Σε μια αιφνιδιαστική κίνηση με σαφές γεωοικονομικό αποτύπωμα, η Υπηρεσία Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (U.S. Trade Representative – USTR) παρουσίασε σχέδιο επιβολής νέων λιμενικών τελών που στοχεύουν άμεσα πλοία κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας, επαναφέροντας στο προσκήνιο τις εμπορικές εντάσεις Ουάσιγκτον – Πεκίνου. Η πρόταση, η οποία αποδίδεται σε πρωτοβουλία της διοίκησης Τραμπ, δεν περιορίζεται μόνο στα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων, αλλά προαναγγέλλει και περιορισμούς σε LNG carriers, με σαφή στόχο την αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας και την ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας στον τομέα της ναυτιλιακής εφοδιαστικής.

Ο πυρήνας της πρότασης συνίσταται στην επιβολή δασμών στους λιμένες των ΗΠΑ για τα πλοία με κινεζική σύνδεση:

  • Από τον Οκτώβριο του 2025, σε πλοία που ανήκουν ή/και διαχειρίζονται από κινεζικά συμφέροντα θα επιβάλλεται τέλος $50 ανά net ton, με σταδιακή αύξηση στα $140 έως το 2028.
  • Για πλοία κινεζικής ναυπήγησης, ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος, θα ισχύει ηπιότερη κλίμακα – από $18 ανά net ton (αρχικά), έως $33.
  • Εναλλακτικά, δύναται να εφαρμοστεί χρέωση ανά εμπορευματοκιβώτιο, από $120 έως και $250 ανά μονάδα.

“Η προσέγγιση της USTR επιχειρεί να μετριάσει τις επιπτώσεις, αποφεύγοντας την οριζόντια τιμωρία ολόκληρων στόλων πλοίων κινεζικής ναυπήγησης. Η πολιτική σχεδιάστηκε ώστε να εφαρμόζεται ανά πλοίο, μετά από διαβούλευση με τη ναυτιλιακή αγορά, και αποτελεί τροποποιημένη εκδοχή ενός αρχικού, περισσότερο επιθετικού σχεδίου” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

“Παρότι παρουσιάζεται ως αντίμετρο στις «παράλογες εμπορικές πρακτικές» της Κίνας και στην κυριαρχία της στη ναυπήγηση, η πολιτική εντάσσεται ξεκάθαρα στο στρατηγικό οπλοστάσιο εμπορικού ανταγωνισμού των ΗΠΑ. Η έκθεση 42 σελίδων της USTR τεκμηριώνει την ανάγκη απεξάρτησης από την κινεζική παραγωγή πλοίων, γερανών και λιμενικής τεχνολογίας, παράλληλα με την εκπομπή «σήματος ζήτησης» για αμερικανικής ναυπήγησης πλοία” και προσθέτουν:

“Ωστόσο, η εφαρμογή της πολιτικής αναμένεται περίπλοκη. Προβλέπονται εξαιρέσεις για πλοία κινεζικής ναυπήγησης που δεν ανήκουν ή δεν διαχειρίζονται από κινεζικά συμφέροντα, όπως:

  • Tankers και general cargo κάτω των 55.000 DWT
  • Bulk carriers κάτω των 80.000 DWT
  • Πλοία σε ballast ή σε αποστάσεις μικρότερες των 2.000 ναυτικών μιλίων
  • Πλοία ειδικής χρήσης (χημικά, Lakers κ.ά.)
  • Πλοία αμερικανικής ιδιοκτησίας (τουλάχιστον 75% από φυσικά ή νομικά πρόσωπα των ΗΠΑ) ενταγμένα σε επιδοτούμενα προγράμματα.

Σημαντική πρόβλεψη αποτελεί και η δυνατότητα απαλλαγής από τα τέλη για τρία έτη, για διαχειριστές που παραγγέλνουν πλοία σε αμερικανικά ναυπηγεία — ένα ξεκάθαρο κίνητρο για ενίσχυση της εγχώριας παραγωγικής βάσης”.

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές “παρά την αναλυτικότητα της πρότασης, η ασαφής γλώσσα της προκαλεί αβεβαιότητα, δυσχεραίνοντας την πλήρη εκτίμηση των πραγματικών επιπτώσεων. Σύμφωνα με στοιχεία από τα αμερικανικά λιμάνια, λιγότερο από το 10% των αφίξεων σε φορτηγά ξηρού φορτίου και μόλις το 5% των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να επηρεαστεί άμεσα.

Αν και το μέτρο παρουσιάζεται ως στοχευμένο, η επίδρασή του στο παγκόσμιο ναυτιλιακό εμπόριο ενδέχεται να είναι ευρύτερη. Οι αυξημένοι δασμοί ενδέχεται να στρέψουν μέρος της κυκλοφορίας σε μη κινεζικά πλοία, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους στις ΗΠΑ. Παράλληλα, ενδέχεται να οδηγήσουν σε νέα σχήματα ιδιοκτησίας και συνεργασιών – όπως κοινοπραξίες και σύνθετες εταιρικές δομές – με στόχο την αποφυγή ή τη μείωση της επιβάρυνσης.

Σε κάθε περίπτωση, η νέα στρατηγική της Ουάσιγκτον επανατοποθετεί τη ναυτιλία στο επίκεντρο της εμπορικής γεωπολιτικής και διαμορφώνει νέους κανόνες στον παγκόσμιο χάρτη των μεταφορών”.

Διαβάστε ακόμη

Η Ελλάδα «σβήνει» χρέη: Πρωταθλήτρια Ευρώπης και με «σήμα» από ΔΝΤ και Πιερρακάκη (γράφημα)

Μetlen: Ισχυρά έσοδα 1,5 δισ. το πρώτο τρίμηνο – Το μήνυμα Μυτιληναίου και τα ορόσημα

Γιατί ξέσπασε σκληρή κόντρα ΕΚΤ – Κομισιόν για τα stablecoins που προωθεί ο Τραμπ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα