Στο Maritime Cyprus 2025 αναδεικνύεται η γεωστρατηγική σημασία της Κύπρου και ο καθοριστικός ρόλος της ναυτιλίας στη διαμόρφωση του μέλλοντος της Ευρώπης και της παγκόσμιας οικονομίας.
Από το βήμα του συνεδρίου, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης τόνισε τη σταθερή πορεία και τη δυναμική ανάπτυξη του κυπριακού ναυτιλιακού cluster, προαναγγέλλοντας νέες ψηφιακές υπηρεσίες και εθνική στρατηγική για την κρουαζιέρα.
Η Υφυπουργός Ναυτιλίας Μαρίνα Χατζημανώλη υπογράμμισε ότι η επιτυχία του κλάδου οφείλεται στη συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, αλλά και στους ανθρώπους της κυπριακής ναυτιλίας, «τους πρωταγωνιστές και πρεσβευτές της».
Ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), Arsenio Dominguez, μίλησε για τις παγκόσμιες προκλήσεις του κλάδου —από την απανθρακοποίηση και την αυτοματοποίηση έως την ευημερία των ναυτικών— ζητώντας ενότητα και κοινές λύσεις σε διεθνές επίπεδο.

Τέλος, ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, έστειλε σαφές μήνυμα υπέρ της ενίσχυσης της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής ανταγωνιστικότητας, της δίκαιης μετάβασης και της υιοθέτησης μιας κοινής βιομηχανικής στρατηγικής, που θα παρουσιαστεί κατά την κυπριακή Προεδρία.
Ειδικότερα ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας ανέδειξε τη ναυτιλία ως στρατηγικό πυλώνα της κυπριακής οικονομίας, σημειώνοντας ότι το κυπριακό νηολόγιο αυξήθηκε κατά 20% σε χωρητικότητα, ενώ οι ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στο κυπριακό φορολογικό σύστημα αυξήθηκαν κατά 15%.
Τόνισε πως η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, ανακοινώνοντας ότι οι πρώτες ψηφιακές υπηρεσίες τίθενται σε εφαρμογή μέσα στην επόμενη εβδομάδα.
Ο κ. Χριστοδουλίδης επεσήμανε επίσης τη σημασία της εθνικής στρατηγικής για την κρουαζιέρα, με στόχο να καθιερωθεί η Κύπρος ως ελκυστικός προορισμός στην Ανατολική Μεσόγειο.
Αναφερόμενος στην επικείμενη κυπριακή Προεδρία του Συμβουλίου της Ε.Ε., υπογράμμισε ότι η Κύπρος αναλαμβάνει το τιμόνι «με φιλοδοξία και ρεαλισμό», με προτεραιότητες την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, την ασφάλεια, την άμυνα και τη ναυτιλιακή στρατηγική της Ένωσης.
«Η ναυτιλία είναι η δύναμη που ενώνει λαούς, αγορές και πολιτισμούς», κατέληξε ο Πρόεδρος.

Μαρίνα Χατζημανώλη
Η Υφυπουργός Ναυτιλίας αναφέρθηκε στη μακρά ναυτιλιακή παράδοση της Κύπρου, που χτίστηκε πάνω στη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αλλά και στη σκληρή δουλειά των επαγγελματιών της θάλασσας.
Υπενθύμισε ότι η πορεία της κυπριακής ναυτιλίας συνεχίστηκε αδιάκοπα μετά την εισβολή του 1974, με το λιμάνι της Λεμεσού να αποτελεί από τότε «το νέο λιμάνι νηολόγησης και το σύμβολο της αναγέννησης».
«Η κυπριακή ναυτιλία δεν είναι μόνο πλοία και στόλοι — είναι οι άνθρωποί της», τόνισε, ευχαριστώντας τον Σύνδεσμο Εφοπλιστών και το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο για τη διαρκή συνεργασία και εμπιστοσύνη.
Κάλεσε τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα να συνεχίσει να επενδύει στην Κύπρο, «σε μια χώρα με σταθερό θεσμικό πλαίσιο, προσήλωση στην ποιότητα και σεβασμό στην παράδοση».
Arsenio Dominguez:
Ο Γενικός Γραμματέας του IMO στάθηκε στις διεθνείς προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία: απανθρακοποίηση, αυτοματοποίηση, ψηφιοποίηση και έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού.
Τόνισε ότι ο οργανισμός εργάζεται για την ολοκλήρωση του “Κώδικα Αυτόνομων Πλοίων”, την ψηφιακή στρατηγική για το παγκόσμιο εμπόριο, καθώς και την αναθεώρηση των συμβάσεων εκπαίδευσης και πιστοποίησης ναυτικών, σε συνεργασία με τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας.
Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη για δίκαιη και παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση, απορρίπτοντας τις απομονωμένες περιφερειακές πρωτοβουλίες και ζητώντας «ευελιξία και συνεργασία» στο πλαίσιο του IMO.
«Θέλουμε μια ναυτιλία πιο πράσινη, πιο ασφαλή, πιο δίκαιη και πιο διαφανή — και αυτό θα το πετύχουμε μόνο μαζί», κατέληξε.

Απόστολος Τζιτζικώστας
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Μεταφορές και τον Τουρισμό τόνισε ότι η Ευρώπη πρέπει να ανακτήσει το χαμένο μερίδιο στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, καθώς η συμμετοχή της σε χωρητικότητα πλοίων μειώθηκε από 38,5% το 2018 σε 33,6% το 2024.
Αναφέρθηκε στο Ευρωπαϊκό “Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας”, το νέο πλαίσιο πολιτικής που στοχεύει στη γεφύρωση του τεχνολογικού χάσματος με ΗΠΑ και Κίνα, στη σύνδεση της απανθρακοποίησης με την ανταγωνιστικότητα και στην ενίσχυση της ασφάλειας.
Ανακοίνωσε επίσης ότι κατά τη διάρκεια της κυπριακής Προεδρίας της Ε.Ε. θα παρουσιαστεί η νέα Ευρωπαϊκή Βιομηχανική Ναυτιλιακή Στρατηγική, με έμφαση στην καινοτομία, τις διπλής χρήσης τεχνολογίες, τις δεξιότητες και τον δίκαιο ανταγωνισμό.
«Η ναυτιλία είναι κάτι πολύ περισσότερο από πλοία στη θάλασσα – είναι οικοσύστημα καινοτομίας, τεχνολογίας και ανθρώπων», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Διαβάστε ακόμη
AstraZeneca: Στρέφεται χρηματιστηριακά προς τις ΗΠΑ – Απομακρύνεται από την Βρετανία
Ρεύμα: Από τα…χαμηλά στα ψηλά οι τιμές χονδρικής (pics)
Πλειστηριασμοί: Στο στόχαστρο από luxury βίλες μέχρι νοσοκομεία και…θρύλοι του παρελθόντος (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.