Συνεχιστής της παραδοσιακής εφοπλιστής οικογένειας η ιστορία της οποίας απλώνεται σε τέσσερις αιώνες, τον 18ο-19ο-20ο-21ο, ο Νίκος Λυκιαρδόπουλος, «ωραίος ως Έλληνας», επενδύει κεφάλαια της ναυτιλίας σε επιχειρήσεις της στεριάς στην Ελλάδα, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και εθνικό πλούτο που μένει στην πατρίδα.

Πρώτα σε ιχθυοτροφικές μονάδες και πρόσφατα σε αεροπορική εταιρεία και συγκεκριμένα με τη Cycladic, την πρώτη, όπως αυτοπροσδιορίζεται «ενδο-νησιωτική, μικρο-αεροπορική» στην Ελλάδα, έχοντας ουσιαστικά ξεκινήσει τη λειτουργία της από φέτος και αποτελώντας μία επένδυση κάποιων εκατομμυρίων ευρώ, κάτω από σχήμα συμφερόντων του εφοπλιστή Νικόλα Λυκιαρδόπουλου.

Την τελευταία φορά που τον συναντήσαμε ήταν στο πατρικό του ένα νεοκλασσικό κτήριο που δεσπόζει στο κέντρο της Αθήνας. Μας υποδέχθηκε με το χαμόγελο στα χείλη και με μία έμφυτη ευγένεια. Λατρεύει να μιλάει για την πατρίδα, λιγότερο για τα επιχειρηματικά του σχέδια. Μεγάλο πάθος του η ιστιοπλοΐα. Δεινός ιστιοπλόος, από τα κορυφαία ονόματα του αθλήματος, έχει αναδειχθεί παγκόσμιος πρωταθλητής αγωνιζόμενος σε σημαντικούς αγώνας με ένα σκάφος το οποίο είχε βαπτίσει «ΑΕΡΑ».

«Από την πολεμική κραυγή των Ελλήνων στον πόλεμο του ’40» μας απάντησε όταν τον ρωτήσαμε.

 

Τις τελευταίες ημέρες το όνομα του Νίκου Λυκιαρδόπουλου ακούστηκε με αφορμή τις δοκιμαστικές πτήσεις της Cycladic στο Αιγαίο, αρχής γενομένης με την ενδο-νησιωτική σύνδεση των Κυκλάδων κι εν συνεχεία με την Κρήτη.

Η Cycladic πετά από και προς Σαντορίνη, Πάρο, Μύκονο, Σύρο, Χανιά, Ηράκλειο και Ρόδο ενώ το καλοκαίρι θα προστεθεί και η Μήλος, ενώ στις συνδέσεις δεν περιλαμβάνονται επιδοτούμενοι προορισμοί.

Η χωρητικότητα του κάθε αεροσκάφους είναι 12 άτομα (10 επιβάτες + 2 πιλότοι), ενώ οι επιβάτες μπορούν να ταξιδέψουν με αποσκευή μέχρι και 23 κιλά. Σημειωτέον ότι δύο από τους οκτώ πιλότους της εταιρείας είναι γυναίκες.

Ο στόλος της νέας μικρο-αεροπορικής αποτελείται από τρία καινούρια μονοκινητήρια high wing turboprop Cessna Grand Caravan EX, δίνοντας έμφαση στην εμπειρία πτήσης αλλά και στο χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα δεδομένου ότι πρόκειται για αεροσκάφη τελευταίας τεχνολογίας, με υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές που οδηγούν σε μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα.

Οι μεγάλες επενδύσεις

Το όνομα Λυκιαρδόπουλος ήρθε πιο έντονα στην επικαιρότητα μετά την απόφαση του Νίκου Λυκιαρδόπουλου να επενδύσει στην ιχθυοκαλλιέργεια.

Έκανε την κίνηση το 2015 η οποία προκάλεσε αίσθηση, αφού είναι ένας κλάδος που δεν έχει στραμμένα πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας, όπως η ναυτιλία.

Κι όμως, ο Έλληνας πλοιοκτήτης, ο οποίος μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ της Ελλάδας και του εξωτερικού, έχει τη δική του φιλοσοφία και τον δικό του τρόπο σκέψης λειτουργώντας με το επιχειρηματικό ένστικτο των Ελλήνων που τους έχει φέρει στην κορυφή της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Στις 24 Δεκεμβρίου του 2014 επένδυσε μέσω του fund Diorasis International στη Philosofish. Η Diorasis είναι ένα ελληνικών συμφερόντων επενδυτικό κεφάλαιο που έχουν συγκροτήσει ο Nίκος Λυκιαρδόπουλος, ο fund manager Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου και ο οικονομολόγος Γιώργος Μομφερράτος.

