Η παγκόσμια ναυτιλία ετοιμάζεται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια νέα αγορά που γεννιέται: τη μεταφορά διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) για δέσμευση και αποθήκευση. Η τεχνολογία CCS (Carbon Capture and Storage) θεωρείται ήδη κλειδί για τη μείωση των εκπομπών, με τη DNV να εκτιμά ότι μέχρι το 2030 θα δεσμεύονται ετησίως 210 εκατομμύρια τόνοι CO₂ και έως το 2050 1,3 δισεκατομμύρια τόνοι – ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στο 6% των παγκόσμιων εκπομπών.
Για να επιτευχθεί αυτό, χρειάζεται μια ολόκληρη νέα ναυτιλιακή υποδομή: στόλος πλοίων μεταφοράς CO₂, υπεράκτιες πλατφόρμες συλλογής και αποθήκευσης, καθώς και νέοι τερματικοί σταθμοί. Τα ειδικά αυτά πλοία θα αναλάβουν να μεταφέρουν με ασφάλεια και χαμηλό κόστος το δεσμευμένο αέριο από τη στεριά σε υπεράκτια σημεία αποθήκευσης.

Ο νορβηγικός νηογνώμονας DNV έχει ήδη εμπειρία στον τομέα δημοσίευσε έκθεση για το θέμα. Ξεκίνησε με μικρά πλοία που μετέφεραν CO₂ για τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών, ενώ πιο πρόσφατα συμμετείχε στο νορβηγικό έργο Longship (Northern Lights), που θεωρείται ένα από τα πιο καινοτόμα στον χώρο. Παράλληλα, εργάζεται με ναυπηγεία και εταιρείες για τον σχεδιασμό μεγαλύτερων πλοίων CO₂, νέων κανονισμών και πιστοποιήσεων, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφάλεια και η λειτουργικότητά τους.

Ωστόσο, η ανάπτυξη αυτής της αλυσίδας δεν μπορεί να γίνει απομονωμένα. Όπως τονίζει η DNV, η ναυτιλία πρέπει να συνεργαστεί στενά με όλους τους κρίκους της αλυσίδας CCS – από τις βιομηχανίες που δεσμεύουν το CO₂ έως τους φορείς που το αποθηκεύουν στον βυθό. Ζητήματα όπως η χημική σύνθεση του CO₂ απαιτούν κοινές λύσεις, ώστε να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα και το χαμηλό κόστος σε όλο το κύκλωμα.
Το σίγουρο είναι πως η ναυτιλία αποκτά μια νέα ευκαιρία: πέρα από τη μεταφορά εμπορευμάτων και ενέργειας, καλείται να αναλάβει ρόλο-κλειδί στην παγκόσμια μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.
Διαβάστε ακόμη
Μεγάλο πακέτο μέτρων στη ΔΕΘ για οικογένειες, ένστολους και συνταξιούχους
Η μεγάλη μάχη των αθλητικών ειδών
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.