«Οι Έλληνες αγαπούν την πατρίδα τους, αλλά δεν εξαρτώνται από αυτή. Αντιθέτως, έχουμε ευελιξία και νομίζω πως αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να πορεύεσαι. Να βλέπεις τον κόσμο ως πεδίο απεριόριστων ευκαιριών.»
Με αυτά τα λόγια, ο δρ Νίκος Τσάκος, διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation, συνοψίζει μια φιλοσοφία που δεν αφορά μόνο τη δική του εταιρεία, αλλά ολόκληρη την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα: βαθιά πατριωτισμός, αλλά χωρίς προσκόλληση· παγκόσμια εμβέλεια, αλλά με ρίζες στέρεες.
Μάλιστα χρησιμοποίησε μία ιδιωματική φράση του Σαίξπηρ … “having the world as your oyster” για να αποτυπώσει σε ελεύθερη μετάφραση στα ελληνικά τη φράση «ο κόσμος είναι γεμάτος ευκαιρίες για εσένα – μπορείς να πας όπου θέλεις και να πετύχεις ό,τι επιθυμείς.» Το στρείδι (oyster) συμβολίζει κάτι που μπορεί να ανοίξει και να αποκαλύψει ένα μαργαριτάρι, δηλαδή κάτι πολύτιμο που περιμένει να το κατακτήσεις.
Η δήλωσή του, καταγεγραμμένη στην ετήσια έκθεση της Lloyd’s List, έρχεται να πλαισιώσει το γενικότερο αφήγημα μιας ελληνικής ναυτιλίας που πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια σκηνή, ακόμα και σε εποχές γεωπολιτικής και οικονομικής αναταραχής.
1) Οι Έλληνες πλοιοκτήτες διατηρούν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο παγκοσμίως ως προς τη μεταφορική ικανότητα.
2) Πάνω από το 20% όσον αφορά τα τονομίλια του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου μεταφέρεται από ελληνόκτητα πλοία. Στον τομέα του LNG το ποσοστό φτάνει έως και το 27%.
3) Στο πρώτο τετράμηνο του 2025, οι Έλληνες πλοιοκτήτες υπέβαλαν 65 παραγγελίες νέων πλοίων (δεύτεροι παγκοσμίως μετά την Κίνα).
· 49% των παραγγελιών αφορά δεξαμενόπλοια
· 43% αφορά containerships
· 67% των παραγγελιών κατευθύνθηκαν σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας (μειωμένη εξάρτηση από την Κίνα)
4) Πράσινη τεχνολογία:
· 7,3% του ελληνόκτητου στόλου έχει τη δυνατότητα καύσης LNG (έναντι 6,4% παγκοσμίως)
· 43% είναι εξοπλισμένο με τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας (παγκόσμιος μέσος όρος: 39%)
· 66% των νέων ελληνικών tankers θα φέρουν scrubbers (έναντι 57% παγκοσμίως)
5) Συμβολή στην ελληνική οικονομία:
· $14 δισ. ετήσιες εισροές
· $1,5 δισ. ετήσιες επενδύσεις σε άλλους τομείς
· 150.000 θέσεις εργασίας στον ευρύτερο ναυτιλιακό τομέα
· Οι μισθοί στη ναυτιλία είναι τριπλάσιοι του μέσου ελληνικού μισθού
Παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις, τις κυρώσεις και τις εθνικές αναδιπλώσεις, η ελληνική ναυτιλία δεν πτοείται. «Οι γεωπολιτικές κρίσεις δημιουργούν νέες ευκαιρίες», λένε κορυφαίοι πλοιοκτήτες. Ο Νίκος Τσάκος, ως ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην κεφαλαιαγορά της Νέας Υόρκης ΤΕΝ δήλωσε πως συμμορφώνεται πλήρως με τους κανόνες και τις κυρώσεις, αλλά υπογραμμίζει: «Η προτίμησή μας είναι ένας ειρηνικός κόσμος όπου το εμπόριο να κυλά απρόσκοπτα».
Η σύνοδος «Shaping the Future of Shipping» που διεξήχθη στην Αθήνα, συγκέντρωσε ηγέτες του κλάδου για να συζητήσουν στρατηγικές απέναντι στους «παγκόσμιους μεγα-μετασχηματισμούς». Η πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, τόνισε: «Η ναυτιλία δεν είναι απλώς βιομηχανία. Είναι δημόσιο αγαθό».
Διαβάστε ακόμη
Δολάριο: Στη χειρότερη στιγμή του από τη δεκαετία του ’70 – Τι σημαίνει για την παγκόσμια οικονομία
Ανοίγουν τα κρατικά «θησαυροφυλάκια» με τα λάφυρα από εγκληματικές δραστηριότητες
«Κτήμα Καποδίστρια»: Βγαίνει ξανά στο σφυρί και με μειωμένη τιμή εκκίνησης (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.