Σε φάση έντονης ανάπτυξης βρίσκεται η ναυτιλία αερίου, με τους στόλους LNG και LPG να καταγράφουν ρυθμούς αύξησης που ξεπερνούν εκείνους της ναυτιλίας ξηρού φορτίου και των δεξαμενόπλοιων. Σύμφωνα με τη νέα ειδική ανάλυση της Allied Shipbroking, η επέκταση των gas carriers την τελευταία περίοδο υπερβαίνει κατά πολύ την πιο συγκρατημένη εικόνα των υπόλοιπων κλάδων, αντανακλώντας διαφορετικούς παράγοντες ζήτησης και επενδυτικά κριτήρια.
Όπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος, η ειδοποιός διαφορά της ναυτιλίας αερίου είναι ότι δεν εξαρτάται πρωτίστως από τους βραχυπρόθεσμους κύκλους των ναύλων. Αντίθετα, τόσο το LNG όσο και το LPG αποτελούν κρίσιμους κρίκους στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού ενέργειας και πετροχημικών, με τη ζήτηση μεταφορικής χωρητικότητας να καθορίζεται κυρίως από μακροπρόθεσμες στρατηγικές, υποδομές και βιομηχανική κατανάλωση.
Η Allied Shipbroking εκτιμά ότι ο στόλος των LNG carriers θα συνεχίσει να αυξάνεται ταχύτερα από τους περισσότερους ναυτιλιακούς τομείς το 2025 και μετά. Το LNG αποτελεί βασικό πυλώνα της παγκόσμιας ενεργειακής ασφάλειας, υποστηρίζοντας την ηλεκτροπαραγωγή, τη βιομηχανική χρήση φυσικού αερίου και τη διαφοροποίηση πηγών εφοδιασμού σε εθνικό επίπεδο. Αυτό δημιουργεί σταθερή ζήτηση για μακροχρόνια ναυτιλιακή χωρητικότητα, η οποία παραμένει σε μεγάλο βαθμό προστατευμένη από τις διακυμάνσεις της spot αγοράς.
Η Ευρώπη, μετά τη μείωση των ροών ρωσικού αερίου μέσω αγωγών, βασίζεται ολοένα και περισσότερο σε εισαγωγές LNG μέσω θαλάσσης, οδηγώντας σε πολυετή συμβόλαια και επενδύσεις σε τερματικούς σταθμούς. Παράλληλα, στην Ασία –ιδίως σε Κίνα, Ινδία και χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας– το LNG εντάσσεται σε στρατηγικές διαφοροποίησης καυσίμων και κάλυψης αυξανόμενων ενεργειακών αναγκών.
Παρότι το 2025 η ζήτηση LNG στην Ασία αναμένεται σχετικά υποτονική λόγω υψηλών τιμών, η εικόνα βελτιώνεται σημαντικά το 2026, όταν νέα προσφορά εισέρχεται στην αγορά. Οι εισαγωγές LNG προβλέπεται να αυξηθούν ταχύτερα από τη συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου, ενισχύοντας περαιτέρω τη ζήτηση για LNG carriers.
Καθοριστικός παράγοντας για την αγορά παραμένει η παγκόσμια επέκταση της δυναμικότητας υγροποίησης. Μεγάλα έργα στις ΗΠΑ, στο Κατάρ και στην Αφρική –όπως τα Corpus Christi Stage 3, Golden Pass LNG και οι επεκτάσεις του North Field– δημιουργούν μακροχρόνιες, προβλέψιμες ανάγκες για πλοία, συνδεδεμένες με συμβόλαια χρονοναύλωσης και υψηλή ορατότητα απασχόλησης.
Σε αντίθεση με το LNG, η ανάπτυξη του στόλου LPG ακολουθεί πιο σταδιακή και καθαρά εμπορική πορεία. Όπως τονίζει η Allied Shipbroking, η ζήτηση για LPG μεταφορές συνδέεται κυρίως με την πετροχημική βιομηχανία, την οικιακή κατανάλωση και συγκεκριμένα trade flows, παρά με εθνικές στρατηγικές ενεργειακής ασφάλειας.
Η επέκταση του στόλου LPG πραγματοποιείται πιο προσεκτικά, με τις επενδύσεις να ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες της αγοράς και όχι σε μεγάλης κλίμακας κρατικά ή ενεργειακά projects. Αυτό καθιστά την αγορά LPG πιο εκτεθειμένη στους εμπορικούς κύκλους, αλλά και λιγότερο ευάλωτη σε απότομες ανισορροπίες προσφοράς.
Συνολικά, η Allied Shipbroking καταλήγει ότι, παρά τις διαφορές τους, οι αγορές LNG και LPG κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση: τη σταδιακή ενίσχυση της ναυτιλίας αερίου ως βασικού πυλώνα του παγκόσμιου εμπορίου ενέργειας και βιομηχανικών προϊόντων. Με το LNG να καθοδηγείται από την ενεργειακή πολιτική και το LPG από τη βιομηχανική ζήτηση, οι gas carriers συνεχίζουν να ξεχωρίζουν ως ένας από τους πιο δυναμικούς τομείς της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Διαβάστε ακόμη
Airbnb: Ο χάρτης με τις περιοχές όπου παγώνουν οι νέες άδειες
Ελλάδα: Αντιμέτωπη με όλο και πιο συχνούς και παρατεταμένους καύσωνες έως το τέλος του αιώνα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.