search icon

Ναυτιλία

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Προβληματισμός για το διαγωνισμό – «Μην γίνουμε στο ίδιο έργο θεατές»

Προθεσμία έως τις 7 Ιουλίου για τις προσφορές - Το ζήτημα με το κατώτατο τίμημα και η δύσκολη οικονομική εξίσωση

Επαναπροκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και άρχισε η αντίστροφη μέτρηση ώστε στο τέλος της διαδρομής να δούμε ποίοι θα είναι οι ενδιαφερόμενοι. Το θέμα είναι ότι όπως και στην προηγούμενη φορά που ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος, δεν έχει τεθεί κατώτατο τίμημα.

Ο διαγωνισμός τότε κηρύχθηκε άγονος με ομόφωνη απόφαση των εκατοντάδων πιστωτών μεταξύ των οποίων είναι το Δημόσιο, Τράπεζα Πειραιώς, εργαζόμενοι κ.α.

Το τίμημα που κατέθεσε η πλευρά Πριόβολου ύψους 15,1 εκ. ευρώ κρίθηκε χαμηλό. Ο ειδικός διαχειριστής δεν είχε λόγο για το ύψος του τιμήματος. Απλώς το παρουσίασε στους πιστωτές οι οποίοι έκριναν ότι δεν είναι ικανοποιητικό το καταψήφισαν και ξαναπροκηρύσσεται ο διαγωνισμός.

Ο δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός για την εκποίηση ενός ενιαίου λειτουργικού συνόλου περιουσιακών στοιχείων της ΕΝΑΕ, είχε πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2020.

Τότε είχαν υποβληθεί δύο προσφορές, μια από την εταιρεία Pyletech, συμφερόντων Θεόφιλου Πριόβολου ύψους 15.100.000 ευρώ και μια από την εταιρεία Onex που έχει επικεφαλής τον Πάνο Ξενοκώστα, ύψους 1.000.000 ευρώ.

Με δημόσια δήλωσή της η εταιρεία Onex είχε παραδεχθεί ότι υπέβαλλε «συμβολικού χαρακτήρα» προσφορά με σκοπό όχι να πλειοδοτήσει στη διαδικασία εκποίησης των περιουσιακών στοιχείων της ΕΝΑΕ αλλά μόνο για να διατηρήσει «το έννομο δικαίωμα παρακολούθησης και επέμβασης στην διαδικασία, όπου και όταν αυτό απαιτηθεί».

Όπως υπογράμμισαν κύκλοι της αγοράς στο Newmoney “υπάρχει προβληματισμός μην γίνουμε στο ίδιο έργο θεατές. Πάλι διαρρέονται και κυκλοφορούν σενάρια για τρεις ή και περισσότερους ενδιαφερόμενους όπως είχε και στον προηγούμενο διαγωνισμό και στο τέλος θα εμφανιστεί ένας που μάλλον θα είναι ο Πριόβολος”.

Όπως έχει επισημάνει το Newmoney στην απορία πώς γίνεται να “τρέξει” ο διαγωνισμός του Σκαραμαγκά με τους ίδιους όρους που ίσχυσαν στον προηγούμενο που βγήκε άγονος, χωρίς κατώτατο η απάντηση είναι ότι «το έχει επικοινωνήσει καλύτερα η κυβέρνηση στο εξωτερικό». Επιχειρηματικοί κύκλοι σχολιάζουν ότι είναι «αξιοπερίεργο να θες να διορθώσεις ένα λάθος κάνοντας ακριβώς τα ίδια πράγματα που το προκάλεσαν».

Στους ενδιαφερόμενους επενδυτές δίνεται προθεσμία έως τις 7 Ιουλίου για να υποβάλλουν τις προσφορές τους.

Οι οικονομικοί «πονοκέφαλοι»

Μεγάλο είναι το οικονομικό κουβάρι στην υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά είναι:

1) Από τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων κτισμάτων που υπάρχουν στα ναυπηγεία υπάρχουν οφειλές ύψους 8,8 εκατομμυρίων ευρώ. Έχουν ταυτοποιηθεί αλλά δεν έχουν πληρωθεί. Το ποσό αυτό η κυβέρνηση το στέλνει στον επίδοξο αγοραστή να το φορτωθεί. Όπως λένε στο Newmoney στελέχη της ναυπηγικής βιομηχανίας “υπό αυτές τις συνθήκες το τίμημα που θα καταθέσει ο ενδιαφερόμενος θα είναι αρχικώς μικρότερο κατά εννέα εκατομμύρια ευρώ.”