«Η εταιρεία είναι πολυμετοχική με τους περισσότερους μετόχους να είναι Έλληνες του εξωτερικού», λέει ο Έλληνας πλοιοκτήτης. Το fund που ιδρύθηκε το 2012 για τη διαχείρισης επενδυτικών κεφαλαίων. Σε αποκλειστική συνέντευξη που είχε δώσει στο newmoney αναφέρθηκε στο σκεπτικό που τον οδήγησε να επενδύσει στην ιχθυοκαλλιέργεια όπως το επεσήμανε:

«Αν και δεν είναι ευρέως γνωστό, η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη χώρα και σε αξία αλλά και σε παραγόμενες ποσότητες ψαριών στην Ε.Ε. των 27. Επίσης καλύπτει το 27% της παγκόσμιας παραγωγής μεσογειακών ψαριών. Δεν υπάρχει άλλος κλάδος στον οποίο η Ελλάδα να έχει το 27% της παγκόσμιας παραγωγής, εκτός από τη ναυτιλία, η οποία όμως δεν είναι προϊόν της χώρας αλλά αφορά την παροχή υπηρεσιών. Ενώ οι ιχθυοκαλλιέργειες είναι βιομηχανία που λειτουργεί και αναπτύσσεται στην Ελλάδα και δουλεύουν σε αυτήν Έλληνες. Το πιστεύουμε πολύ και έχουμε πολλά σχέδια για να μεγαλώσουμε τη βιομηχανία αυτή στην Ελλάδα. Είμαι προσηλωμένος στην ιχθυοκαλλιέργεια γιατί δεν θέλω ως χώρα να χάσουμε αυτή την ευκαιρία».

Όταν αγόρασε μέσω fund την εταιρεία Philosofish στις 24 Δεκεμβρίου του 2014, έκανε 6 εκατ. τζίρο και τώρα έχει φθάσει στα 100 εκατομμύρια και το 2022 θα τα ξεπεράσει. Η ελληνική ετήσια παραγωγή της ιχθυοκαλλιέργειας μεσογειακών ειδών είναι 120.000 τόνοι κι η εταιρεία παράγουμε περίπου 20.000 Απασχολεί σήμερα 550 εργαζομένους. Η πλειονότητά τους εργάζεται στην περιφέρεια. Η εταιρεία έχει πολύ καλές σχέσεις με τις τοπικές κοινωνίες. Στην Εύβοια με τις πυρκαγιές βοήθησε με δικά της σκάφη στον απεγκλωβισμό κατοίκων και στην εκκένωση ενώ έχει συμφωνήσει στη βόρεια Εύβοια να δώσει χορηγίες.

Η οικογένεια Λυκιαρδόπουλου έλκει την καταγωγή της από την Κεφαλλονιά, και πιο συγκεκριμένα από τις Κεραμιές Λειβαθούς, έναν από τους σημαντικότερους ναυτότοπους των ελληνικών θαλασσών.

Η πιο πρώιμη αναφορά στο όνομα «Λυκιαρδόπουλος» χρονολογείται στον 16ο αιώνα, ενώ από το 1752 έως και το 1810 εντοπίζονται στα κεφαλληνιακά αρχεία δέκα διαφορετικά πρόσωπα με το επώνυμο Λυκιαρδόπουλος, που δραστηριοποιούνται στις θάλασσες της κεντρικής και ανατολικής Μεσογείου.

Ως πλέον σημαντικός κλάδος της οικογένειας αναδείχθηκε αυτός με γενάρχη τον πλοίαρχο Νικόλαο Διονυσίου Λυκιαρδόπουλο (1866-1963), ο οποίος το 1917 πρωτοστάτησε στην ίδρυση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, ενώ διετέλεσε και πρόεδρός της την περίοδο 1950-1960.

Τις παραμονές του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο όμιλος Λυκιαρδόπουλου ανήκε στις δέκα ισχυρότερες ελληνικές εφοπλιστικές οικογένειες της εποχής.

Η Neda Maritime 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ιδρύθηκε στον Πειραιά η Neda Maritime Agency Co. Ltd., η οποία αντιπροσώπευε τον όμιλο Λυκιαρδόπουλου, ενώ σταθμός στην ιστορία του ομίλου είναι η κατασκευή και η απόκτηση το 1993 του πρωτοπόρου δεξαμενόπλοιου διπλού τοιχώματος, VLCC «AROSA», ακολουθώντας τις επιταγές της U.S. OPA90 για την αποφυγή μόλυνσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος από διαρρέον πετρέλαιο. Το «AROSA» ήταν το πρώτο τέτοιο πλοίο που κατασκευάστηκε παγκοσμίως, υπόδειγμα για τα μεταγενέστερα.

