Με προσεκτικά μελετημένες κινήσεις και τη μεθοδικότητα ενός σκακιστή, η Safe Bulkers, συμφερόντων του κ. Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου, προετοιμάζει το μέλλον της σε ένα ακραιφνώς ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπως θα διαμορφωθεί από το 2023 με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς αλλά και τις απαιτήσεις σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG).

Αποχαιρετώντας το 2021, η εταιρεία, η μετοχή της οποίας διαπραγματεύεται στη χρηματαγορά της Νέας Υόρκης από το 2008, βρίσκεται σε προνομιακή θέση εκκίνησης αφού:

1 Μείωσε τον δανεισμό της κατά περισσότερα από 200 εκατ. δολάρια μέσα σε έναν χρόνο, από τα περίπου 600 εκατ. που ήταν στις αρχές του 2021.

2 Διατηρεί ισχυρή ρευστότητα πάνω από 230 εκατ. δολάρια, εκ των οποίων πάνω 100 εκατ. βρίσκονται στα ταμεία της και πάνω από 130 εκατ. σε πιστοληπτικές γραμμές (credit lines).

3 Ο λόγος δανεισμού της προς τα περιουσιακά της στοιχεία (assets) είναι περίπου στο 30%, ήτοι τα δάνεια αντιστοιχούν περίπου στο 30% των περιουσιακών της στοιχείων.

4 Εχει προχωρήσει εγκαίρως στη διαδικασία ανανέωσης του στόλου της, που αποτελείται από φορτηγά πλοία.

Ειδικότερα:
α) Εχει πουλήσει επτά μεγάλης ηλικίας πλοία και στη θέση τους αγόρασε τέσσερα νεότερα μεταχειρισμένα.
β) Το ναυπηγικό πρόγραμμά της περιλαμβάνει συνολικά εννέα φορτηγά πλοία με συμβόλαια σε γιαπωνέζικες γιάρδες. Η παράδοσή τους θα αρχίσει από το β’ τρίμηνο του 2022.

Από αυτά τρία είναι Post-Panamax, μεταφορικής ικανότητας 87.000 τόνων το καθένα, και έξι Kamsarmax μεταφορικής ικανότητας 82.000 τόνων το καθένα.
Είναι αξιοσημείωτο ότι θα ναυπηγηθούν βάσει των πιο σύγχρονων προδιαγραφών που υπάρχουν σήμερα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και εφαρμόζονται μετά το 2025. Συγκεκριμένα, καλύπτουν τις προϋποθέσεις που αφορούν τη μειωμένη εκπομπή των αερίων του θερμοκηπίου κατά 30% (GHG – EEDI Phase 3) σε σύγκριση με το 2008 και τις προϋποθέσεις NOx Tier III για λιγότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου.

Ο κ. Χατζηιωάννου

Ο πρόεδρος της Safe Bulkers, δρ Λουκάς Μπαρμπαρής, μιλώντας στο «business stories», αποκωδικοποίησε τις κινήσεις της εταιρείας:

«Είμαστε μια εταιρεία με δανεισμό κοντά στο σημείο που εμείς θεωρούμε βέλτιστο, με ισχυρή ρευστότητα και σημαντική πρόσβαση σε πιστωτικές γραμμές, που μας δίνουν τη δυνατότητα να κάνουμε επενδύσεις, να ανανεώνουμε και να εκσυγχρονίζουμε τον στόλο μας και να αντιμετωπίζουμε μελλοντικές ευκαιρίες και προκλήσεις της ναυλαγοράς», σχολίασε αρχικώς και διευκρίνισε: «Σήμερα όποιος παραγγέλνει φορτηγά πλοία τα πληρώνει πιο ακριβά ενώ θα αρχίσει να τα παραλαμβάνει από το β’ εξάμηνο του 2024».

Η έγκαιρη ανανέωση του στόλου της Safe Bulkers τη φέρνει μπροστά στον ανταγωνισμό, αφού οι συνθήκες αλλάζουν με ραγδαίο ρυθμό.
Το 80% του υφιστάμενου παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων δεν εντάσσεται στις κατηγορίες GHG – EEDI Phase 1 και 2 του IMO, που προϋποθέτουν μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 10% και 20% αντίστοιχα σε σχέση με το 2008, ενώ η κατηγορία Phase 3 εφαρμόζεται μετά το 2025. Αυτό σημαίνει ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2023, οπότε θα αρχίσει η εφαρμογή των νέων αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών για μείωση κατανάλωσης καυσίμου, δεν θα μπορούν τα πλοία αυτά να ανταγωνιστούν τα σύγχρονα. Θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να κάνουν slow steaming, δηλαδή να μειώσουν την ταχύτητα ταξιδιού.

