Μεσοπόλεμος, 1929. Στο λιμάνι του Πειραιά, σε έναν μικρό χώρο λίγων τετραγωνικών, ο νεαρός Κωνσταντίνος Βανός αποφασίζει να στεγάσει τα επαγγελματικά του όνειρα, να βρει τρόπο να ξεφύγει από τη φτώχεια και το χαμαλίκι.

Εποχή δύσκολη, φτώχεια, πείνα, φάνταζε ως η μόνη ευκαιρία να φέρει χρήματα στην οικογένειά του. Ακουσε το ένστικτό του και αποφάσισε για το εμπόρευμα που θα πουλούσε. Χρώματα, σιδηρικά, εργαλεία για την ανερχόμενη τότε ναυτιλιακή αγορά. Βήματα προσεκτικά και σταθερά. Ηρθε ο Πόλεμος. Νέες δυσκολίες. Τα χρόνια κυλούσαν. Οι δυο του γιοι, ο Δημήτρης και ο Στέλιος, ακολούθησαν το πεπρωμένο που τους οδήγησε στη θάλασσα. Ο Δημήτρης στο Εμπορικό Ναυτικό έφτασε ως τον βαθμό του υποπλοιάρχου και ο Στέλιος στο Λιμενικό. Τότε ήταν που αποφάσισαν τα δύο αδέλφια να αφήσουν την επαγγελματική τους σταδιοδρομία και να ενώσουν τις δυνάμεις τους στη μικρή επιχείρηση του πατέρα τους με την επωνυμία «Βανός Ναυτιλιακά χρώματα και σιδηρικά». Απόφαση με ρίσκο.

Με προσωπική δουλειά, χωρίς ωράριο, με επαφές στον κόσμο της ναυτιλίας, δημιούργησαν σχέση εμπιστοσύνης με τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους ναυτικούς πράκτορες στην πολύ δύσκολη και απαιτητική αγορά θαλάσσιας βιομηχανίας.

 

Κατάφεραν το μικρό κατάστημα να το εξελίξουν σε ανώνυμη εταιρεία, η επωνυμία της οποίας έγινε γνωστή σε όλο τον κόσμο.

Το 1988 η εταιρεία έκανε εμπορικό άνοιγμα, αναλαμβάνοντας την αντιπροσώπευση και διανομή ναυτιλιακών χαρτών και εκδόσεων της υδρογραφικής υπηρεσίας του βρετανικού ναυαρχείου.

Το 1997 ο Στέλιος Βανός απεβίωσε και συνέχισε στο τιμόνι της επιχείρησης ο Δημήτρης, ο οποίος το 2008 αποφάσισε για μία ακόμη φορά να ρισκάρει. Επένδυσε ό,τι είχε και δεν είχε για να δημιουργήσει εγκαταστάσεις γραφείων και αποθηκών με ψυκτικούς θαλάμους, συνολικής χωρητικότητας άνω των 12.000 τ.μ. Ταυτόχρονα έκανε νέο άνοιγμα στην εμπορία τροφίμων, καπνικών και ποτών, εμπλουτίζοντας με τον τρόπο αυτό την ευρεία γκάμα από παρεχόμενες υπηρεσίες, ώστε να καλύψει ολοκληρωμένα τις ανάγκες των πελατών του, τα θέλω των οποίων άκουγε, ζύγιζε και προχωρούσε.

Ο Στέλιος Βανός.

Στις 3 Δεκεμβρίου του 2014 ο Δημήτρης Βανός απεβίωσε, σε ηλικία 74 ετών, έχοντας δώσει τη δική του μάχη, σε σύντομο χρονικό διάστημα, με την επάρατη νόσο.

Ενας άνθρωπος τίμιος, δυνατός, δημιουργικός, με υπερβολικό ζήλο και αφοσίωση στην εργασία του άφησε πίσω του την κόρη του Κατερίνα, η οποία κλήθηκε να διαχειριστεί μια επιχείριση σε εποχή οικονομικής κρίσης με τα capital controls και τα οικονομικά ανοίγματα από τις επενδύσεις που είχαν γίνει.

Η τρίτη γενιά κλήθηκε να φανεί αντάξια των δύο προηγούμενων. Στο τιμόνι της είχε πλέον μια δυναμική γυναίκα της νέας γενιάς.

Ο Δημήτρης Βανός

«Το 2017, η επιχείρηση μετονομάστηκε σε Βανός Εμπορική Επιχείρηση, αναλαμβάνοντας αντιπροσωπεύσεις και τη διανομή πολλών εμπορικών οίκων του εξωτερικού, δημιουργώντας την ανάγκη σύστασης και ανάπτυξης στρατηγικών τμημάτων μέσα στην εταιρεία, όπως το Τμήμα Πωλήσεων για τη βιομηχανία, το Τμήμα Προμηθειών με εξειδίκευση σε έργα του δημόσιου τομέα και το Τμήμα e-navigation με εξειδίκευση στους έντυπους και ηλεκτρονικούς ναυτικούς χάρτες, και αντίστοιχα στις έντυπες και ηλεκτρονικές ναυτιλιακές εκδόσεις, καθώς επίσης στα ηλεκτρονικά συστήματα και τα ανταλλακτικά ναυσιπλοΐας», επισημαίνει στο «business stories» ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Νίκος Σκαλιέρης.

«Και όλες αυτές οι ενέργειες έγιναν εν μέσω κρίσης οικονομικής, την οποία διαδέχτηκε και “δίπλωσε” η πανδημία, δημιουργώντας ένα αβέβαιο περιβάλλον. Το 2020 δημιουργήθηκε ένα κατάστημα έκθεσης και κατάστημα λιανικής πώλησης προϊόντων εξειδικευμένο στον Στρατό και την Πολιτική Προστασία.

Σήμερα η εταιρεία είναι πιστοποιημένη με τα ISO9001:2015, ISO22000:2005, ISO14001:2015 και ISO45001:2018, κατέχει πιστοποίηση AEOF, σύμφωνα με τα πρότυπα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τελωνείων, είναι εξειδικευμένη συνεργάτις της 3Μ Scott, αποκλειστική συνεργάτις για την αντιμετώπιση βιολογικών απειλών CBRN και προμηθεύτρια του ΕΚΕΜΣ-ΠΟΝ. Επίσης, η εταιρεία αντιπροσωπεύει και διανέμει προϊόντα γνωστών εταιρειών σε Ελλάδα και Κύπρο».

Πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος στα γραφεία της εταιρείας στον Πειραιά είναι η Κατερίνα Βανού, η οποία αποφεύγει τη δημοσιότητα, αφού, όπως τονίζει, πάνω απ’ όλα είναι η εταιρεία και οι εργαζόμενοι σε αυτήν.

Η στήριξη των εργαζομένων στην επιχείρηση σε δύσκολες εποχές, η συνειδητή επιλογή της να κρατήσει τη βάση των δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, και ειδικότερα στον Πειραιά, η συνεισφορά στην ελληνική οικονομία, όλα δείχνουν ότι πρώτα οι Ελληνες θα πρέπει να επενδύουν στην Ελλάδα ανοίγοντας τον δρόμο και για τους ξένους επενδυτές.

«Η μακροβιότητα της οικογενειακής επιχείρησης οφείλεται τόσο στην ικανότητά της να προσαρμόζεται στις εκάστοτε συνθήκες όσο και στην προσήλωση διοίκησης και εργαζομένων στις αξίες και τα ιδανικά του ιδρυτή της.

Εχουμε γαλουχηθεί από την οικογένειά μας να είμαστε Ελληνες, να αγαπάμε τη χώρα μας και να έχουμε εμπιστοσύνη στην ικανότητα των ανθρώπων μας. Γι’ αυτό και η εταιρεία μας, 92 χρόνια τώρα, διατηρεί τις αρχές της και επενδύει σε ελληνικό ανθρώπινο δυναμικό, έχοντας βαθιά πεποίθηση ότι το μέλλον των επιχειρήσεων που διατηρούν τις αρχές τους και μπορούν να επενδύουν σε νέα αξιόλογα στελέχη παραμένει φωτεινό». Με αυτά τα λόγια η κυρία Βανού περιγράφει τη φιλοσοφία της εταιρείας αλλά και τη οικογένειάς της στην πορεία του χρόνου και συνεχίζει: «Δραστηριοποιούμαστε στην ελληνική αγορά από το 1929, είμαστε στην καθημερινότητα ανθρώπων τριών γενεών.

Διατηρούμε την ελληνικότητα και τον οικογενειακό χαρακτήρα εδώ και σχεδόν έναν αιώνα. Εχουμε περάσει πολλά και πάντα σηκώνουμε τα μανίκια και τα καταφέρνουμε. Ως Ελληνες είναι στο DNA μας να επιβιώνουμε και να διακρινόμαστε».

Ο δυναμισμός της φαίνεται στα επόμενα λόγια της: «Οι οικογενειακές επιχειρήσεις μπορούν να ανταγωνίζονται κολοσσούς και αυτό αποδεικνύεται από τη συνεχή παρουσία τους στην αγορά. Εμείς είμαστε µια εταιρεία η οποία διοικείται ήδη από την τρίτη γενιά. Μένουμε προσηλωμένοι στις αρχές µας, αυτές που έχει ορίσει ο ιδρυτής και αποτελούν την ιστορία της επιχείρησης.

Για εμάς είναι δεδομένο ότι η δύναμή µας είναι οι άνθρωποί µας. Αυτή η φράση περιγράφει ακριβώς τη φιλοσοφία μας και τη σχέση με όλους τους εργαζομένους μας και τους συνεργάτες μας, μια σχέση που καθημερινά δοκιμάζεται και εμείς προσπαθούμε με αγάπη και πίστη σε αυτό που κάνουμε για τη διατήρηση της διαχρονικής της αξίας».

Οταν τη ρωτήσαμε για τις δυσκολίες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει όταν ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας σε εποχές κρίσης, η απάντησή της ήταν ξεκάθαρη: «Μάθαμε να προσαρμοζόμαστε στις δυσκολίες. Η εταιρεία κατάφερε να επιβιώσει από μια παγκόσμια οικονομική και συνάμα μια παγκόσμια επιδημιολογική κρίση. Το μυστικό της επιτυχίας μας είναι ότι μείναμε σταθεροί στην ποιότητα και τις αξίες μας. Θα έλεγα ότι από το 2009 οι κρίσεις που περνάμε είναι οι πιο σημαντικές στην ιστορία μας. Είναι η πρώτη φορά που ανατρέπονται σε τέτοιον βαθμό τα δεδομένα στον κλάδο της ναυτιλίας, ο κυριότερος τομέας όπου δραστηριοποιείται η εταιρείας μας και ουσιαστικά ο βασικότερος τροφοδότης της επιχειρηματικής μας δράσης και ανάπτυξης».

Το επιχειρηματικό μυστικό της είναι η διαφοροποίηση: «Προσωπικά, θεωρούσα πάντα ότι βασικό κομμάτι της εταιρικής στρατηγικής είναι να υπάρχει διαφοροποίηση: από τα κανάλια πωλήσεων και τα προϊόντα μέχρι τη γεωγραφική εξάπλωση. Αυτή η επιλογή σε προστατεύει από κρίσεις και είναι κάτι που εμείς τα τελευταία χρόνια το έχουμε πετύχει σε σημαντικό βαθμό.

Μπροστά σε αυτό το δύσκολο οικονομικά περιβάλλον οι επιλογές που είχε η διοίκηση της Βανός Α.Ε. ήταν είτε να περιορίσει τη δραστηριότητά της, είτε να τη μεγαλώσει. Επιλέξαμε τον δεύτερο δρόμο στρεφόμενοι σε αύξηση των οικονομικών μας μεγεθών».

Για τα νέα επιχειρηματικά της βήματα αναφέρει: «Υστερα από μια μακρά και επιτυχημένη επιχειρηματική παρουσία ως κορυφαίος διανομέας στη ναυτιλιακή βιομηχανία, επεκτείναμε τις δραστηριότητές μας, μέσω της διαφοροποίησης από την αποκλειστική ενασχόλησή μας με τη ναυτιλία, με τον ευρύτερο κλάδο της βιομηχανίας και του δημόσιου τομέα, και ιδιαίτερα με τους τομείς της ασφάλειας, του Στρατού και της Πολιτικής Προστασίας.

Κρατώντας υψηλά το ηθικό μας και τιμώντας τις αξίες μας, αναλάβαμε νέες αντιπροσωπείες και δημιουργήσαμε νέες συνεργασίες προκειμένου η εταιρεία μας να επεκτείνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της και των ολοκληρωμένων λύσεών της και να λειτουργεί επίσης σε επιχειρηματική βάση προς τον άμεσο καταναλωτή, προσθέτοντας ένα νέο κατάστημα λιανικής που ειδικεύεται στη στρατιωτική ένδυση και εξοπλισμό».

Οι προκλήσεις για να αντιμετωπιστούν απαιτούν μακρόχρονο σχεδιασμό, αλλά και αντανακλαστικά προσαρμογής, υπογραμμίζει η κυρία Βανού, κάνοντας ειδική αναφορά στα προβλήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει λόγω της πανδημίας: «Μέσα στο 2020 και την ανατροπή που έφερε η πανδημία, η εταιρεία κατάφερε να ανταποκριθεί έναντι των εργαζομένων της όσο και έναντι των αναγκών του καταναλωτή, διατηρώντας στον ανώτατο βαθμό τη λειτουργικότητα και την αποτελεσματικότητά της. Είναι γεγονός και αισθανόμαστε υπερήφανοι γι’ αυτό, ότι σχεδόν έναν χρόνο μετά την έναρξη της πανδημίας, η εταιρεία μας, χάρη στην αμέριστη και απαράμιλλη διάθεση και υπευθυνότητα των εργαζομένων της, παρέμεινε ενεργή εκπληρώνοντας κάθε υποχρέωση και απαίτηση που προέκυψαν, δεδομένων των απρόβλεπτων συνθηκών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ότι η πανδημία δεν έχει επηρεάσει το στρατηγικό µας σχέδιο, γιατί αυτό έχει μακροπρόθεσμο χαρακτήρα και θα αποδώσει στο μέλλον, όταν όλες οι ανατροπές της πανδημίας θα είναι παρελθόν. Ετσι συνέβη και µε ό,τι έχουμε χτίσει έως σήμερα, καθώς οι υποδομές στάθηκαν ικανές να αντιμετωπίσουν το απρόβλεπτο».

Σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό που έχει να αντιμετωπίσει η εταιρεία, η κυρία Βανού δείχνει ότι προσπαθεί να βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά: «Διαχρονικά η εταιρεία έχει αποδείξει ότι παρακολουθεί συνεχώς τις διεθνείς εξελίξεις και τον ανταγωνισμό για την εξεύρεση και την προώθηση καινοτόμων και ανταγωνιστικών προϊόντων και ολοκληρωμένων λύσεων. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας μας ήταν ένα μεγάλο στοίχημα που κληθήκαμε να κερδίσουμε, δεδομένων των συνθηκών, το οποίο έγινε αναγκαιότητα στην προσαρμογή όλων μας και έχει αποδώσει εξαιρετικά στην εξέλιξη των διαδικασιών της καθημερινότητάς μας. Στο πλαίσιο του διαρκούς εκσυγχρονισμού και της διατήρησης της ποιότητας των υπηρεσιών μας, είμαστε η μοναδική εταιρεία στον κλάδο με τέσσερις πιστοποιήσεις ISO9001:2015, ISO22000:2005, ISO14001:2015 και ISO45001:2018».

Κλείνοντας θελήσαμε να μάθουμε γιατί η οικογένεια Βανού επέλεξε να διατηρήσει την επιχειρηματική της δραστηριότητα στον Πειραιά.

«Ο Πειραιάς είναι η πόλη μας, το σπίτι μας, η οικογένειά μας, ο τόπος στον οποίο δημιουργήθηκε και εδραιώθηκε το όραμα του παππού μου Κωνσταντίνου Δημ. Βανού και εν συνεχεία των υιών του, Δημητρίου και Στυλιανού Βανού. Επίσης, η ναυτιλία είναι συνώνυμο του Πειραιά, αφού αναφερόμαστε στο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου. Οταν όλα αυτά ενώνονται στο μυαλό μας, αλλά και στην καθημερινή μας ζωή, ατομικά και επιχειρηματικά, τότε γίνεται απολύτως κατανοητός ο λόγος για τον οποίο ο Πειραιάς είναι συνυφασμένος με όλες τις πλευρές της ζωής μας και συνάμα της καρδιάς μας».

Η εταιρεία αντιπροσωπεύει και διανέμει προϊόντα γνωστών εταιρειών σε Ελλάδα και Κύπρο. Ενδεικτικά αναφέρονται: 3M Scott, 3M Peltor, 3M EAR, 3M Sala, 3M Scotchlite, 3M Speedglas, Zarges, Jotun, 5.11 Tactical, Peli, Nitecore, Olympia Triumph, Seyntex, Audax, A-SPE, Portwest, Loto Safety, Marine Data, Comar Systems,Thoni, Nitto Kokhi, A-Tech Handok, Americol, Wolf, Fingersaver, Nexus, Bright Star, Thony, Thiele, Cobolt, Mica, Molyslip, Olympus, Mistras, Barska, Naudet, Nightsearcher, DHR, JRC, One Ocean, UKHO, IMO, ILO, ITU.

Διαβάστε ακόμη: 

Ναυτιλία: Έλληνες στο NASDAQ μέσω SPAC

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου: Από Δευτέρα η εφαρμογή του μέτρου – Όλα τα SOS (vid)

Καταστήματα ΟΠΑΠ: Πώς τελικά θα ανοίξουν (vid)