Η ανάλυση των στοιχείων για τους εισακτέους στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 φέρνει στο φως κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τη ναυτική εκπαίδευση στη χώρα μας, με σημαντικότερο την εντυπωσιακή διακύμανση στα μόρια εισαγωγής μεταξύ διαφορετικών σχολών και τύπων λυκείων.

Οι μεγάλες αυτές αποκλίσεις -με τις βάσεις να κυμαίνονται από 5.875 έως 19.275 μόρια- υποδηλώνουν μια άνισα κατανεμημένη ζήτηση, αλλά ενδεχόμενες και ανομοιογένειες στην ποιότητα εκπαίδευσης ή στην ελκυστικότητα των επιμέρους ΑΕΝ. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που εγείρει εύλογα ερωτήματα σχετικά με τη συνοχή του συστήματος και την ανάγκη για ποιοτική εναρμόνιση μεταξύ των σχολών ώστε όλοι οι απόφοιτοι να είναι επαρκώς προετοιμασμένοι για τις προκλήσεις της σύγχρονης ναυτιλίας.

Η μεγάλη συμμετοχή των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), ιδίως στις ειδικότητες των Μηχανικών, αναδεικνύει τη σημαντική συμβολή της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη στελέχωση του ναυτικού τομέα, ενώ η πρωτοκαθεδρία των αποφοίτων Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) στον τομέα των πλοιάρχων επιβεβαιώνει τη διαχρονική ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος στον γενικό εκπαιδευτικό πληθυσμό.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια να προωθήσει νέο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση αποτελεί στρατηγική παρέμβαση με σκοπό την προσέλκυση ακόμη περισσότερων νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Με στόχο την απλοποίηση των διαδικασιών, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση των εκπαιδευτικών δομών, το νομοσχέδιο φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως καταλύτης τόσο για την αύξηση των εισακτέων όσο και για την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, διαμορφώνοντας ένα πιο ευέλικτο και ανταγωνιστικό περιβάλλον για τη νέα γενιά ναυτικών.

Η ελληνική ναυτιλία, με την παγκόσμια επιρροή και τη βαθιά της παράδοση, χρειάζεται ένα σύγχρονο, συνεκτικό και ελκυστικό σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης, ικανό να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις του κλάδου και να διασφαλίσει τη διαρκή ροή ικανών και κατάλληλα καταρτισμένων στελεχών.

Πλοίαρχοι

Για 907 προκηρυχθείσες θέσεις εισήχθησαν 814 υποψήφιοι πλοίαρχοι (μη πληρωθείσες θέσεις 93), εκ των οποίων οι 464 (57%) προέρχονται από ΓΕΛ και οι 350 (43%) από ΕΠΑΛ. Η σχετική υπεροχή των αποφοίτων ΓΕΛ καταδεικνύει τη διαχρονική συμμετοχή του Γενικού Λυκείου στην πρόσβαση στις ΑΕΝ, αν και η συμμετοχή των ΕΠΑΛ παραμένει ισχυρή.

Παρατηρούνται, ωστόσο, σημαντικές διακυμάνσεις στα μόρια εισαγωγής τόσο ανά σχολή όσο και ανά τύπο Λυκείου:

■ Οι υψηλότερες βάσεις εισαγωγής για αποφοίτους ΓΕΛ καταγράφονται στις ΑΕΝ Ασπροπύργου (17.925), Υδρας (17.525) και Σύρου (17.275), γεγονός που αντανακλά τη μεγάλη ζήτηση και τον υψηλό ανταγωνισμό.

■ Στους αποφοίτους ΕΠΑΛ, ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις εντοπίζονται στην ΑΕΝ Ασπροπύργου (έως 19.275), στις Οινούσσες (έως 18.525) και στην Κρήτη (έως 17.400), φανερώνοντας την αυξανόμενη δυναμική των ΕΠΑΛ στον κλάδο.

Η ΑΕΝ Μακεδονίας αναδεικνύεται ως ο μεγαλύτερος εκπαιδευτικός φορέας πλοιάρχων με 200 εισακτέους, ακολουθούμενη από τον Ασπρόπυργο (143), την Ηπειρο (113), την Κρήτη (76), την Κύμη (60), των Ιονίων Νήσων (56), της Καλύμνου (39), των Οινουσσών (37), της Σύρου (32), της Υδρας (29) και της Λακωνίας (29).
Η ευρεία διασπορά των μορίων, από 8.400 εως 17.925 για ΓΕΛ και από 5.875 έως 19.275 για ΕΠΑΛ, υπογραμμίζει την ύπαρξη σχολών τοσο υψηλής όσο και χαμηλότερης ζήτησης, τη δυνατότητα πρόσβασης από ευρύ φάσμα μαθητικών επιδόσεων, αλλά και την ανάγκη για διασφάλιση της ομοιογενούς ποιότητας εκπαίδευσης.
Ιδιαίτερη έμφαση αξίζει στην ισχυρή παρουσία αποφοίτων ΕΠΑΛ σε σχολές όπως της Καλύμνου (72%), των Ιονίων Νήσων (50%) και της Ηπείρου (48%), στοιχείο που επιβεβαιώνει ότι η επαγγελματική εκπαίδευση προσφέρει σταθερές προοπτικές ναυτικής σταδιοδρομίας όταν συνδυάζεται με υψηλές προσωπικές επιδόσεις.

Μηχανικοί

Για 901 προκηρυχθείσες θέσεις εισήχθησαν 540 υποψήφιοι μηχανικοί (μη πληρωθείσες θέσεις 361), εκ των οποίων οι 345 (64%) προέρχονται από τα ΕΠΑΛ και 195 (36%) από ΓΕΛ. Το στοιχείο αυτό αντικατοπτρίζει τον πρακτικό και τεχνικό χαρακτήρα των ειδικοτήτων μηχανικού και τη φυσική σύνδεσή τους με την επαγγελματική εκπαίδευση.

Αναφορικά με τα μόρια εισαγωγής:

■ Στους αποφοίτους ΓΕΛ, οι υψηλότερες επιδόσεις εντοπίζονται στην ΑΕΝ Ασπροπύργου (έως 17.650) και στην Κρήτη (έως 16.100), ενώ οι χαμηλότερες κινούνται γύρω στις 8.400 μονάδες.

■ Αντίστοιχα, στους αποφοίτους ΕΠΑΛ, οι υψηλότερες επιδόσεις φτάνουν έως τα 18.075 μόρια στην Κρήτη και 18.025 στη Μακεδονία, ενώ οι χαμηλότερες καταγράφονται από 6.000 έως 6.175 μόρια, αποδεικνύοντας το μεγάλο άνοιγμα στις βάσεις.

Η ΑΕΝ Μακεδονίας καταλαμβάνει και εδώ την πρώτη θέση με 231 εισακτέους μηχανικούς, ακολουθούμενη από τις σχολές του Ασπροπύργου (181), της Κρήτη (81) και της Χίου (47). Η ΑΕΝ Μακεδονίας με 81% και η ΑΕΝ Κρήτης με 65% καταγράφουν αξιοσημείωτες επιδόσεις από υποψηφίους ΕΠΑΛ. Η ευρεία απόκλιση μορίων (από 8.400 έως 17.650 για προερχόμενους από ΓΕΛ και από 6.000 έως 18.075 για προερχόμενους από ΕΠΑΛ) στον τομέα των μηχανικών υποδεικνύει, όπως και στους πλοιάρχους, μια ποικιλία σε ακαδημαϊκά προφίλ, καθώς και την ανάγκη για ενίσχυση της τεχνικής υποδομής και της διδακτικής ποιότητας σε όλες τις σχολές ώστε να διασφαλιστεί η ετοιμότητα των αποφοίτων για τις απαιτήσεις της σύγχρονης ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Η εικόνα των εισακτέων στις ΑΕΝ για το 2025-2026 υποδηλώνει την ανάγκη ενίσχυσης και προβολής της ναυτικής σταδιοδρομίας στους νέους και στις νέες για την ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού της ελληνικής ναυτιλίας. Τόσο οι πλοίαρχοι όσο και οι μηχανικοί προέρχονται από ένα ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών υποβάθρων, επιτρέποντας την είσοδο υποψηφίων με ποικίλα προσόντα, ικανότητες και δυναμικές. Η επαγγελματική εκπαίδευση (ΕΠΑΛ), ιδίως στις ειδικότητες των μηχανικών, καταλαμβάνει κομβικό ρόλο στην τροφοδότηση των ΑΕΝ με υποψηφίους, ενώ οι απόφοιτοι ΓΕΛ διατηρούν την πρωτοκαθεδρία στους πλοιάρχους.

