Τη ραγδαία μεταβολή που έχει επιφέρει το καθεστώς κυρώσεων στον παγκόσμιο στόλο σκιαγραφεί ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers αποκαλύπτοντας την ύπαρξη ενός παράλληλου ναυτιλιακού σύμπαντος που λειτουργεί στα όρια της νομιμότητας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του οίκου, ο παγκόσμιος στόλος πλοίων που βρίσκονται υπό κυρώσεις αριθμεί πλέον 1.387 μονάδες, εκ των οποίων 1.004 είναι δεξαμενόπλοια, αντιπροσωπεύοντας το 72% του συνολικού συνόλου, με μέση ηλικία τα 20,4 έτη.

Ακολουθούν 65 πλοία μεταφοράς αερίου και 206 γενικού φορτίου, ενώ τα containerships και bulk carriers αποτελούν το υπόλοιπο μικρό ποσοστό. Όπως επισημαίνεται, ο συγκεκριμένος στόλος χαρακτηρίζεται από «ιδιαίτερα γερασμένο προφίλ», αποτελώντας «ένα υψηλού ρίσκου κομμάτι της αγοράς που έχει αποκοπεί πλήρως από τα καθιερωμένα εμπορικά και ρυθμιστικά πρότυπα».

«Πρόκειται για έναν στόλο που δραστηριοποιείται κυρίως σε εμπορικές ροές συνδεδεμένες με τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα, εκτός του πλαισίου ασφαλιστικής κάλυψης, vetting και κλασικών νηογνωμόνων», σημειώνει αναλυτής του Xclusiv Shipbrokers.

Η σύνθεση του στόλου υπό κυρώσεις αναδεικνύει τη βαθιά αναδιάρθρωση που έχει προκαλέσει στις ισορροπίες χωρητικότητας.

Τα Aframax/LR2 αποτελούν τον πυρήνα του «σκιώδους» στόλου, με 320 πλοία, δηλαδή 26,8% του ενεργού στόλου αυτής της κατηγορίας — το υψηλότερο ποσοστό σε σχέση με κάθε άλλη κατηγορία.

Ακολουθούν οι Suezmax με 17,1% και οι VLCC με 16,1%, ενώ οι μικρότερες κατηγορίες (MR1, MR2 και Panamax/LR1) εμφανίζουν ποσοστά μεταξύ 6% και 13%.

«Σε όλες τις κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, τα πλοία υπό κυρώσεις αποτελούν πλέον το 12,8% του ενεργού στόλου, ποσοστό που αποδεικνύει τη δομική μετατόπιση της αγοράς», τονίζει άλλος αναλυτής.

Η ηλικιακή ανάλυση αποκαλύπτει μια έντονη συσσώρευση παλαιότερων πλοίων:

  • 335 δεξαμενόπλοια βρίσκονται στην κατηγορία 17–20 ετών
  • 494 πλοία ξεπερνούν τα 20 έτη λειτουργίας

Έτσι, το 82% των δεξαμενόπλοιων υπό κυρώσεις χαρακτηρίζεται ως “vintage tonnage”.

Αντιθέτως, μόλις 175 πλοία είναι ηλικίας 16 ετών ή νεότερα. Συγκριτικά, ο ενεργός στόλος διαθέτει 4.814 νεότερα και 3.006 παλαιότερα πλοία, κάτι που σημαίνει πως μόνο το 3,6% των νεότερων πλοίων βρίσκεται υπό κυρώσεις, αλλά το 27,6% των άνω των 17 ετών.

«Η κυρώσιμη χωρητικότητα συγκεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στα γηραιότερα πλοία, όπου η συμμόρφωση, η ασφάλεια και η αποδοτικότητα τίθενται υπό αμφισβήτηση», υπογραμμίζει η Xclusiv.

Στα μεγάλα δεξαμενόπλοια αργού, η εικόνα είναι ακόμη πιο ακραία:

  • 60,6% του στόλου Aframax/LR2,
  • 51,5% των Suezmax,
  • 47% των VLCC άνω των 17 ετών βρίσκονται υπό καθεστώς κυρώσεων.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv επισημαίνει ότι το orderbook-to-fleet ratio παραμένει μόλις στο 15,6%, γεγονός που περιορίζει σημαντικά τη δυνατότητα αντικατάστασης των γερασμένων πλοίων.

«Η αποχώρηση ή παύση λειτουργίας του κυρωμένου στόλου δεν μπορεί να αντισταθμιστεί άμεσα από νέες παραδόσεις. Ουσιαστικά, λειτουργεί ως ένα “κρυφό μαξιλάρι” χωρητικότητας», σχολιάζει η εταιρεία και προσθέτει:

“Η ανάλυση των σημαιών καταδεικνύει την αδιαφάνεια του συστήματος. Ρωσία, Κομόρες και Σιέρα Λεόνε φιλοξενούν πάνω από το 25% των δεξαμενόπλοιων υπό κυρώσεις, ακολουθούμενες από Ιράν, Ομάν και Παναμά. Σημαντική παρουσία έχουν επίσης τα νηολόγια της Βόρειας Κορέας, της Παλάου και της Ζανζιβάρης (Τανζανία), ενώ μια «ουρά» μικρότερων σημαιών από Γκάμπια έως Βανουάτου συμπληρώνει το μωσαϊκό”.

«Η συγκέντρωση σε “χαλαρές” δικαιοδοσίες αντικατοπτρίζει συνειδητή στρατηγική αποφυγής κανονιστικής συμμόρφωσης και καθιστά δυσχερή την ιχνηλάτηση του πραγματικού ιδιοκτήτη», αναφέρει η έκθεση.

Σύμφωνα με τον Xclusiv, η επανένταξη αυτών των πλοίων στην κανονική αγορά θα είναι εξαιρετικά δύσκολη.

«Η πλειονότητα των δεξαμενόπλοιων άνω των 17 ετών θα αντιμετωπίσει σοβαρά εμπόδια στην εξασφάλιση ναυλώσεων, ασφαλιστικής κάλυψης ή επανένταξης σε κλάση», αναφέρει ο οίκος.

Η πολύχρονη λειτουργία εκτός των καθιερωμένων κύκλων συντήρησης και η απουσία ελέγχων έχουν πιθανότατα υποβαθμίσει την τεχνική τους κατάσταση και τα πρότυπα ασφαλείας.

Στο ενδεχόμενο επιστροφής των φορτίων αυτών στη συμμορφούμενη αγορά, πολλά πλοία θα οδηγηθούν σε lay-up ή διάλυση, γεγονός που θα περιορίσει δραστικά τη διαθέσιμη χωρητικότητα και θα οδηγήσει σε άνοδο των ναύλων και των αξιών των νεότερων δεξαμενόπλοιων.

«Αν οι κυρώσεις αρθούν, η αγορά θα διαχωριστεί ξεκάθαρα: τα σύγχρονα και ασφαλίσιμα πλοία θα απολαμβάνουν premium απασχόληση και αξίες, ενώ ο γηρασμένος “γκρίζος στόλος” θα περιθωριοποιηθεί», καταλήγει ο Xclusiv Shipbrokers.

Διαβάστε ακόμη

Πόσο μετράει το ύψος στον άνδρα; Οι κινήσεις που τον κάνουν πιο επιβλητικό

Επιτόκια: Προς μείωση 0,25% η Fed – Γιατί ο Πάουελ κρατά χαμηλούς τόνους (γράφημα)

Αγγελική Φράγκου: Επιτυχής έκδοση Ομολόγου $300 εκατ.  με επιτόκιο 7,75%  στο Χρηματιστήριο του Όσλο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα