search icon

Ναυτιλία

Νέα άνοδος στα ναύλα των δεξαμενόπλοιων: Η αγορά «ζορίζεται» από καθυστερήσεις και παρακάμψεις

Η αναλύτρια της Signal, Μαρία Μπερτζελέτου, εξηγεί ότι τα υψηλά ναύλα δεν οφείλονται μόνο στη ζήτηση, αλλά σε μια σειρά από λειτουργικές στρεβλώσεις που περιορίζουν τη διαθεσιμότητα πλοίων

Η αγορά ναύλων στα αργά δεξαμενόπλοια καταγράφει νέα ισχυρή άνοδο, με τα ναύλα σε VLCC, Suezmax και Aframax να κινούνται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων μηνών, ξεπερνώντας τον δείκτη WS100. Η εικόνα, σύμφωνα με την αναλύτρια της Signal, Μαρία Μπερτζελέτου, δεν εξηγείται απλά από αυξημένες μεταφορές.

«Βλέπουμε ένα κύμα ανόδου στα ναύλα που δεν σχετίζεται άμεσα με τη ζήτηση ή με μεγαλύτερες αποστάσεις μεταφοράς. Η αγορά πιέζεται κυρίως από λειτουργικές καθυστερήσεις και ανακατανομές του στόλου», σημειώνει η Μπερτζελέτου.

Στις 6 Νοεμβρίου 2025, το VLCC AG–China έφτασε στο WS107 με ετήσια άνοδο 114%, το Suezmax WAFR–Continent στο WS160 (+76%) και το Aframax στη Μεσόγειο σχεδόν στο WS198 (+66%). Ο Baltic Dirty Tanker Index ανέβηκε στις 1.403 μονάδες.

Παρότι τα στοιχεία θυμίζουν περίοδο έντονης ζήτησης, τα tonne-miles του 2025 παραμένουν χαμηλότερα από το 2024. Τα tonne-days όμως έχουν σκαρφαλώσει περίπου στα 250 εκατομμύρια.

«Το πετρέλαιο δεν ταξιδεύει πιο μακριά,  ταξιδεύει πιο αργά. Αυτό είναι που σφίγγει την αγορά σε πραγματικό χρόνο», εξηγεί η Μπερτζελέτου.

Οι καθυστερήσεις οφείλονται σε:

«Κάθε ταξίδι φορτώνεται με περισσότερη “γραφειοκρατία θάλασσας”, όπως την αποκαλώ. Αυτό σημαίνει έξτρα μέρες στη θάλασσα και λιγότερα διαθέσιμα πλοία», σημειώνει.

Παρά την άνοδο της πλωτής αποθήκευσης στα 70 εκατ. βαρέλια, η πρόχειρη εικόνα ενός «πλεονάσματος» δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

«Η αύξηση της πλωτής αποθήκευσης δείχνει περισσότερο μια παύση στον κύκλο της εφοδιαστικής, όχι μια πραγματική υπερπροσφορά. Πολλά φορτία απλώς περιμένουν να εκφορτωθούν ή να λάβουν νέες οδηγίες», εξηγεί η αναλύτρια.

Στα πλοία που μεταφέρουν κυρωμένο πετρέλαιο, η πλωτή αποθήκευση ξεπερνά τα 30 εκατ. βαρέλια. Εκεί, όπως αναφέρει, «οι καθυστερήσεις συνδέονται με εγκρίσεις εκφόρτωσης, μεσαίες κυρώσεις σε πλοία εν πλω και αλλαγές στην πολιτική των αγοραστών».

Αλλαγές πορείας και αναμονές: τα παραδείγματα που δείχνουν το πρόβλημα

Πρόσφατες κινήσεις πλοίων δείχνουν καθυστερήσεις και αβεβαιότητα: δεξαμενόπλοια που ξεκίνησαν για τις ΗΠΑ στράφηκαν τελικά προς την Ευρώπη, άλλα περίμεναν ημέρες για νέες οδηγίες.

«Κάθε τέτοια αλλαγή σημαίνει περισσότερες μέρες στη θάλασσα και λιγότερη αποτελεσματικότητα για ολόκληρο τον στόλο», υπογραμμίζει η Μπερτζελέτου.

Οι 1.450 φορτώσεις dirty φορτίων τον Οκτώβριο (+4,9% μηνιαία, +8% ετήσια) δεν σχετίζονται με τις νέες ποσοστώσεις του OPEC+.

Παράλληλα, η Goldman Sachs προβλέπει ότι το 2026 θα είναι το «κορυφαίο έτος παραγωγής» πριν από μια περίοδο σταθεροποίησης.

Παρά τα ημερήσια ναύλα  άνω των 100.000 δολαρίων την ημέρα, οι ταχύτητες, ειδικά στα VLCC, έχουν πέσει.

«Σε μια κανονική αγορά, τέτοια κέρδη θα έσπρωχναν τους πλοιοκτήτες να επιταχύνουν. Σήμερα βλέπουμε το αντίθετο, γιατί η αγορά λειτουργεί με στρεβλώσεις», τονίζει η Μπερτζελέτου.

Η τρέχουσα άνοδος στα ναύλα δεν οφείλεται μόνο σε περισσότερα ταξίδια αλλά σε:

«Όταν πέσει το “θόρυβος” από αυτές τις στρεβλώσεις, τότε θα δούμε αν όντως η προσφορά πετρελαίου ξεπερνά τη ζήτηση και τι ποσότητες έχουν πραγματικά αποθηκευτεί. Μέχρι τότε, η αγορά θα παραμείνει σφιχτή και ευαίσθητη», καταλήγει η Μπερτζελέτου.

Διαβάστε ακόμη

Σε νέες μελέτες για τη διαχείριση των μετρητών θα προχωρήσουν οι τράπεζες – Αnte portas o νέος ευρωπαϊκός κανονισμός

Εργασιακό burnout – Τι να κάνεις όταν δεν μπορείς απλώς να παραιτηθείς

Σαρωτικοί έλεγχοι σε παλιές επιδοτήσεις επενδυτικών σχεδίων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version