Σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση στο Bloomberg, στο πλαίσιο των ESG International Awards στο Ζάππειο, ο Δρ. Νίκος Τσάκος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην κεφαλαιαγορά της Νέας Υόρκης, Tsakos Energy Navigation μίλησε για την πορεία της παγκόσμιας ναυτιλίας μέσα στην πιο αβέβαιη πενταετία των τελευταίων δεκαετιών, αλλά και για τη μεγάλη πρόκληση: την πράσινη μετάβαση που προωθεί ο ΙΜΟ, η οποία, όπως είπε,  δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς ουσιαστική συμμετοχή των εφοπλιστών.

«Η ναυτιλία είναι μαραθώνιος, όχι σπριντ. Θέλει αντοχή μέσα στους κύκλους και διατήρηση δυνάμεων για τις μάχες που έρχονται» ήταν το εισαγωγικό του σχόλιο.

Ο Έλληνας εφοπλιστής περιέγραψε μια δεκαετία που ξεκίνησε με τη χειρότερη δυνατή συγκυρία:

– πανδημία,
– κατάρρευση της ζήτησης ενέργειας,
– πόλεμος στην Ουκρανία,
– εντάσεις στη Μέση Ανατολή,
– εμπορικοί πόλεμοι μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.

«Ό,τι μπορούσε να πάει στραβά, πήγε», είπε χαρακτηριστικά. Παρ’ όλα αυτά, τόνισε ότι ο κλάδος προσαρμόστηκε και συνεχίζει να παρέχει σταθερότητα σε ένα εξαιρετικά ασταθές περιβάλλον.

Η συζήτηση κορυφώθηκε όταν ο Δρ. Τσάκος αναφέρθηκε στη μεγάλη αλλαγή που επιχειρείται: Οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί του ΙΜΟ για τις εκπομπές και τα καύσιμα.

«Οι κανονισμοί αποφασίζονται συχνά χωρίς επαρκή διάλογο με τους πλοιοκτήτες», σημείωσε και προσέθεσε:
«Η  ναυτιλία, ένας από τους πιο κατακερματισμένους κλάδους στον κόσμο, συχνά αντιμετωπίζεται ως «αθώος θεατής» που απλώς υποχρεώνεται να συμμορφωθεί με αποφάσεις τρίτων.

Παρότι υπήρξαν πιέσεις για ταχύτερη και ριζικότερη εφαρμογή πράσινων μέτρων, ο Δρ. Τσάκος θεωρεί θετική την πρόσφατη καθυστέρηση στη λήψη τελικών αποφάσεων: «Μας δίνεται ο χρόνος να συμμετάσχουμε πραγματικά στη συζήτηση μαζί με τους κατασκευαστές μηχανών, τα ναυπηγεία και τις κρατικές αρχές».

Το ρίσκο των επενδύσεων

Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα είναι ότι οι πλοιοκτήτες καλούνται σήμερα να παραγγείλουν πλοία χωρίς να γνωρίζουν:
– ποιο καύσιμο θα επικρατήσει σε 5–10–20 χρόνια,
– πώς θα κοστολογηθεί η μετάβαση,
– αν οι επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων θα παραμείνουν βιώσιμες.

«Ο κόσμος πρέπει να αποφασίσει τώρα αν θα αγοράσει πλοίο που ίσως δεν είναι συμβατό με τους κανονισμούς του μέλλοντος. Είναι μια εξαιρετικά δύσκολη απόφαση», είπε χαρακτηριστικά.

Παρά την πίεση, ο Δρ. Τσάκος υπενθύμισε ότι η ναυτιλία μεταφέρει 60–80% των 100 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου που καταναλώνει ημερησίως ο πλανήτης, λειτουργώντας ουσιαστικά ως “πλωτός αγωγός της ενέργειας”.

Στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η ναυτιλία έχει μόλις 2,8% του παγκόσμιου αποτυπώματος άνθρακα —πολύ χαμηλότερο από:
– την αεροπορία (10–11%),
– τις οδικές μεταφορές (16%).

«Για να μεταφέρεις 300.000 τόνους θα χρειαστείς δεκάδες χιλιάδες φορτηγά. Δεν υπάρχει πιο οικονομικός και περιβαλλοντικά φιλικός τρόπος από τη θάλασσα», είπε, απορρίπτοντας τις συγκρίσεις της ναυτιλίας με «βιομηχανίες υψηλής ρύπανσης» σαν την καπνοβιομηχανία.

Σε μια πιο προσωπική αναφορά, εξήγησε ότι το “G” του ESG, για τον ίδιο, σημαίνει “Environmental & Social Giving”.

Τόνισε την ανάγκη βελτίωσης της ναυτικής εκπαίδευσης, αφού τα σημερινά πλοία είναι «υψηλής τεχνολογίας, αξίας εκατομμυρίων», ενώ η κατάρτιση των ναυτικών συχνά δεν ακολουθεί.

Αναφέρθηκε επίσης:

– στο έργο του πατέρα του, που ίδρυσε την πρώτη ιδιωτική Ακαδημία  ναυτικής εκπαίδευσης,
– στη μεγάλη πρόκληση προσέλκυσης νέων στο επάγγελμα,
– στην τεράστια ανεκμετάλλευτη δεξαμενή γυναικών ναυτικών, αφού μόλις το 2% των ναυτικών παγκοσμίως είναι γυναίκες.

«Πρέπει να σχεδιάσουμε πλοία και για γυναίκες, όχι μόνο για άνδρες. Η ναυτιλία πρέπει να ανοίξει τις πόρτες της στο 60% του πληθυσμού που σήμερα μένει απέξω».

Κλείνοντας,  εξέφρασε την ελπίδα να ζήσουμε «σε έναν ειρηνικό κόσμο, με ανοιχτά σύνορα, ώστε οι επόμενες γενιές να μπορούν να συνεχίσουν τη ναυτική παράδοση».

Διαβάστε ακόμη

Σούπερ Μάρκετ: Επιτάχυνση εξαγορών – «Ταβάνι» έξι μεγάλες αλυσίδες στην ελληνική αγορά

Συντάξεις κάτω των 1.000 ευρώ: Η πραγματικότητα για έξι στους δέκα

Επίδομα θέρμανσης 2025: Οι οδηγίες με το τι πρέπει να προσέξουν διαχειριστές και ένοικοι σε πολυκατοικίες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα