Το ελληνικό yachting βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο. Το μέλλον του κλάδου εξαρτάται από την προσαρμοστικότητα, τη συνέπεια και τη διορατικότητα των φορέων του τομέα και της κυβέρνησης, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις του ESG, την τεχνολογική εξέλιξη και τις γεωπολιτικές εντάσεις.

Την άποψη αυτή υποστηρίζει ο Μιχάλης Σκουλικίδης πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού (GYA) και Managing Partner της Atalanta Marine και προσθέτει: “Ο κλάδος του yachting απαιτεί συνεχή προσπάθεια, υπομονή και στρατηγική, χωρίς ωστόσο να έχει την υποστήριξη που αξίζει από τα αρμόδια υπουργεία. Ενώ ο τομέας αυτός συμβάλλει σημαντικά στην ελληνική οικονομία και τη φήμη της χώρας, με την ενσωμάτωση φυσικής ομορφιάς και υψηλής ποιότητας υπηρεσιών, χρειάζεται να αξιοποιηθεί περαιτέρω για να τοποθετηθεί η Ελλάδα στην κορυφή του παγκόσμιου yachting.

Ο Μιχάλης Σκουλικίδης αναφέρει ότι η Ελλάδα δεν έχει ποτέ διαμορφώσει μια ξεκάθαρη Εθνική Στρατηγική για το yachting. Από το 1993, με τη θέση του προέδρου της HYBA και μετέπειτα της GYA, έχει διαπιστώσει ότι οι αλλαγές στις κυβερνήσεις και στους αρμόδιους υπουργούς συχνά οδηγούν σε άμεσες αλλαγές στις υπουργικές αποφάσεις, τους νόμους και τις προσεγγίσεις, γεγονός που δημιουργεί σύγχυση. Η κυβέρνηση, η αντιπολίτευση και οι φορείς του κλάδου πρέπει να συνεργαστούν για να διαμορφώσουν μια μεσομακροχρόνια στρατηγική που θα είναι σταθερή και προσαρμοσμένη στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.

“Ο κλάδος του yachting σαφώς υπολείπεται από τη ναυτιλία. Αν και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος έχει καλές σχέσεις με τον κλάδο, οι 32 έδρες του ΝΕΕ μοιράζονται σε 31 έδρες για τη ναυτιλία και μόνο μία για το yachting. Αυτό δείχνει την ελλιπή υποστήριξη για τον τομέα του yachting” επισημαίνει και συνεχίζει:“ Πρέπει να δημιουργηθεί μια Εθνική Επιτροπή Yachting με τη συμμετοχή όλων των φορέων του yachting και εκπροσώπων από τα Υπουργεία Ναυτιλίας, Οικονομικών και Τουρισμού, για να καταρτίζουν τους νόμους και να διαμορφώνουν στρατηγικές ανάπτυξης”.

Η ασάφεια στο νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τον κλάδο. Ο κ. Σκουλικίδης τονίζει ότι το yachting χρειάζεται ξεκάθαρους και διαφανείς νόμους. Προβλήματα, όπως ο ΦΠΑ στην ιδιόχρηση καθώς και στα ναύλα Ελλάδας -εξωτερικού και τανάπαλι , παραμένουν ανοιχτά χωρίς καμία ξεκάθαρη απάντηση από την πολιτεία. Επίσης, η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις μετά το κλείσιμο της ΔΟΥ Πλοίων και άλλες διαδικασίες, προκαλούν σοβαρές καθυστερήσεις και προβλήματα στις συναλλαγές.

Η έλλειψη υποδομών για τον ελλιμενισμό των superyachts είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα. Ο ίδιος υπογραμμίζει την ανάγκη για την άμεση αναβάθμιση και επέκταση των υποδομών, ώστε να προσελκύσουμε υψηλού καθαρού εισοδήματος επισκέπτες και να ανταγωνιστούμε χώρες που έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν σύγχρονα καταλύματα για σκάφη.

Επίσης, ο Μιχάλης Σκουλικίδης αναφέρεται στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πλοιοκτήτες με την ασφάλιση των αλλοδαπών πληρωμάτων. Η αρνητική στάση του ΝΑΤ και η ανάγκη ναυτικών εκτός ΕΕ να ασφαλιστούν μέσω ΝΑΤ-ΙΚΑ είναι μια αδιανόητη κατάσταση. Το e-charter permission προσφέρει πλεονεκτήματα, αλλά δεν είναι σαφές αν αυτό επηρεάζει αρνητικά τη χώρα μας.

Μια πρόταση του Μιχάλης Σκουλικίδη αφορά στη Golden Visa μέσω της αγοράς σκάφους. Ο κ. Σκουλικίδης προτείνει ότι οι Golden Visa προϋποθέσεις θα μπορούσαν να ισχύουν για σκάφη που έχουν ελληνική σημαία και παραμένουν στην Ελλάδα για 5-6 χρόνια, υπογραμμίζοντας ότι αυτό θα ενισχύσει την ελληνική οικονομία με διασπορά των εσόδων σε όλες τις κοινωνικές τάξεις, όλη την επικράτεια , θα βοηθήσει δε στον περιορισμό των πολύ υψηλών τιμών ακινήτων και μακροχρονίων μισθώσεων.

“Η Ελλάδα έχει μικρή παρουσία στις σημαντικές διεθνείς εκθέσεις για μεγάλα σκάφη, κάτι που περιορίζει την προβολή του ελληνικού yachting στο εξωτερικό. Παρά τη μηδενική κρατική βοήθεια, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού δημιούργησε πριν 10 χρόνια το MEDYS στο Ναύπλιο, την μεγαλύτερη έκθεση επανδρωμένων επαγγελματικών σκαφών στον κόσμο, τονίζοντας τη σημασία της προβολής του ελληνικού yachting” καταλήγει.

Διαβάστε ακόμη

Πώς θα ξαναπάρουν οι τράπεζες εξυγιασμένα δάνεια στο χαρτοφυλάκιό τους (πίνακας)

Στο top 5 της Ε.Ε. η Ελλάδα στον τουρισμό για το 2024 – Ανοδικά και η χειμερινή σεζόν (γραφήματα)

Γιατί καταρρέει το bitcoin και τα άλλα κρυπτονομίσματα; – Οι αναλυτές απαντούν (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα