Στις δραματικές αλλαγές με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία, κυρίως γεωπολιτικές που θα οδηγήσουν στη δημιουργία νέων εμπορικών δρόμων, στην ανάγκη για προσαρμοστικότητα της βιομηχανίας και των εφοπλιστών στη νέα εποχή και στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση που πλέον προέρχεται από την Ασία με τις δυτικές τράπεζες να λειτουργούν σαν brokers των ασιατικών, εστίασαν Έλληνες εφοπλιστές και στελέχη της ναυτιλίας στη διάρκεια τα Capital Link Maritime Leaders Summit.

Ο Αριστείδης Πίττας, διευθύνων σύμβουλος των Euroseas και Eurodry επεσήμανε μεταξύ άλλων: Όταν συνέβη η πανδημία όλοι πίστεψα ότι θα ήταν η καταστροφή της ναυτιλίας. Σιγά –σιγά όμως και όσο περνούσε ο καιρός οι ναυλαγορές ειδικά στα container vessels ανέβαινε για να ακολουθήσουν τα φορτηγά και τώρα τα δεξαμενόπλοια. Η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν αλλάξει δραματικά τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο προκαλώντας και ανθρωπιστική κρίση. Όμως η ναυτιλία μέσα σε αυτό το περιβάλλον βγήκε ωφελημένη.

Τα βήματα που γίνονται πλέον είναι ταχύτατα όπως και οι αλλαγές. Το 2025 θα είναι η χρονιά όπου θα έχουν συντελεστεί όλες οι σημαντικές αλλαγές στην ναυτιλία. Όμως έως τότε τα επόμενα 28 χρόνια θα είναι δύσκολα. Οι πολιτικοί επηρεάζουν το εμπόριο και τη ναυτιλία και το αντιλαμβάνονται. Είναι πλέον δύσκολο να σχεδιάσεις τα μέλλον αυτή την εποχή. Πρέπει να προσαρμόζεσαι στις αλλαγές αλλά όχι πολύ γρήγορα. Πρέπει να βρεις μία ισορροπία.

Το κλειδί είναι η προσαρμοστικότητα και οι Έλληνες είμαστε καλοί σε αυτό.

Πριν την πανδημία αλλά και στη διάρκεια της η χρηματοδότηση προς τη ναυτιλία ήταν απούσα ειδικά για τις μικρές εταιρείες. Τα τελευταία δύο χρόνια δεν μου άρεσε που η χρηματοδότηση προέρχεται από την Άπω Ανατολή και όχι από τη Δύση και το γεγονός ότι παραδοσιακές δυτικές τράπεζες λειτουργούν πλέον ως brokers για τα ασιατικά χρηματοδοτικά κέντρα. Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα στήριξε πολύ την ελληνόκτητη ναυτιλία τα τελευταία χρόνια και πρέπει να τους ευχαριστήσουμε όλους όσους συνετέλεσαν σε αυτό.

Ο Φραγκίσκος Κανελλάκης, διευθυντής της Pantheon Tankers είπε: « Ζούμε δραματικές αλλαγές. Ο πληθωρισμός ήρθε για να μείνει.

– Αλλαγές προήλθαν από πολιτικές παρεμβάσεις.

-Οι κυρώσεις που επιβάλλονται θα οδηγήσουν αναπόφευκτα στη δημιουργία νέων εμπορικών δρόμων. Πρέπει να σεβόμαστε τις κυρώσεις αλλά κάνουν πολύπλοκή τη δουλειά μας.

-Με όλες τις γεωπολιτικές αλλαγές και την ενεργειακή κρίση αυξάνει η αξία των πλοίων και ειδικά των LNG. Δεν είναι τόσο ότι ανεβαίνουν οι ναύλοι αφού τα περισσότερα LNG βρίσκονται σε μακροχρόνιες ναυλώσεις με μέσο όρο τα επτά έτη.

– Τραπεζίτες μου λένε ότι πλέον κοιμούνται ήσυχα το βράδυ μετά από πολλά χρόνια. Πιστεύουν ότι η ναυτιλία είναι ο καλύτερος τομέας σήμερα για επενδύσεις.

Η Ισμήνη Παναγιωτίδη, διευθύνουσα σύμβουλος της Pavimar εστίασε κυρίως στην κρίση των πληρωμάτων τα οποία λόγω της πανδημίας εγκλωβίστηκαν μέχρι και 20 μήνες πάνω στα πλοία ενώ το πρόβλημα συνεχίζεται με τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο αφού μεγάλο ποσοστό των ναυτικών παγκοσμίως προέρχεται από αυτές τις χώρες. «Τους χρωστάμε πολλά. Υπέφεραν πολλά οι ναυτικοί για να μπορεί να λειτουργεί η παγκόσμια οικονομία και η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα Στην Ελλάδα οι πλοιοκτήτες βοήθησαν και βοηθουν τους ναυτικούς να ανταπεξέλθουν των δυσκολιών».

Ο Γιώργος Πατέρας, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Contships Management και πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος εστίασε στις κυρώσεις και στην προσαρμοστικότητα των Ελλήνων: «Δεν πρέπει να κατηγορούμε τους λαούς για τις αποφάσεις των ηγετών τους. Και οι κυρώσεις επιβάλλονται για να πιέζονται οι ηγέτες αλλά υποφέρουν οι λαοί. Πρέπει το εμπόριο να λειτουργεί κανονικά, να συνεχίζεται ανεμπόδιστα.

– Οι Έλληνες είμαστε ικανοί να προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις.

– Η αλόγιστη ναυτιλιακή χρηματοδότηση των προηγούμενων ετών δημιούργησε προβλήματα.

– Όλοι οι τομείς της ναυτιλίας ακόμη και οι τράπεζες θα πρέπει να αναλάβουν το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί για τη μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία.

Διαβάστε ακόμα:

Ebury: Το ερώτημα είναι πόσο θα αυξηθούν τα επιτόκια στις ΗΠΑ

Νέο «εργαλείο» για τις υπερχρεωμένες χώρες ετοιμάζει η ΕΚΤ

Ανοδικά οι ευρωαγορές – Στο επίκεντρο ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