Επί ποδός βρίσκονται εφοπλιστές, ασφαλιστικές εταιρείας και P&I clubs εν όψει της έναρξης εφαρμογής της νομοθεσίας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΙΜΟ για τη χρήση από 1-1-2020 καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο (Sox) έως 0,50% από 3,5% που είναι έως τώρα. Τα προβλήματα πολλά. Κάποιοι εφοπλιστές θα εγκαταστήσουν στα πλοία τους scrubbers δηλαδή σύστημα καθαρισμού καυσαερίων (Scrubbers) και θα συνεχίσουν έτσι τη χρήση Βαρέως Καυσίμου HFO 3,5 %S, ελπίζοντας στη διαθεσιμότητά του και στην πολύ χαμηλή συγκριτικά τιμή του με το αποθειωμένο. Άλλοι θα επιλέξουν τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο.

Το ετήσιο επιπλέον κόστος από τα χρήση νέων καυσίμων σε παγκόσμιο επίπεδο υπολογίζεται πάνω από 60 δισ. δολάρια.

Όμως όσοι επιλέξουν το νέο καύσιμο θα βρεθούν μπροστά σε πρωτόγνωρες καταστάσεις με κίνδυνο να υποστούν οι μηχανές των πλοίων από μικρές έως μεγάλες ζημιές ακόμη και να μείνουν «καραβοφάναρα» τα πλοία τους στη μέση της θάλασσας. Και αυτό γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος να δημιουργηθούν καύσιμα χαρμάνια στις δεξαμενές διυλιστηρίων ή μέσα στις δεξαμενές των πλοίων αν δεν καθαρίζονται με πρωτοφανή επιμέλεια.

Στη ναυτιλιακή βιομηχανία θεωρούν δεδομένο ότι τουλάχιστον το α’ εξάμηνο του 2020 θα γίνουν πολλές ζημιές.

Το υπογράμμισε μιλώντας στο ΝΜ ο Γιώργος Μαργέτης διευθύνων σύμβουλος σε μία από τις κορυφαίες εταιρείες Τεχνικών Συμβούλων στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία, τη «Margetis Maritime Consulting».

Απόφοιτος της Σχολής Ναυπηγών-Μηχανολόγων του Πανεπιστημίου του Michigan, με μεταπτυχιακά στο M.I.T. της Βοστώνης, με πολυετή εμπειρία έχει κληθεί μέσα στο 2019 να δώσει τα φώτα σε διεθνή fora και επιτροπές για το θέμα του αποθειωμένου καυσίμων και των προβλημάτων που θα προκύψουν. Τον συναντήσαμε στα εγκαίνια των νέων και μεγαλύτερων σε εμβαδόν γραφείων στον Πειραιά στην Ακτή Μιαούλη:

«Το μεγάλο θέμα που απασχολεί τη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι το νέο καύσιμο, το πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, έως 0,5% που θα πρέπει να χρησιμοποιούν τα πλοία, βάση της νομοθεσίας του ΙΜΟ.

Προβλέπουμε ότι θα υπάρχει μία μεταβατική περίοδος όπου η χρησιμοποίηση καινούργιων καυσίμων θα ενέχει μεγάλο ρίσκο. Θα υπάρχει μεταβατική περίοδος που θα δούμε ζημιές. Θα δούμε πετρέλαια που θα έχουν αστάθειες. Και ακόμα περισσότερο τα καινούργια πετρέλαια είναι πάρα πολύ ευαίσθητα στα λάθη που γίνονται πάνω σε ένα καράβι. Λάθη που στο παρελθόν δεν οδηγούσαν σε ζημιές μηχανολογικές. Αυτά τα ίδια λάθη ή παραλείψεις από το πλήρωμα θα οδηγούν τώρα σε προβλήματα. Λίγο να μην προσέξει το πλήρωμα και να μην πάνε βάση της πεπατημένης και της σωστής διαδικασίας θα υπάρχουν προβλήματα. Προβλέπω ότι το α’ εξάμηνο του 2020 θα έχουμε αρκετά θέματα» και συνέχισε:

«Θα υπάρξουν βλάβες στα πλοία που μπορεί να είναι από πολύ μικρής μορφής έως και πιο μεγάλες. Θα υπάρξουν περιπτώσεις που πλοία θα μείνουν «καραβοφάναρα» στη μέση του ωκεανού και να χρειαστεί η συνδρομή ρυμουλκών τα οποία είναι πάρα πολύ ακριβά».

Με βάση τον Πειραιά, η εταιρεία πραγματοποίησε το πρώτο βήμα εξωστρέφειας το 2011 στην Κωνσταντινούπολη. Το ένα γραφείο «έφερε» το άλλο. Ακολούθησαν το Μαυροβούνιο, το Σπλίτ, το Χιούστον, η Σαγκάη, το Ντουμπάι, στο Μουμπάι της Ινδίας και στη Σιγκαπούρη. Δηλαδή σε όλα τα μεγάλα ναυτιλιακή από ό που κάθε μέρα διέρχεται το 80% του παγκόσμιου στόλου.

«Τα θέματα με τα οποία ασχολείται η εταιρεία αφορούν τεχνικά ζητήματα που απορρέουν από Ασφαλιστικές Καλύψεις και τη διαχείριση απαιτήσεων, Διαχειριζόμαστε και ερευνούμε ναυτικά ατυχήματα, ζημιές και διαχείριση ασφαλιστικών απαιτήσεων. Αναζητούμε την αιτία του ατυχήματος και ερευνούμε τρόπους αποκατάστασης της ζημιάς» επισημαίνει ο Γιώργος Μαργέτης και συνεχίζει:

« Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης ανάπτυξης της εταιρείας , με βάση την Ελλάδα τη Μητρόπολη της ελληνόκτητης ναυτιλίας που είναι πρώτη στον κόσμο, συνειδητοποίησα ότι για να ξεχωρίσουμε στον παγκόσμιο ανταγωνισμό έπρεπε να έχουμε παρουσία σε σημαντικά λιμάνια ανά τον κόσμο. Είχαμε εξ αρχής χαράξει στρατηγικό σχέδιο το οποίο ακολουθήσαμε. Δημιουργήσαμε μία εταιρική δομή που επέτρεψε την προσθήκη περισσότερων τμημάτων αλλά και παρουσία σε ολοένα περισσότερες χώρες».

Η Margetis Maritime Consulting συνεργάζεται με Ναυτιλιακούς Οργανισμούς και εταιρείες διαχείρισης πλοίων. Στους Οργανισμούς συμπεριλαμβάνονται οι βασικοί ασφαλιστικοί Οργανισμοί Πλοίων-hull and Machinery Underwriters, P&I Clubs καθώς και ασφαλιστικές εταιρείες για την κάλυψη σκαφών αναψυχής, παγκοσμίως με εστίαση στις ασφαλιστικές αγορές της Μεγάλης Βρετανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και των Σκανδιναβικών χωρών.

Επίσης η εταιρεία συνεργάζεται με τράπεζες και χρηματοδοτικούς οργανισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.