Η Μεγάλη Βρετανία αναβαθμίζει τις κυρώσεις της κατά της Ρωσίας, επιλέγοντας να χτυπήσει το κρίσιμο σημείο της αρκτικής εξαγωγής LNG: τις ναυτιλιακές υπηρεσίες. Η νέα απαγόρευση σε βρετανικές εταιρείες να παρέχουν οποιαδήποτε υπηρεσία σε πλοία που μεταφέρουν ρωσικό LNG δεν περιορίζεται στην εισαγωγή του προϊόντος, αλλά πλήττει ολόκληρη την υποδομή που καθιστά δυνατή την αρκτική ναυσιπλοΐα.

Η ανακοίνωση του Λονδίνου επεκτείνει τις απαγορεύσεις πέρα από το ίδιο το LNG. Στόχος πλέον δεν είναι το φορτίο αλλά οι υπηρεσίες που το στηρίζουν: διαχείριση, ασφάλιση, τεχνική υποστήριξη και συντήρηση. Το πλήγμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό για τη Seapeak Maritime, με έδρα τη Γλασκώβη, η οποία διαχειρίζεται έξι από τα 15 παγοθραυστικά Arc7 που εξυπηρετούν το Yamal LNG. Τα πλοία αυτά μετέφεραν πέρσι 7,56 εκατ. τόνους LNG, αξίας σχεδόν 4 δισ. δολαρίων.

Το Λονδίνο ξεκαθαρίζει ότι δεν υπάρχουν εξαιρέσεις για αρκτικές επιχειρήσεις ή για ice-class πλοία, καθιστώντας σαφή την πρόθεση να περιοριστεί η ικανότητα της Ρωσίας να παραδίδει αέριο.

Τέσσερα από τα έξι πλοία της Seapeak ασφαλίζονται μέσω βρετανικών P&I ομίλων, καθιστώντας τη βρετανική αγορά ασφαλίσεων ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία τους. Χωρίς κάλυψη από αυτούς τους ομίλους, τα πλοία δεν μπορούν να πλεύσουν νόμιμα σε διεθνή ύδατα. Η εξεύρεση ασφαλιστών εκτός G7 για εξειδικευμένα παγοθραυστικά LNG carriers είναι ακριβή και δυσχερής.

Το Yamal LNG εξαρτάται αποκλειστικά από τα Arc7, ικανά να λειτουργούν σε θερμοκρασίες στους -50°C και πάγο που παγιδεύει κάθε συμβατικό δεξαμενόπλοιο. Κατασκευασμένα στη Νότια Κορέα με γαλλική τεχνολογία δεξαμενών, αποτελούν μοναδικά τεχνολογικά προϊόντα. Το ρωσικό ναυπηγείο Zvezda δεν έχει παραδώσει αρκετά πλοία για να καλύψει τις ανάγκες του στόλου.

Η απώλεια ακόμη και μέρους αυτού του στόλου θα περιορίσει δραματικά την εξαγωγική ικανότητα.

Η Ρωσία δοκιμάζει συμβατικά LNG carriers, αλλά αυτά μπορούν να πλεύσουν μόνο κατά τους θερινούς μήνες, από Ιούνιο έως Νοέμβριο. Οι πρώτες δοκιμές σε πρώιμους πάγους έδειξαν περιορισμούς και κινδύνους για ασφάλεια και περιβάλλον, καθιστώντας την επιχειρησιακή συνέχεια δύσκολη.

Το 20% των εξαγωγών LNG της Ευρώπης προέρχεται από το Yamal LNG, ενώ η Ασία αυξάνει τις αγορές της. Ωστόσο, χωρίς χειμερινή πλεύση και ασφαλιστική κάλυψη από G7, η διατήρηση των ροών είναι αμφίβολη.

Θεωρητικά, η Seapeak θα μπορούσε να μεταβιβάσει τα πλοία σε εταιρείες εκτός κυρώσεων. Στην πράξη όμως, τα μακροχρόνια συμβόλαια έως το 2045, οι ασφαλιστικές απαιτήσεις και οι χρηματοοικονομικοί κίνδυνοι καθιστούν την πώληση σχεδόν αδύνατη. Τα πλοία γίνονται «τοξικά assets» σε αγορές δυτικά προσανατολισμένες.

Οι κυρώσεις στο πετρέλαιο είχαν εστιαστεί στο περιορισμό εσόδων. Στο LNG, η Βρετανία χτυπά τη ραχοκοκαλιά της αρκτικής ναυτιλίας: την ασφαλιστική και τεχνική υποδομή. Οι επιλογές είναι περιορισμένες και δαπανηρές για όποιον προσπαθήσει να παρακάμψει το βρετανικό δίκτυο.

Όπως σχολιάζει ανώτερο στέλεχος ναυτασφαλειών «μπορείς να χτίσεις πλοία και να βρεις αγοραστές. Αλλά το οικοσύστημα ασφαλίσεων του Λονδίνου δεν αντιγράφεται. Αυτό είναι το πραγματικό εργαλείο πίεσης.»

Οι επόμενοι 12–18 μήνες θα δείξουν αν οι ρωσικές εξαγωγές LNG μπορούν να συνεχιστούν ή αν το Yamal LNG θα βρεθεί σε λειτουργική κρίση. Η σύγκρουση μεταξύ Μεγάλης Βρετανίας και Ρωσίας στα παγωμένα νερά της Αρκτικής δεν είναι μόνο οικονομική· είναι στρατηγική, τεχνική και καθοριστική για τις παγκόσμιες ενεργειακές ροές.

Διαβάστε ακόμη 

Άναψε «πράσινο» για το νέο σχολείο στο «The Ellinikon» – Τι θα γίνει με τα αρχαία (pics)

Πορτοκαλί τιμολόγια: Από το νέο έτος η μεγάλη μεταρρύθμιση στη δυναμική τιμολόγηση ρεύματος

Όμιλος Quest: Η μεγάλη ρευστότητα και η αναμονή για τα επόμενα «χρυσά» deals – Οι 3 εκκρεμότητες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα