Η λήψη ολοένα και περισσότερων μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος και τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης θέτουν νέους κανόνες λειτουργίας της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Η αυξημένη τιμή  των νέων οικολογικών καυσίμων με 0,5% περιεκτικότητα σε θείο, έναν μόλις μετά την εφαρμογή του ΙΜΟ 2020,  προκαλεί κλυδωνισμούς, ανεβάζοντας το λειτουργικό κόστος  των πλοίων και ήταν η αιτία που μαζί με τον κορωνοιό  προκάλεσαν την κατάρρευση  της ναυλαγοράς ξηρού σε χαμηλά τριετίας.

Τα μέτρα έχουν επηρεάσει και την κρουαζιέρα, η οποία αν και έχει πάρει νωρίτερα από κάθε άλλο κλάδο της ναυτιλιακής βιομηχανίας μετρά για τη προστασία του περιβάλλοντος,   έχει μπει στο στόχαστρο των περιβαλλοντολόγων

Από το 2021 η Βενετία μειώνει τον αριθμό κρουαζιερόπλοιων που θα καταπλέουν στο λιμάνι της μετά τον ξεσηκωμό των κατοίκων για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον. Απόφαση που αναγκάζει εταιρείες κολοσσούς της κρουαζιέρα σαν αναπροσαρμόσουν τα σχέδιά τους για την ανατολική Μεσόγειο. Στο πλαίσιο αυτό η MSC ανακοίνωσε ότι από το 2021 το λιμάνι του Πειραιά θα γίνει home port δηλαδή λιμάνι αφετηρίας από όπου θα ξεκινούν και θα καταλήγουν οι κρουαζιέρες του πλοίου MSC Lirica.

Επίσης, η κυβέρνηση της Νορβηγίας ετοιμάζεται να  απαγορεύσει σε κρουαζιερόπλοια να διασχίζουν τα φιόρδ, προκαλώντας πονοκεφάλους στα επιτελεία των εταιρειών.

Στο οικολογικό αυτό παζλ έρχεται να προστεθεί και η σκέψη-σχέδιο να μετατραπεί η Μεσόγειος σε  περιοχών ελέγχου των εκπομπών καυσαερίων των πλοίων (Emission control Areas – ECA) οπού εκεί ισχύει το όριο χρήσης  καύσιμων με περιεκτικότητα σε θείο μικρότερη από 0,1%.

Είναι μία απόφαση που για να ισχύσει θα πρέπει να ληφθεί από τα κράτη μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΙΜΟ.

Η ΜΕΛΕΤΗ

Σύμφωνα με σχετικά πρόσφατη μελέτη τα κρουαζιερόπλοια που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη μολύνουν πολλαπλά την ατμόσφαιρα με θείο από ό,τι όλα τα ΙΧ αυτοκίνητα.

Η Ισπανία, η Ιταλία, η Ελλάδα και από κοντά η Γαλλία και η Νορβηγία είναι οι πιο εκτεθειμένες χώρες στην μόλυνση της ατμόσφαιρας με οξείδιο  του θείου  το λεγόμενο Sox από κρουαζιερόπλοια. Τα λιμάνια με το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι της Βαρκελώνης, της Πάλμα, της Βενετίας και ακολουθούνται από τη Σιβιταβέκια κοντά στη Ρώμη και το Σαουθάμπτον.

«Αυτές οι χώρες είναι τόσο εκτεθειμένες  γιατί αποτελούν βασικό προορισμό κρουαζιέρας αλλά και γιατί έχουν πιο ελαστικά  στάνταρ για την χρησιμοποίηση καυσίμου σε περιεκτικότητα θείου» αναφέρεται στην έρευνα.

Όπως επισημαίνουν αναλυτές του κλάδου « τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια  είναι πλωτές πόλεις οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες τους σε ενέργεια με καύσιμα που μολύνουν σε μεγάλο βαθμό την ατμόσφαιρα”.

Επίσης, μεγάλη είναι η μόλυνση από τα οξείδια του αζώτου, Nox,  που είναι  σωματίδια  στα καυσαέρια που δημιουργούνται από την καύση στο θάλαμο της μηχανής του πλοίου.  Τα κρουαζιερόπλοια εκπέμπουν το 15% του NOx στην Ευρώπη σε σύγκριση με όσα εκπέμπει όλος ο ευρωπαϊκός στόλος των ιχ.

Στην έρευνα αναφέρεται ότι σε ευρωπαϊκές πόλεις,  όπως η Μασσαλία διαπιστώθηκε ότι 57 κρουαζιερόπλοια εξέπεμψαν το 2017   ποσότητα NOx   που αντιστοιχεί με τα ο 25%  των ιχι της πόλης που ανέρχονται την περίοδο της έρευνας σε 340.000 ιχ.

Το ίδιος συμβαίνει σε λιμάνια χωρών  όπως η Νορβηγία, η Δανία, η Ελλάδα, η Κροατία και η Μάλτα.