2) Οικονομικοί αναλυτές υπογραμμίζουν: “Ασχέτως του ποσού που θα δοθεί για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για να αποδώσουν χρειάζεται να γίνουν επενδύσεις 150 εκατομμυρίων ευρώ. Όμως τα ναυπηγεία στην Ελλάδα έχουν ετήσιο τζίρο που κυμαίνεται από 20 έως 40 εκατομμύρια. Αν το καθαρό κέρδος είναι γύρω στο 10%. Τους μένουν 3-4 εκατομμύρια στο ταμείο. Άρα να δώσεις 50 εκατ. να αγοράσεις τα ναυπηγεία και 150 για επενδύσεις, το ποσό ανεβαίνει στα 200 εκατ. Ο επενδυτής θα χρειαστεί 50 χρόνια για να κάνει απόσβεση. Και να τετραπλασιάσει τον τζίρο και πάλι θα χρειαστεί πάνω από 10 χρόνια για να κάνει απόσβεση όταν οι επενδύσεις που γίνονται έχουν βάθος χρόνου τα τρία με έξι χρόνια το αργότερο για απόσβεση.

3) Για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά η εκάστοτε κυβέρνηση από το 2012 πληρώνει πρόστιμο που επιβάλλεται από την ΕΕ για κρατική ενίσχυση που αντίκειται στον υγιή ανταγωνισμό και ανέρχεται στα 7,2 εκατομμύρια το 6μηνο. Η ΕΕ έχει ζητήσει να πωληθούν τα ναυπηγεί αλλά η υπόθεση παέι να κλείσει 10ετία και ακόμα δεν έχει τελειώσει.

Το σενάριο που παίζει είναι ότι το μέλλον των ναυπηγείων συνδέεται με το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ελλάδας για αγορά τεσσάρων Φρεγατών. Όμως, τελικώς δεν είναι έτσι ακριβώς τα πράγματα. Οι ξένες εταιρείες που ενδιαφέρονται να πουλήσουν φρεγάτες στην ελληνική κυβέρνηση δεν θέλουν να αγοράσουν τα ναυπηγεία. Αυτό που λένε στις συναντήσεις που έχουν στο υπουργείο Άμυνας είναι ότι από τις τέσσερις φρεγάτες, πολύ ευχαρίστως να ναυπηγήσουμε τις τρεις σε ελληνικά ναυπηγεία.

Ο διαγωνισμός της ΕΤΑΔ

Όσον αφορά στον διαγωνισμό της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) που περιλαμβάνει τη δεξαμενή 5 και προβλήτες 3 – 4) ορίστηκε τιμή εκκίνησης έχει οριστεί στα 30.700.000 και κάποιες δόσεις. Σημειώνεται ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός είχε κριθεί άγονος αφού δεν προσήλθε κανένας ενδιαφερόμενος.

“Ενδιαφέρον υπάρχει για το real estate, να χρησιμοποιήσεις την έκταση για παράδειγμα ως χώρο αποθήκευσης ή στοίβαξης εμπορευματοκιβωτίων”, επισημαίνουν στο Newmoney γνώστες του θέματος: “ Το οικόπεδο έκτασης περίπου 340 στρεμμάτων, έχει την αξία. Το θέμα βέβαια είναι τι θα γίνει με τους 3.000 μετανάστες που διαβιώνουν εκεί μέσα σε κοντέινερ” και συνεχίζουν: “Η δεξαμενή 5 έχει να λειτουργήσει για περισσότερα από 10 χρόνια και χρειάζεται σύμφωνα με υπολογισμούς δεκάδες εκατομμύρια για να γίνει ξανά λειτουργική.”

Διαβάστε ακόμη

Αντώνης Λελάκης: Πώς το όραμα ενός πρωτοπόρου εφοπλιστή βούλιαξε στην… άμμο και στα χρέη

Τα τρία «μην αγγίζετε» του ανασχηματισμού, το ακίνητο του Παράβαλου που βγαίνει στο σφυρί, τα χρυσά μερίσματα της Αττικής Οδού και οι αραβικές «αεροπλανιές» στη Μύκονο

«Μπορώ να ζητήσω αύξηση ενοικίου λόγω νέων αντικειμενικών»;

 

Exit mobile version