Η γεωγραφική κατανομή των εισακτέων επιβεβαιώνει τον ρόλο της ΑΕΝ Μακεδονίας ως κυρίαρχης επιλογής των υποψηφίων, ενώ οι επιδόσεις αυτών, ανεξαρτήτως προέλευσης, καταδεικνύουν την αναγκαιότητα ποιοτικής εναρμόνισης όλων των σχολών με στόχο τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας και της αξιοπιστίας της ελληνικής ναυτικής εκπαίδευσης στο παγκόσμιο περιβάλλον όπου δραστηριοποιείται.

Η μεγάλη συμμετοχή των αποφοίτων των ΕΠΑΛ, ιδίως στις ειδικότητες των μηχανικών, αναδεικνύει τη σημαντική συμβολή της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη στελέχωση του ναυτικού τομέα, ενώ η πρωτοκαθεδρία των αποφοίτων ΓΕΛ στον τομέα των πλοιάρχων επιβεβαιώνει τη διαχρονική ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος στον γενικό εκπαιδευτικό πληθυσμό

Βασίλης Κικίλιας

Στο επίκεντρο της πολιτικής του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής βρίσκεται η κατάρτιση ενός νέου νομοθετικού πλαισίου, το οποίο θα δίνει περισσότερα κίνητρα ώστε να ενισχυθεί η επένδυση στη ναυτική εκπαίδευση, με λιγότερη γραφειοκρατία και πιο ευέλικτες διαδικασίες.

Η σταθερή προτίμηση των αποφοίτων Λυκείου προς τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού καταδεικνύει την υψηλή ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος, το οποίο προσφέρει σίγουρη απασχόληση, υψηλές αποδοχές και σημαντικές προοπτικές επαγγελματικής ανέλιξης τόσο στους αξιωματικούς γέφυρας όσο και στους αξιωματικούς μηχανής. Η μακρά ναυτική παράδοση της χώρας, η ισχυροποίηση της ελληνικής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο και η συνεχώς βελτιούμενη ποιότητα εργασίας στα πλοία αποτελούν κρίσιμους παράγοντες προσέλκυσης νέων στο επάγγελμα.

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υλοποιεί κάθε χρόνο «Πρόγραμμα προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα», απευθυνόμενο σε μαθητές Γ’ Γυμνασίου, καθώς και Α’, Β’ και Γ’ τάξης Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων. Στο πλαίσιο αυτό, δεκάδες εκπαιδευμένα στελέχη του Λιμενικού Σώματος και καθηγητές των ΑΕΝ ενημερώνουν τους μαθητές για τις σπουδές, τις επαγγελματικές δυνατότητες και τις συνθήκες ζωής και εργασίας των αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού.

Η ναυτική εκπαίδευση και η προσέλκυση νέων στη θάλασσα συνιστούν, διαχρονικά, βασική προτεραιότητα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς αποτελούν θεμέλιο για την ενίσχυση της ελληνικής ναυτιλίας και βασικό πυλώνα ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας και της κοινωνίας ευρύτερα.

Ο κ. Κικίλιας δήλωσε:

«Το φθινόπωρο φέρνουμε προς ψήφιση ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση. Στόχος μας είναι να βελτιώσουμε τις εκπαιδευτικές δομές, να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες, να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία και να διαμορφώσουμε ένα πιο ευέλικτο και λειτουργικό πλαίσιο ναυτικής εκπαίδευσης. Θέλουμε να στηρίξουμε τη νέα γενιά ναυτικών, από την πρώτη μέρα της φοίτησής τους μέχρι την πρώτη μέρα τους στο πλοίο, με ένα σύστημα που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της ναυτιλίας και της εποχής μας. Αισιοδοξούμε ότι με αυτό το νομοσχέδιο του χρόνου θα έχουμε σημαντική αύξηση των εισακτέων και ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό κάλυψης των θέσεων στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού».

Διαβάστε ακόμη:

TikTok: Τι ξέρει ο θηριώδης αλγόριθμος για μας – Οι 10 λόγοι που είναι μια οικονομία από μόνο του (pics)

ΔΕΘ: Διορθώσεις για τους αδικημένους της μεσαίας τάξης

Έκθεση Ευρωπαϊκής Επιτροπής: Το 97% των ελληνικών εταιρειών θεωρεί ότι η διαφθορά είναι ευρέως διαδεδομένη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα