Ναυτιλία

Παγκόσμιο «σαφάρι» για ένα κενό εμπορευματοκιβώτιο

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Από τον φόβο της παρέμβασης των ρυθμιστικών αρχών σε Κίνα, Ε.Ε. και ΗΠΑ, θα αρχίσει να γίνεται σταδιακά ορατή προς τις αρχές του προσεχούς μήνα

H έλλειψη κενών εμπορευματοκιβωτίων έχει δημιουργήσει έμφραγμα στο παγκόσμιο εμπόριο. ‘Οπως αποκάλυψε το newmoney στις 14 /1/2021  η  μεγάλη ζήτηση για εισαγωγή εμπορευμάτων σε συνδυασμό με την μειωμένη προσφορά “κουτιών” έχει οδηγήσει από τον περασμένο Νοέμβριο στην αύξηση των ναύλων με τις εταιρείες Τακτικών Γραμμών τις λεγόμενες Liners να έχουν αρχίσει όλες να καταγράφουν κέρδη.

Οι τιμές των φορτίων με κενά εμπορευματοκιβώτια έχουν εκτοξευθεί σε επίπεδα ρεκόρ τους τελευταίους μήνες, με το Χρηματιστήριο Ναυτιλίας της Σαγκάης να αναφέρει τιμές spot άνω των 4.000 δολαρίων ανά TEU για τις υπηρεσίες Ασίας-Ευρώπης.

Για την διαλεύκανση των αιτίων που τα κενά εμπορευματοκιβώτια αποτελούν «είδος προς εξαφάνιση» έχουν ήδη εισέλθει οι αρμόδιες Κινεζικές ρυθμιστικές αρχές οι οποίες πραγματοποίησαν συνεδρίαση στην οποία συμμετείχαν πλήθος γραμμών εμπορευματοκιβωτίων, τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, σε μια προσπάθεια να περιοριστούν οι τιμές των ναύλων χωρίς ωστόσο να υπάρξει αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις η εξομάλυνση των ροών σε «κενά» εμπορευματοκιβώτια, υπό τον φόβο της παρέμβασης των ρυθμιστικών αρχών σε Κίνα, Ε.Ε. και ΗΠΑ, θα αρχίσει να γίνεται σταδιακά ορατή προς τις αρχές του προσεχούς μήνα.

Για το θέμα τοποθετήθηκε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης: 

«Σε «τροχοπέδη» εν μέσω πανδημίας για το διεθνές εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο εξελίσσεται το θέμα της εξεύρεσης κενών εμπορευματοκιβωτίων σε όλα τα λιμάνια του κόσμου. Η έλλειψη διαθέσιμων κενών εμπορευματοκιβωτίων που αντιμετωπίζουν οι φορτωτές, δημιουργεί σοβαρές διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ προκαλείται από λειτουργικούς παράγοντες και όχι από έλλειψη πραγματικού εξοπλισμού.  Καθίσταται προφανές ότι οι εν λόγω χρεώσεις επηρεάζουν τον τελικό κόστος διαμετακόμισης, άρα και την ανταγωνιστικότητα των προς εξαγωγή προϊόντων στις διεθνείς αγορές όπως βέβαια και το τελικό κόστος των εισαγόμενων προϊόντων που καλείται να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής» τονίζει και συνεχίζει:

«Οι φορείς της αγοράς υποστηρίζουν ότι υπάρχει παραβίαση των υφιστάμενων συμβάσεων με θέσπιση παράλογων όρων για την αποδοχή κρατήσεων και αυξήσεις πολύ πάνω από εκείνες που έχουν συμφωνηθεί.  Μέχρι και σήμερα δεν έχει επέλθει εξομάλυνση των ροών των κενών εμπορευματοκιβωτίων τα αρμόδια Κινεζικά υπουργεία Εμπορίου και Μεταφορών συνεξετάζουν δέσμη μέτρων για την εξομάλυνση της αγοράς.

 Τα μέτρα αυτά δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη, όπως δεν έχουν ανακοινωθεί τα πορίσματα στα οποία φέρεται να έχει καταλήξει η Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ που εξετάζει πιθανές κυρώσεις μετά από αναφορές ότι οι ναυτιλιακές εταιρίες δεν προμηθεύουν εμπορευματοκιβώτια στους εξαγωγείς γεωργικών προϊόντων της χώρας σε εσωτερικές τοποθεσίες, γεγονός που επίσης διατηρεί αυξημένες χρεώσεις.»

Το θέμα των «κενών» εμπορευματοκιβωτίων πέραν των γενικότερων οικονομικών συνεπειών που προκαλεί στις διεθνές εμπόριο συνιστά και μία από τις ψηφιακές προκλήσεις της εφοδιαστικής.

«Το τελευταίο διάστημα στο θέμα της «ορατότητας» στην εφοδιαστική φαίνεται ότι έχει προστεθεί μία ακόμη παράμετρος ελέω των «κενών» εμπορευματοκιβωτίων. Αποτελεί πεποίθηση των παροικούντων της ψηφιακής τεχνολογίας στις συνδυασμένες μεταφορές ότι η περαιτέρω βελτίωση της ψηφιοποίησης της εφοδιαστικής σε όλο το εύρος της, θα αποσοβήσει προσεχώς περιπτώσεις μείωσης της «ορατότητας», αλλά και των αιφνίδιων διακοπών που παρατηρήθηκαν κατά την περίοδο του πρώτου και δεύτερου κύματος της πανδημίας» επισημαίνει ο Βασίλης Κορκίδης: 

«Η ψηφιοποίηση θα συμβάλει στην ιχνηλασιμότητα και άρα στη μείωση του χρόνου διακίνησης των κονταίνερς, των πιέσεων για εξεύρεση χώρων εναπόθεσης, εντός και εκτός λιμένων, με τελική θετική συνέπεια τη μείωση του χρόνου διακίνησης και του τελικού κόστους. Να σημειωθεί πάντως ότι οι ναυτιλιακές εταιρίες, εκ των οικονομικών αποτελεσμάτων που δημοσιοποίησαν για το προηγούμενο έτος, αποδείχθηκε ότι χειρίστηκαν με επιδεξιότητα την κρίση της πανδημίας διασφαλίζοντας τις μέγιστες δυνατές πληρότητες στα πλοία σε συνάρτηση με τις μειωμένες τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων.»

 Διαβάστε ακόμη:

Στο τραπέζι σχέδιο εφαρμογής τοπικών lockdowns μετά τις εικόνες συνωστισμού

Εβδομάδα πληρωμών για Επιστρεπτέα 5, ενοίκια και επίδομα θέρμανσης

Αντώνης Στελλιάτος: 8 προτάσεις για το ελληνικό yachting