Σήμερα η ναυλαγορά ξηρού φορτίου είναι βελτιωμένη λόγω της σχέσης προσφοράς και ζήτησης. Δεν έχουν μπει πολλές παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων, οπότε δεν υπάρχει κίνδυνος για υπερπροσφορά χωρητικότητας που οδηγεί στη μείωση των ναύλων, άρα και των εσόδων για τις εταιρείες. Οι πιο πολλοί επέλεξαν να βάλουν παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και για δεξαμενόπλοια.

Ο δρ Μπαρμπαρής αναλύει τη θέση όπου θα βρεθεί η Safe Bulkers έναντι των ανταγωνιστών της που δεν προχώρησαν σε έγκαιρη ανανέωση του στόλου τους:
«Τα παλαιότερου σχεδιασμού και αυξημένης ενεργειακής κατανάλωσης πλοία θα βρεθούν σε δυσμενή θέση με την έναρξη της εφαρμογής των νέων κανονισμών. Το πλεονέκτημα θα περάσει στα πλοία σύγχρονου σχεδιασμού. Γι’ αυτό επιλέξαμε να επενδύσουμε στην ανανέωση του στόλου μας, να έχουμε πλοία με σχεδιασμό αιχμής, άρα να είμαστε ανταγωνιστικοί και στη νέα εποχή όπου η μειωμένη εκπομπή αερίων θα είναι το ζητούμενο. Τα νεότευκτα πλοία μας καλύπτουν τις προϋποθέσεις που αφορούν τη μειωμένη εκπομπή των αερίων του θερμοκηπίου κατά 30% (GHG – EEDI Phase 3) και τις προϋποθέσεις NOx Tier III για λιγότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου. Είναι τα πιο σύγχρονα πλοία που μπορεί να παραγγείλει κάποιος σήμερα».

Ωστόσο, η διοίκηση της εταιρείας έριξε και ρίχνει βάρος και σε επενδύσεις στην περιβαλλοντική τεχνολογία, όπως λέγεται, του υπάρχοντος στόλου (environmental investments).

Προχωράει, λοιπόν, στην αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου της με στόχο τη βελτίωση του συστήματος πρόωσης και τη μείωση της τριβής προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμου και των αντίστοιχων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό γίνεται με διάφορους τρόπους, όπως η εφαρμογή υφαλοχρωμάτων νέας τεχνολογίας, με αποτέλεσμα η πιο λεία επιφάνεια να δημιουργεί μικρότερη αντίσταση στη γάστρα ή η τοποθέτηση ειδικών σωλήνων (ducts) και πτερυγίων (fins) στη γάστρα με στόχο την εξομάλυνση της ροής στην προπέλα και το πηδάλιο και της δημιουργίας μικρότερης τριβής που αυξάνει την αντίσταση του πλοίου.

Η Safe Bulkers, όπως επισημαίνεται σε ανακοινώσεις της, «επιδεικνύει συνειδητή και ισχυρή αυτοδέσμευση στις οικουμενικές αρχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, εστιάζοντας σήμερα ακόμα περισσότερο στην έμπρακτη ενσωμάτωση και προαγωγή των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (Sustainable Development Goals, SDGs). Με επίκεντρο τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας για τα ενδιαφερόμενα μέρη της και με το βλέμμα στραμμένο στην πράσινη εποχή, η εταιρεία επενδύοντας στην επιχειρηματική ανθεκτικότητα και την καινοτομία πρωτοπορεί βελτιώνοντας συνεχώς το οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό της αποτύπωμα».

Διαβάστε ακόμη

«Καρούζος Gate»: Aλλάζουν χέρια 200 ακριβά ακίνητα σε Αττική, Κρήτη, Πάτρα, Κεφαλονιά (pics)

Αναλυτικός Οδηγός: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο

Πήραν «φωτιά» οι τιμές των κατοικιών – Άνοδος 9,2% στην Ε.Ε. το γ’ τρίμηνο του 2021, +7,9% στην Ελλάδα