Πέραν όμως των επιχειρηματικών δράσεων, η οικογένεια επέδειξε και υψηλό αίσθημα κοινωνικής ευθύνης, επιτελώντας σειρά αγαθοεργών δράσεων τόσο προς όφελος του γενέθλιου τόπου της όσο και εν γένει της χώρας.

Η τρίτη γενιά της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, μέσω της εταιρείας NEDA Maritime, με έδρα τον Πειραιά και επικεφαλής τον Νικόλαο και τον Μιχαήλ Λυκιαρδόπουλο, συνεχίζει με σεβασμό και επιχειρηματική σύνεση το ναυτιλιακό όραμα του προγόνου τους, Νικολάου Διονυσίου Λυκιαρδόπουλου, προσαρμόζοντας την κεφαλληνιακή ναυτιλιακή παράδοση στις σύγχρονες τεχνολογικές και επιχειρηματικές απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης ναυτιλίας του 21ου αιώνα. “Πλέει” με επιτυχία μέσα σε έναν ακόμη αιώνα με την προνοητικότητα και την ανθεκτικότητα των ιδρυτών της, διατηρώντας παράλληλα την αφοσίωσή της στην Quality Shipping-Ποιοτική Ναυτιλία.

Ο υπό διαχείριση στόλος, με συνολικά 25 πλοία είναι μοιρασμένος σε δεξαμενόπλοια όσο και σε πλοία φορτηγά, χύδην φορτίου, με συνολική χωρητικότητα άνω των 3,5 εκατ. dwt.

Προτεραιότητα της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου είναι η στελέχωση των πλοίων της με νέους Έλληνες αξιωματικούς. Ιδιαίτερη έμφαση δίνει στη συνεχή επιμόρφωση τόσο των αξιωματικών που επανδρώνουν τα πλοία της όσο και του προσωπικού που εργάζεται στα γραφεία της. Μάλιστα είναι υψηλό το ποσοστό των αξιωματικών, πληρωμάτων και στελεχών γραφείου που κάνουν όλη την επαγγελματική τους σταδιοδρομία στην εταιρεία.

Ο Νίκος Λυκιαρδόπουλος δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο με έδρα στο Λονδίνο, ενώ πλέον έρχεται στην Ελλάδα όλο και πιο συχνά.

Ασχολείται εμπεριστατωμένα με τα commodities και διαθέτει μεγάλη διεθνή πείρα στις χρηματαγορές και στη ναυτιλία. Ο αδελφός του, Μιχάλης, δραστηριοποιείται ενεργά στα διεθνή ναυτιλιακά fora και είναι πρόεδρος του ασφαλιστικού οργανισμού Hellenic War Risk.

Πριν από πέντε χρόνια εντάχθηκε στο Ελληνικό Ναυτιλιακό Hall Of Fame, o Νικόλας Δ. Λυκιαρδόπουλος, πατριάρχης της οικογένειας και «Νέστορας» της ελληνικής ναυτιλίας. Εκεί εντάσσονται «άνθρωποι που ξεκίνησαν άλλοι φτωχοί, με μόνο εφόδιο την ευχή της μητέρας τους, από μικρά νησιά του Αιγαίου ή ακόμη και από ορεινά χωριά και άλλοι από εφοπλιστικά τζάκια που άκμασαν στο εξωτερικό. Οι πιο πολλοί γνώρισαν το ναυτικό επάγγελμα από πρώτο χέρι ως πλοίαρχοι, μηχανικοί ή ασυρματιστές του εμπορικού ναυτικού, εντόπισαν τις ευκαιρίες και τις άρπαξαν από τα μαλλιά. Δεν όμως είναι λίγοι και εκείνοι που ανέβηκαν, πέτυχαν και στη συνέχεια καταστράφηκαν. Γιατί η θάλασσα είναι ο σκληρότερος και πιο ανταγωνιστικός επιχειρηματικός στίβος».

Διαβάστε ακόμη

Με νέο Point system θα επιλέγει η εφορία ποιους θα ελέγξει

Οικογένεια Αθανασιάδου: Από τις ημέρες δόξας στην απειλή των πλειστηριασμών: Η πτώση μιας «αυτοκρατορίας» του Τύπου (pics)

Α. Βασιλικός: H Ελλάδα στα μεγάλα ευρωπαϊκά σαλόνια της ξενοδοχίας