Μεγάλες πιέσεις ασκούνται στην παγκόσμια αγορά των containerships, καθώς η υπερπροσφορά νέων πλοίων απειλεί να εκτροχιάσει την εύθραυστη ισορροπία της ναυτιλιακής αγοράς. Σύμφωνα με ανάλυση της Linerlytica, η βιομηχανία θα πρέπει να διαλύσει περίπου 4,5 εκατομμύρια TEU μέχρι το 2030, ποσότητα αντίστοιχη με τη συνολική που έχει αποσυρθεί τα τελευταία 25 χρόνια.
Η ραγδαία αύξηση των παραγγελιών για νέα πλοία container σε συνδυασμό με την υποτονική δραστηριότητα διάλυσης τα τελευταία χρόνια, έχουν οδηγήσει σε ένα ανισόρροπο τοπίο. Μόνο 12 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 8.465 TEU, έχουν διαλυθεί μέσα στο 2025, καθιστώντας τη διάλυση container ships σχεδόν… γεγονός προς καταγραφή.
Ο αναλυτής της Braemar, Jonathan Roach, σχολιάζει χαρακτηριστικά:
«Η διάλυση πλοίων container έχει σχεδόν καταρρεύσει το 2025. Η πώληση ενός πλοίου για ανακύκλωση είναι πλέον τόσο σπάνια, που κάθε τέτοια πράξη αποτελεί είδηση από μόνη της».
Η μέση ηλικία των πλοίων που διαλύονται έχει αυξηθεί στα 28 έτη, από τον ιστορικό μέσο όρο των 23–24 ετών, ενώ το ποσοστό απόσυρσης του στόλου φέτος υπολογίζεται μόλις στο 0,09%, όταν ο πενταετής μέσος όρος κυμαινόταν στο 1,6%.
Ένα ακόμη εμπόδιο που δυσχεραίνει τη διαχείριση του πλεονάζοντος στόλου είναι η περιορισμένη ικανότητα των ναυπηγείων διάλυσης, ειδικά μετά την ενεργοποίηση της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ (HKC) από τον Ιούνιο, η οποία επιβάλλει αυστηρότερα πρότυπα ασφαλείας και περιβαλλοντικής προστασίας.
Η Braemar εκτιμά ότι η εφαρμογή της HKC θα λειτουργήσει ανασταλτικά για τη βραχυπρόθεσμη διάλυση πλοίων, καθώς τα ναυπηγεία στις χώρες διάλυσης καλούνται να συμμορφωθούν με διαφορετικούς ρυθμούς.
Σύμφωνα με την Dynamar, η χωρητικότητα των containerships αυξήθηκε κατά 5,6% ετησίως μεταξύ 2014 και 2024, τη στιγμή που οι θαλάσσιες εμπορευματικές ροές αυξάνονταν μόλις κατά 2,2%. Αν η ανάπτυξη στόλου συμβάδιζε με τη ζήτηση, ο παγκόσμιος στόλος στο τέλος του 2024 θα έπρεπε να είναι περίπου 23,4 εκατ. TEU, αντί για τα 32,4 εκατ. TEU που καταγράφηκαν.
Η διαφορά των 9 εκατ. TEU είναι τεράστια και, όπως σημειώνει ο αναλυτής Darron Wadey, ακόμη και λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως γεωπολιτικές παρακάμψεις, καιρικές καθυστερήσεις και συμφόρηση στα λιμάνια, η πλεονάζουσα χωρητικότητα συνεχίζει να αυξάνεται.
Όπως δήλωσε και ο CEO της Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, οι εταιρείες χρειάζονται ένα «μαξιλάρι» πλεονάζουσας χωρητικότητας για να αντιμετωπίσουν τις διαρκώς απρόβλεπτες εξελίξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Εάν η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και αλλού σταθεροποιηθεί, η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά ίσως βρεθεί με έναν υπερμέγεθες στόλο που δεν έχει… πού να πάει.
Το επόμενο μεγάλο στοίχημα για την αγορά των containerships δεν είναι άλλο από τη διάλυση πλοίων για παλιοσίδερα (scrap)– μια ανάγκη επιτακτική, αλλά δύσκολη στην υλοποίηση.
Διαβάστε ακόμη
Ο Πειραιάς μεταξύ των πιο πολυσύχναστων λιμένων για τη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων της ΕΕ
Project Heraklion: Πώς προχωρά η επένδυση που αλλάζει το Ηράκλειο της Κρήτης (pic)
Ευρώπη Holdings: Εξετάζονται εξαγορές στις ασφάλειες, πεδίο ανάπτυξης η Ρουμανία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.