H ναυλομεσιτική εταιρεία Xclusiv Shipbrokers καταγράφει σε πρόσφατη ανάλυσή της μια «κυκλική αλλά ολοένα και πιο περιορισμένη τάση» στη δραστηριότητα διάλυσης πλοίων, με το 2025 να παρουσιάζει ιστορικά χαμηλά, παρά το γεγονός ότι καλύπτει μόνο το πρώτο οκτάμηνο. Από το 2020 έως το 2025, οι ετήσιοι αριθμοί διάλυσης διακυμάνθηκαν έντονα, επηρεασμένοι από τις αγορές ναύλων, τις αξίες μεταχειρισμένων πλοίων και τις ρυθμιστικές πιέσεις.
Οι αναλυτές της Xclusiv τονίζουν: «Τα έτη 2020 και 2021 ξεχώρισαν με 308 και 291 πλοία αντίστοιχα να οδηγούνται για διάλυση. Έκτοτε, το μοτίβο είναι αυτό μιας υποτονικής δραστηριότητας».
Το 2023 υπήρξε μια σχετική ανάκαμψη με 215 πλοία να αποσυρθούν, κυρίως bulk carriers (92) και containerships (82). Ωστόσο, το 2024 σημειώθηκε ξανά πτώση στους 164 διαλυμένους στόλους, ενώ το 2025 καταγράφονται μόλις 122 πλοία στο πρώτο οκτάμηνο, ήτοι το 0,38% του παγκόσμιου στόλου. Όπως εκτιμούν οι αναλυτές: «Ακόμη κι αν η δραστηριότητα επιταχυνθεί στο τέλος της χρονιάς, οι συνολικοί αριθμοί δύσκολα θα ξεπεράσουν τα 200 πλοία».
Εξελίξεις ανά κατηγορία στόλου
- Δεξαμενόπλοια (Tankers): Από τα 179 πλοία που διαλύθηκαν το 2021, ο αριθμός κατρακύλησε στα μόλις 11 το 2024. Το 2025 ωστόσο, έχουν ήδη αποσυρθεί 28 μονάδες, κυρίως μικρότερες ηλικίας άνω των 20 ετών.
- Bulk carriers: Παραμένουν βασικός οδηγός διάλυσης, αλλά τα 54 πλοία του 2025 απέχουν πολύ από τα 144 του 2020. Οι υψηλές αξίες secondhand και η ζήτηση για παλαιότερα πλοία περιορίζουν τον ρυθμό ανακύκλωσης.
- Γενικό φορτίο (General cargo): Σημειώνει αύξηση, με 17 πλοία να έχουν ήδη διαλυθεί, τα περισσότερα λόγω τεχνολογικής απαξίωσης.
Containerships: Σχεδόν μηδενική δραστηριότητα, μόλις οκτώ πλοία φέτος, σε αντίθεση με τα 81–82 του 2020 και του 2023. - Gas carriers: Αντίρροπες τάσεις – τα LNG βλέπουν αύξηση με 10 διαλύσεις φέτος (1,2% του στόλου), λόγω υπερπροσφοράς νέου τονάζ, ενώ στα LPG η δραστηριότητα μένει υποτονική (μόλις 5 πλοία).
Η Xclusiv σημειώνει: «Η τρέχουσα χαμηλή δυναμική διάλυσης αντανακλά ισχυρές αγορές αξιών και ταμειακών ροών, που αποτρέπουν τους πλοιοκτήτες από το να αποσύρουν μονάδες, ακόμη κι αν αυτές είναι τεχνολογικά ξεπερασμένες».
Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι με ενδεχόμενη εξασθένηση των ναύλων ή αυστηροποίηση των κανονισμών, η διάλυση θα μπορούσε να αυξηθεί απότομα, ειδικά σε tankers και bulkers, όπου ο στόλος γερνάει ταχύτερα.
Διαβάστε ακόμη
ΑΠΣΙ ΠΙΝΔΟΣ: Το συνεταιριστικό success story βάζει νέο στοίχημα 70 εκατ. (pics)
«Θερμοκήπιο» επενδυτικών deals το Ταμείο Καινοτομίας και Υποδομών
Αλλαγή πίστας για τη CrediaBank (πίνακας)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.