Οι εξελίξεις γύρω από την ευρωπαϊκή στρατηγική «Fit for 55» και τους νέους κανονισμούς για τις θαλάσσιες μεταφορές βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης για την ακτοπλοΐα στο Posidonia Sea Tourism Forum. Εκπρόσωποι της κυβέρνησης και των εταιρειών μίλησαν ειλικρινά για τη δύσκολη ισορροπία ανάμεσα στις πράσινες απαιτήσεις και την οικονομική πραγματικότητα, με κοινή αγωνία για το αν και πότε θα υπάρξει στήριξη από το κράτος και την Ε.Ε.
Η συζήτηση ξεκίνησε με μια έντονη αλλά ρεαλιστική παρέμβαση του Γενικού Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη. Με χαρακτηριστική φράση, «η ακτοπλοΐα κρατάει τη μισή Ελλάδα ζωντανή», τόνισε πως η σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα είναι αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα. Ανέφερε πως η μετάβαση σε καθαρότερες μορφές ενέργειας αποτελεί κοινή στόχευση, ωστόσο μόνο με τη συνεργασία κράτους και ιδιωτικού τομέα μπορεί να προχωρήσει. Σημαντικό είναι ότι έγινε αναφορά στην παράταση συμμόρφωσης έως το 2030 ως απόρροια συνεργασίας του ελληνικού κλάδου με την κυβέρνηση.
Ο Πάνος Δίκαιος, επικεφαλής του Ομίλου Attica, προσέγγισε το θέμα στρατηγικά, υπογραμμίζοντας ότι η ελληνική ακτοπλοΐα είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη αναλογικά με τον πληθυσμό της χώρας και ότι «η μετάβαση δεν είναι μόνο περιβαλλοντική – είναι και θέμα εθνικής υποδομής». Αναφέρθηκε σε εντυπωσιακά στοιχεία: η Κρήτη, μόνο, έχει οικονομικό αποτύπωμα €1,5 δισ. ετησίως από την ακτοπλοΐα, ενώ ολόκληρος ο στόλος πρέπει να ανανεωθεί σε τεχνολογίες χαμηλών ρύπων. Τόνισε πως η μετάβαση αυτή απαιτεί τεράστια επένδυση – έως και €40 δισ. ετησίως σε ευρωπαϊκό επίπεδο μέχρι το 2050, με υψηλό τεχνολογικό ρίσκο.
Ο Λουκάς Σιγάλας από τις Μινωικές Γραμμές (Grimaldi Group) παρουσίασε πρακτικά βήματα που ήδη έχουν δρομολογηθεί από τον Όμιλο Grimaldi: παραγγελίες για νέα πλοία που χρησιμοποιούν μεθανόλη και σχέδια για τη διασύνδεση των πλοίων με το ηλεκτρικό ρεύμα από τη στεριά. Ωστόσο, όπως σημείωσε, παραμένει θολό ποιος θα αναλάβει το κόστος αυτών των επενδύσεων, αφού δεν υπάρχει ακόμη σαφής μηχανισμός επιδότησης.
Η Χρυσάνθη Στεφάνου, εκπρόσωπος της Golden Star Ferries, έφερε στο πάνελ τον προβληματισμό των μικρότερων εταιρειών. Με εμφανή επιφυλακτικότητα, δήλωσε ότι «δεν πιστεύουμε ακόμα στην πράσινη μετάβαση», αφού, όπως είπε, κανείς δεν γνωρίζει ποιο θα είναι τελικά το βιώσιμο καύσιμο του μέλλοντος. Χαρακτήρισε τη μετάβαση οικονομικά ασύμφορη χωρίς κρατική παρέμβαση, υπενθυμίζοντας ότι η παρέμβαση του Υπουργού Ναυτιλίας Νησιωτικής Πολιτικής για μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% αποσόβησε την αύξηση των εισιτηρίων. «Δεν μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε τη μετάβαση μόνοι μας. Δεν θα πουλήσουμε και το σπίτι μας», τόνισε με νόημα.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης αναδείχθηκαν και οι διαχρονικές ελλείψεις στα λιμάνια: ο εκσυγχρονισμός τους, σύμφωνα με όλους τους συμμετέχοντες, είναι απαραίτητος για να φιλοξενήσουν τα νέα, πιο πράσινα πλοία και να εξασφαλίσουν την ασφαλή και γρήγορη εξυπηρέτηση επιβατών και οχημάτων. Πολλά νησιωτικά λιμάνια, όμως, εξακολουθούν να έχουν ελλείψεις που δυσκολεύουν ακόμα και τα σημερινά συμβατικά πλοία, πόσο μάλλον τα αυριανά με διαφορετικές απαιτήσεις πρόσδεσης και ηλεκτρικής παροχής.
Το βασικό ερώτημα που έμεινε μετέωρο είναι εάν θα υπάρξει σύντομα σαφής στρατηγική χρηματοδότησης από την ελληνική Πολιτεία και την Ε.Ε., ώστε να μπορέσουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες –μικρές και μεγάλες– να ανταποκριθούν στις φιλόδοξες απαιτήσεις;
Η συζήτηση έκλεισε με την αίσθηση ότι η πράσινη μετάβαση δεν αμφισβητείται ως στόχος, αλλά για να καταστεί εφικτή απαιτείται καθαρός οδικός χάρτης, διασφαλισμένα κονδύλια και συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα – αλλιώς η ελληνική ακτοπλοΐα κινδυνεύει να μείνει πίσω.
Διαβάστε ακόμη
ΑΑΔΕ: 10 ημέρες λουκέτο σε πιτσαρία επειδή ξήλωσε τη σήμανση της φοροδιαφυγής (pics)
Η Tesla χάνει την αίγλη της – Οι Ελληνες επενδυτές στρέφονται σε τεχνολογικές μετοχές και ETFs
Γιατί οι αγορές της Ινδίας «δεν ακούνε» τα τύμπανα του πολέμου (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα