Σε νέα φάση κλιμάκωσης έχει περάσει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, μετά τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε δύο ελληνόκτητα bulk carriers, το “Magic Seas” και το “Eternity C”, μέσα σε διάστημα μόλις 48 ωρών.

Οι επιθέσεις αυτές, που οδήγησαν και στις βυθίσεις των δύο πλοίων και σε απώλεια ανθρώπινων ζωών ναι μεν συγκλονίζουν την ναυτιλιακή κοινότητα, αλλά – όπως επισημαίνει στο newmoney ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, στέλεχος του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers – δεν επαναπροσδιορίζουν τα επίπεδα ασφαλείας στην περιοχή. «Η κατάσταση έχει επαναπροσδιοριστεί εδώ και μήνες», σημειώνει χαρακτηριστικά, «μετά την πρώτη επίθεση των Χούθι τον Νοέμβριο του 2023».

Η τακτική των επιθέσεων – συνδυασμός drones, κατευθυνόμενων πυραύλων και εκρηκτικών μηχανισμών – αποκαλύπτει ένα σταθερά εξελισσόμενο επιχειρησιακό σχέδιο των Χούθι. Δεν πρόκειται πλέον για μεμονωμένα περιστατικά, αλλά για μια στρατηγική εκφοβισμού που έχει στόχο να αποσταθεροποιήσει τη διεθνή ναυσιπλοΐα και να επηρεάσει πολιτικά τις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή.

Η βύθιση του Magic Seas, ακολούθως της ενεργοποίησης εκρηκτικού μηχανισμού, και η επίθεση στο Eternity C μόλις μία μέρα μετά, θεωρούνται από τον Δημήτρη Ρουμελιώτη η σοβαρότερη μέχρι σήμερα κλιμάκωση του επιχειρησιακού σχεδίου των Χούθι. Οι επιθέσεις αυτές σηματοδοτούν επί της ουσίας το τέλος της εύθραυστης “εκεχειρίας” που είχαν εξαγγείλει οι αντάρτες τον Δεκέμβριο του 2024.

Τα δύο πλοία φέρονται να είχαν πραγματοποιήσει πρόσφατες προσεγγίσεις σε ισραηλινούς λιμένες – ένα στοιχείο που πιθανώς συνέβαλε στην επιλογή τους ως στόχων.

Η αντίδραση της ναυτιλιακής αγοράς ήταν άμεση και προβλέψιμη: τα premiums των ασφαλίσεων πολέμου για διελεύσεις μέσω Ερυθράς Θάλασσας εκτοξεύτηκαν από το 0,3-0,4% σε ποσοστά που φθάνουν ακόμη και το 1% της αξίας του πλοίου.

Όπως εξηγεί ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, αυτό σημαίνει ότι ένα πλοίο αξίας 100 εκατ. δολαρίων μπορεί να χρεωθεί έως και 1 εκατ. δολάρια για ένα μόνο ταξίδι – ένα κόστος που θέτει υπό αμφισβήτηση την εμπορική βιωσιμότητα ολόκληρων δρομολογίων.

Η αυξημένη προσοχή στην ασφάλεια, η αναθεώρηση των διαδρομών και η γενικευμένη επιφυλακτικότητα έχουν μπει ξανά στην κορυφή των επιχειρησιακών αποφάσεων, επαναδιαμορφώνοντας τον χάρτη των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών.

Τα δεδομένα επιβεβαιώνουν την αλλαγή: οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά περίπου 55% σε σχέση με το 2023, ενώ για ορισμένες κατηγορίες πλοίων, όπως τα containerships, η πτώση φτάνει το 90%. Οι πλοιοκτήτες επιλέγουν μαζικά τη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, η οποία – σύμφωνα με τον Δημήτρη Ρουμελιώτη – «από έκτακτη επιλογή τείνει να μετατραπεί σε βασική εμπορική οδό».

Η παράκαμψη αυτή αυξάνει θεαματικά τα tonne-miles, την κατανάλωση καυσίμων και την απασχόληση του στόλου, επιδρώντας καταλυτικά στους ναύλους αλλά και στη συνολική λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Το μέλλον αβέβαιο

Παρά την ένταση των επιθέσεων, η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα παραμένει – τουλάχιστον σε λειτουργικό επίπεδο – προσαρμοσμένη στη νέα γεωπολιτική πραγματικότητα. Οι ναυλωτές, οι ασφαλιστικές εταιρείες και τα P&I clubs συνεχίζουν να επαναξιολογούν τις πολιτικές κάλυψης, αλλά δεν φαίνεται να υπάρχει πανικός. «Δεν είναι η πρώτη φορά που οι θαλάσσιες οδοί γίνονται στόχοι», σχολιάζει ο Ρουμελιώτης.

«Η εμπειρία και η προσαρμοστικότητα της ναυτιλίας είναι στοιχεία που επιτρέπουν την επιβίωσή της ακόμη και σε συνθήκες γεωπολιτικής πίεσης».

Το ερώτημα, ωστόσο, δεν είναι αν η ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα θα συνεχίσει να επηρεάζεται – αυτό έχει ήδη συμβεί. Το ζήτημα είναι για πόσο ακόμη θα διαρκέσει αυτή η κρίση. Με την κατάσταση στη Γάζα να παραμένει εκρηκτική και χωρίς ορατή διπλωματική διέξοδο, το πιθανότερο είναι πως η «παράκαμψη» της Ερυθράς Θάλασσας θα παγιωθεί ως η νέα κανονικότητα. Η επόμενη μέρα για τη ναυτιλία φαντάζει πιο ακριβή, πιο περίπλοκη και γεμάτη ρίσκα – αλλά η προσαρμοστικότητά της, όπως αποδεικνύεται ξανά, παραμένει το ισχυρό της όπλο.

Διαβάστε ακόμη

Συνάντηση Τραμπ – Πούτιν στην Αλάσκα: Στρατηγικά συμφέροντα, πολιτικοί συμβολισμοί και το μέλλον της Ουκρανίας

Ρεύμα: «Βουτιά» στην χονδρεμπορική τιμή λόγω… Δεκαπενταύγουστου (pics)

Το σύμβολο διακριτικής πρόκλησης που επέστρεψε στην μόδα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα