάλωση από τη ναυτιλία να αυξάνεται κατά μέσο όρο από 0,79 exajoules (EJ) το 2030 σε 6,06 EJ το 2050.

Στα σενάρια για τα βιοκαύσιμα, το υγροποιημένο βιομεθάνιο προβλέπεται να καταλάβει κατά μέσο όρο το 34% των συνολικών ναυτιλιακών καυσίμων έως το 2050, με τη συνολική κατανάλωση από τη ναυτιλία να αυξάνεται από 0,5 EJ το 2030 σε 4,58 EJ το 2050. Ωστόσο, η αναμενόμενη προσφορά βιομεθανίου που απαιτείται για τη ναυτιλία προβλέπεται να κυμανθεί μεταξύ 0,3 EJ και 2 EJ κατά την υπό εξέταση χρονική περίοδο, γεγονός που θα υπολείπεται της ζήτησης. Αυτό καταδεικνύει ότι η παραγωγή θα είναι ανεπαρκής για την κάλυψη της συνολικής ζήτησης βιομεθανίου για τη ναυτιλία.

Η έκθεση διαπιστώνει επίσης ότι η μεθανόλη προβλέπεται να έχει χαμηλότερο μερίδιο αγοράς στην αγορά ναυτιλιακών καυσίμων από ό,τι η αμμωνία και το βιομεθάνιο, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με την τρέχουσα τάση παραγγελίας πλοίων διπλού καυσίμου μεθανόλης στη σημερινή ναυτιλιακή αγορά. Τα συνδυασμένα καύσιμα βιο- και ηλεκτρονικής μεθανόλης προβλέπεται να καταλάβουν κατά μέσο όρο μερίδιο αγοράς 13,4% του συνόλου των ναυτιλιακών καυσίμων έως το 2050.

Αυτές οι προβλέψεις για το μείγμα καυσίμων υπογραμμίζουν τον καίριο ρόλο του κλάδου στην προώθηση της υιοθέτησης εναλλακτικών καυσίμων, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει μοναδικές προκλήσεις στην εξισορρόπηση της ζήτησης, της προσφοράς και των επενδύσεων σε εναλλακτικές διαδρομές καυσίμων.

Ο Carlo Raucci, σύμβουλος αποανθρακοποίησης, LR Maritime Decarbonisation Hub, σχολίασε: “Η εξέταση των προβλέψεων για το μείγμα καυσίμων δείχνει ότι οι επενδυτές και οι πλοιοκτήτες θα βρεθούν αντιμέτωποι με το δίλημμα της επιλογής μεταξύ διαφορετικών εναλλακτικών διαδρομών καυσίμων. Είναι αβέβαιο αν μια κατηγορία καυσίμων θα κυριαρχήσει στο ναυτιλιακό μείγμα καυσίμων βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, και οι επενδυτές αντιμετωπίζουν κινδύνους, όπως τα αδρανή περιουσιακά στοιχεία, που έχουν περιορίσει το επίπεδο επενδυτικής ετοιμότητας των καυσίμων χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Ως εκ τούτου, οι πρωτοβουλίες των πρωτοπόρων, όπως οι πράσινοι ναυτιλιακοί διάδρομοι, θα έχουν καθοριστική σημασία για τη μείωση της αβεβαιότητας, με την εκπόνηση προβλέψεων για την προσφορά καυσίμων σε πολλούς τομείς, οι οποίες θα μπορούσαν δυνητικά να συμβάλουν στη συγκέντρωση της ζήτησης και στη μείωση των κινδύνων.”

Ο Charles Haskell, διευθυντής του κόμβου αποανθρακοποίησης της LR Maritime Hub, δήλωσε: “Η αποανάπτυξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τον άνθρακα είναι μια σημαντική εξέλιξη: “Για ουσιαστική πρόοδο, οι ενδιαφερόμενοι φορείς σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή αλυσίδα εφοδιασμού πρέπει να αναλάβουν ηγετικό ρόλο στη διαμόρφωση εναλλακτικών στρατηγικών πολλαπλών καυσίμων και να καταλύσουν περιπτώσεις επενδύσεων μέσω στρατηγικών συμπράξεων και συνεργασιών. Η αβέβαιη κυριαρχία μιας μόνο κατηγορίας καυσίμων υπογραμμίζει τη σημασία της διερεύνησης της πιθανής μελλοντικής αλληλεπίδρασης της ναυτιλιακής βιομηχανίας με το ευρύτερο σύστημα ενεργειακής ζήτησης”.

Μετά την ανάλυση των διαφορετικών προβλέψεων για το μείγμα καυσίμων, η έκθεση εντοπίζει δρόμους για περαιτέρω διερεύνηση, όπως η βαθύτερη εξέταση της δυναμικής του εφοδιασμού καυσίμων και η ενσωμάτωσή τους στα υφιστάμενα μοντέλα στόλου, καθώς και η διατομεακή συνεργασία για τον εμπλουτισμό της κατανόησης της πολύπλευρης μετάβασης της ναυτιλίας στα καύσιμα, καθώς πλοηγείται προς πιο πράσινους ορίζοντες.

Διαβάστε ακόμη

Έκτακτα μέτρα στήριξης και ανασυγκρότησης 3,5% του ΑΕΠ αλλάζουν τα πάντα στην oικονομία 

Αυτές είναι οι δέκα μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις (γραφήματα)

Οι σκέψεις Μητσοτάκη για κυβερνητικές αλλαγές και restart, ο αυτοφωράκιας και το αφεντικό του Attica Group με τα 670 χιλιάρικα μισθό και ο Ντζανάτος που… κάνει τον Ιταλό!

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