Με την εντυπωσιακή αύξηση του homeporting στα ελληνικά λιμάνια – και το 70% των πλοίων της CLIA να ξεκινούν πλέον από τη χώρα μας – η Ελλάδα έχει μπει δυναμικά στον χάρτη της παγκόσμιας κρουαζιέρας. Ο Νίκος Μαυρίκος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων τον οποίο συναντήσαμε στο Posidonia Sea Tourist  Forum, μας εξηγεί γιατί αυτή η εξέλιξη αποτελεί χρυσή ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου, αλλά και ποια εμπόδια εξακολουθούν να δυσκολεύουν τον εφοδιασμό με τοπικά προϊόντα.

Κύριε Μαυρίκο, με την αύξηση του homeporting στην Ελλάδα, τι ευκαιρίες προκύπτουν για τα μέλη του συλλόγου σας;

Η βιομηχανία της κρουαζιέρας είναι πολύ δυναμική και στρατηγικά σημαντική για την ελληνική οικονομία και για όλους όσοι δραστηριοποιούνται σε αυτή. Πέρυσι είχαμε 5.500 αφίξεις πλοίων σε 48 λιμάνια, με 860 homeportings και 8 εκατομμύρια επιβάτες. Πρόκειται για μια τεράστια ευκαιρία για τα μέλη μας να εδραιώσουν τη θέση τους ως αξιόπιστοι προμηθευτές, να δημιουργήσουν σταθερές συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας και να συμβάλλουν σημαντικά στην ελληνική οικονομία.

Γι’ αυτό και φροντίσαμε να γίνει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά εκτελεστικό μέλος της CLIA. Συμμετείχαμε πέρυσι στη Γένοβα και φέτος τον Μάρτιο στο Ρότερνταμ στο Cruise Week Europe. Προσπαθούμε να δείξουμε στις ναυτιλιακές εταιρείες τον σημαντικό μας ρόλο και ότι είμαστε έτοιμοι να καλύψουμε τις ανάγκες τους.

Ποια είναι τα είδη που συνήθως προμηθεύονται τα κρουαζιερόπλοια στα λιμάνια και ειδικά στα homeports;

Όσον αφορά τις προμήθειες, τα κρουαζιερόπλοια που χρησιμοποιούν τα ελληνικά λιμάνια ως homeport, προμηθεύονται πολλά και διαφορετικά είδη, όχι μόνο τρόφιμα και ποτά. Εφοδιάζονται με τεχνικό εξοπλισμό, είδη για μικροεπισκευές, συντήρηση και ασφάλεια εν πλω. Πρόκειται για έναν σημαντικό τομέα δράσης και ανάπτυξης για τους Έλληνες εφοδιαστές πλοίων.

Η προμήθεια τοπικών προϊόντων στα πλοία θεωρείται σημαντική τόσο για την τουριστική εμπειρία όσο και για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Όμως στην Ελλάδα υπάρχουν εμπόδια. Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι προβλήματα υπάρχουν; Ποια είναι η βασική διαφορά ανάμεσα στην Ελλάδα και τις άλλες χώρες της Ε.Ε. ως προς την απαλλαγή φόρων για τις προμήθειες πλοίων;

Ενώ στις άλλες χώρες της Ε.Ε. ισχύουν κανονικά οι απαλλαγές από δασμούς, ειδικούς φόρους και ΦΠΑ για τις προμήθειες πλοίων, στην Ελλάδα υπάρχουν περιορισμοί που δεν βασίζονται στον νόμο, αλλά σε εγκυκλίους της Τελωνειακής Διεύθυνσης. Πιο συγκεκριμένα, η απαλλαγή ισχύει μόνο όταν το τιμολόγιο εκδίδεται απευθείας στον πλοιοκτήτη. Αν το τιμολόγιο εκδοθεί σε εταιρεία που λειτουργεί εντός του πλοίου, όπως μια εταιρεία catering, τότε δεν ισχύει καμία απαλλαγή, ακόμα και αν η προμήθεια γίνεται πάνω στο πλοίο και όλα τα παραστατικά φέρουν τη σφραγίδα του πλοίου.

Είναι γνωστό ότι σε πολλά πλοία – ειδικά στις κρουαζιέρες και στα φέρι – οι πλοιοκτήτες αναθέτουν τη λειτουργία των εστιατορίων, μπαρ ή duty free σε εξειδικευμένες εταιρείες. Αυτές όμως, στην Ελλάδα, δεν μπορούν να προμηθευτούν τα είδη με απαλλαγή φόρων, όπως θα μπορούσε ο ίδιος ο πλοιοκτήτης.

Ο Νίκος Μαυρίκος και ο συντάκτης του newmoney, Μηνάς Τσαμόπουλος

Ποιες είναι οι συνέπειες των περιορισμών που ισχύουν στην Ελλάδα για τις εταιρείες που λειτουργούν εντός των πλοίων;

Αντί να γίνονται οι προμήθειες από Έλληνες εφοδιαστές, γίνονται από εταιρείες άλλων χωρών της Ε.Ε. που δεν έχουν τέτοιους περιορισμούς. Και έτσι, όχι μόνο χάνεται οικονομική δραστηριότητα από την Ελλάδα, αλλά αυξάνεται και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αφού τα προϊόντα μεταφέρονται από άλλες χώρες.

Πείτε μας δύο λόγια για τον Σύλλογο σας.

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων ιδρύθηκε το 1975 και φέτος γιορτάζουμε τα 50 χρόνια λειτουργίας μας. Εκπροσωπούμε 116 επιχειρήσεις, εκ των οποίων οι 90 έχουν εμπειρία πάνω από 30 χρόνια στον εφοδιασμό. Είναι κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πλήρως οργανωμένες, με ιδιόκτητες αποθήκες, δικό τους στόλο διανομής, και πιστοποιήσεις ISO και AEO. Εδώ και 20 χρόνια έχουμε και έντονη εξαγωγική δραστηριότητα.

Διαβάστε ακόμη

Φρίντριχ Μερτς: Καγκελάριος με το… ζόρι στη σκιά της Μέρκελ

Ένας στους δύο πληρώνει όλο τον φόρο εισοδήματος

Μetlen: Οχήματα του στρατού made in Greece σε συνεργασία με την ιταλική Iveco στο Βόλο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα