Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρέθηκε ο Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΝΕΧ, ο οποίος στο πλαίσιο του συνεδρίου της ΑΜΚΕ «Κόμβος» παρουσίασε το σχέδιο των ναυπηγείων Ελευσίνας και Νεωρίου για τις πρώτες νέες ναυπηγήσεις μετά από δεκαετίες, προαναγγέλλοντας ότι μέσα στο 2026 ο όμιλος θα υπογράψει συμβάσεις για πλοία ακτοπλοΐας.

Διοργανωτής και ψυχή του συνεδρίου ήταν ο Χάρης Αντωνίου ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Neptune Maritime Leasing, ο οποίος συντόνισε και ένα από τα πάνελ.

Η παρέμβασή του επιβεβαίωσε ότι η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία βρίσκεται πλέον σε φάση επανεκκίνησης. Η ανακοίνωση συμβαδίζει με τη συνεργασία του ομίλου ONEX με την Attica Group, η οποία, όπως επιβεβαίωσε ο CEO της Attica Πάνος Δικαίος, βρίσκεται «πολύ κοντά» στην κατασκευή του πρώτου ελληνικών συμφερόντων νεότευκτου μετά την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Ωστόσο, ο κ. Δικαίος έθεσε ένα θεμελιώδες ζήτημα, την αναγκαιότητα ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, η οποία υπερβαίνει ένα μεμονωμένο εγχείρημα και απαιτεί ενιαία στρατηγική και διαφορετικό χρηματοδοτικό μοντέλο. Σήμερα, όπως είπε, η χρηματοδότηση βασίζεται σε δανεισμό, εταιρικά κεφάλαια και περιορισμένο leasing μοντέλο που δεν επαρκεί για το κόστος της πράσινης μετάβασης. «Αλλιώς, το βάρος θα περάσει στους επιβάτες, είτε άμεσα είτε έμμεσα», προειδοποίησε.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο διευθύνων σύμβουλος της Levante Ferries, Στρατής Απέργης, εξήγησε ότι ο κλάδος εξετάζει πολλές πιθανές λύσεις, όλες όμως είναι σταδιακές και καμία ακόμη δεν μπορεί να θεωρηθεί η  μοναδική σωστή.

Τον κοινωνικό χαρακτήρα της ακτοπλοΐας υπογράμμισε ο Γιώργος Αλεξανδράτος, πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, σημειώνοντας ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση αφορά 115 νησιά και σχεδόν το 16% του ελληνικού πληθυσμού τον χειμώνα, λειτουργώντας ως αναγκαία δημόσια υπηρεσία για κοινότητες που αλλιώς θα ήταν απομονωμένες.

Τέλος, στο θέμα των λιμανιών ο Σωτήρης Θεοφάνης τόνισε ότι και τα ελληνικά λιμάνια θα χρειαστούν σημαντικές επενδύσεις για να υποστηρίξουν νέας γενιάς πλοία και υποδομές πράσινης ενέργειας.

Στη συνέχεια, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας εστίασε με σαφήνεια στο καίριο ζήτημα: την πράσινη μετάβαση και το υψηλό κόστος που συνεπάγεται για τη ναυτιλία, τονίζοντας την ανάγκη εξεύρεσης «χρυσής τομής» ώστε ο κλάδος να εξελιχθεί χωρίς να δημιουργήσει νέα οικονομικά βάρη στην κοινωνία. Ο υπουργός παρουσίασε συγκεκριμένα στοιχεία, προειδοποιώντας πως αν οι νέοι κανόνες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού τεθούν σε πλήρη εφαρμογή από φέτος, το πρόσθετο κόστος θα φτάσει τα 130 δισ. ευρώ τον πρώτο χρόνο, ενώ ως το 2050 μπορεί να κυμανθεί μεταξύ 100–300 δισ. ευρώ ετησίως. «Το κόστος αυτό θα το πληρώσει τελικά ο καταναλωτής», τόνισε, εξηγώντας ότι χωρίς ισχυρή στήριξη, οι αυξημένες ενεργειακές δαπάνες θα πυροδοτήσουν νέους κύκλους πληθωριστικών πιέσεων.

Το συνέδριο ανέδειξε ότι η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μια κρίσιμη καμπή: από τη μία οι πρώτες νέες ναυπηγήσεις δημιουργούν αισιοδοξία για την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, από την άλλη η πράσινη μετάβαση φέρνει τεράστιες οικονομικές απαιτήσεις. Κοινός παρονομαστής όλων των ομιλητών ήταν ότι χωρίς στοχευμένους πόρους από την Ελλάδα και την Ευρώπη, η μετάβαση θα μετακυλίσει το κόστος στους πολίτες. Η εξίσωση είναι απαιτητική, αλλά το διακύβευμα —η βιωσιμότητα της ναυτιλίας και της νησιωτικής χώρας— καθιστά αναγκαία τη σωστή λύση.

Διαβάστε ακόμη:

Ξεκινούν τα γεωπολιτικά stress tests για τις τράπεζες – Χρονοδιάγραμμα και σενάρια

Πώς θα πάρετε ολόκληρη την επιστροφή ενοικίου

Πλειστηριασμοί: Ποια μεγάλα ξενοδοχεία βγαίνουν στο σφυρί αυτή την εβδομάδα (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα