Την πρώτη δημόσια εμφάνιση ως υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έκανε ο Χρήστος Στυλιανίδης.

Μιλώντας στο 13ο Annual Capital Link Ναυτιλιακό Forum τόνισε την σημασία της ναυτιλίας και για την Ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομία, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει στον δρόμο για την απανθρακοποίηση ενώ έκανε ειδική αναφορά στις κυρώσεις που επιβάλλει η ΕΕ στη Ρωσία επισημαίνοντας ότι  «στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε την ομαλή εφαρμογή των μέτρων και των κυρώσεων αλλά ταυτόχρονα να μην βλάψουμε τις βιομηχανίες μας».

Στην αρχή περιέγραψε τις υπάρχουσες συνθήκες:

  • Τα τελευταία χρόνια και αρκετές κρίσεις – ξεκινώντας από το COVID19 έως τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, την ενεργειακή και πιθανή επισιτιστική κρίση – έδειξαν με μεγάλη σαφήνεια πόσο ευαίσθητος και πόσο σημαντικός είναι ο τομέας των μεταφορών:

– Για τη διασφάλιση ανθεκτικών αλυσίδων εφοδιασμού, και

 -για τη δημιουργία αξιόπιστων και ισχυρών μηχανισμών για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία των πλοίων σε όλο τον κόσμο.

Για τον ρόλο  της ελληνόκτητη της ναυτιλίας σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο ανέφερε:

  • Η Ελλάδα είναι μια χώρα της οποίας η ιστορία και η σύγχρονη οικονομία είναι απόλυτα συνδεδεμένες με τη θάλασσα και τη ναυτιλία.
  • Ο ναυτιλιακός τομέας είναι ένας από τους πιο εύρωστους και πολλά υποσχόμενους τομείς της ελληνικής οικονομίας.
  • Είναι ο τομέας που στηρίζει τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη της χώρας μας, συμβάλλοντας σχεδόν στο επτά τοις εκατό (7%) του εθνικού ΑΕΠ.
  • Η Ελλάδα είναι μία από τις μεγαλύτερες πλοιοκτήτριες χώρες στον κόσμο.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη δύναμη της ελληνόκτητης ναυτιλίας:

 «Με στόλο άνω των πέντε χιλιάδων πεντακοσίων (5.500) πλοίων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το είκοσι ένα τοις εκατό (21%) της παγκόσμιας χωρητικότητας dwt και αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το εβδομήντα τοις εκατό (70%) του στόλου της ΕΕ.

  • Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ισχυρός και αξιόπιστος.
  • Είναι απαραίτητο για τη μεταφορά βιομηχανικών, ενεργειακών και διατροφικών αγαθών, παγκοσμίως.
  • Η ελληνική ναυτιλία είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για να συνεχίσει να κινείται η παγκόσμια οικονομία.

Για τον ρόλο της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην ΕΕ σχολίασε:

  • Είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την ΕΕ, καθώς το ογδόντα τοις εκατό (80%) του εξωτερικού εμπορίου της διεξάγεται δια θαλάσσης.
  • Και σε μια εποχή αυξανόμενων ανησυχιών για την ενεργειακή ασφάλεια, ο ελληνόκτητος στόλος διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη διασφάλιση των ενεργειακών αναγκών της ΕΕ.
  • Οι καιροί είναι δύσκολοι. Το διεθνές περιβάλλον είναι ασταθές. Και είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό.

Ο Χρήστος Στυλιανίδης έκανε ειδική αναφορά στις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η ναυτιλία  για να διατηρήσει τη βιωσιμότητά της:

«Είμαι βέβαιος ότι όλοι συμφωνούμε ότι χρειαζόμαστε αποτελεσματική, βιώσιμη και ακμάζουσα ναυτιλία. Στην Ελλάδα. Στην Ευρώπη. Στον κόσμο. • Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να παραμείνουμε ενωμένοι και να συνεργαστούμε στενά για την υλοποίηση των δεσμεύσεών μας. Η συλλογική δράση είναι απαραίτητη».

Οι τέσσερις άξονες

Ο υπουργός επικεντρώθηκε   σε τέσσερα βασικά θέματα για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ναυτιλιακού τομέα και οι προκλήσεις που πρέπει να  αντιμετωπιστούν:

 (1) απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, (2) διακυβέρνηση, (3) χρηματοδότηση και (4) γεωπολιτικές εξελίξεις.

Πρώτον, απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές

  • Πιστεύω ότι η μετάβαση της ναυτιλίας σε μια εποχή «χωρίς άνθρακα» αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση της εποχής μας.
  • Η Ελλάδα είναι υπέρμαχος της υιοθέτησης και εφαρμογής παγκόσμιων ενιαίων κανόνων μέσω του ΙΜΟ.
  • Χαιρετίζουμε τη συμφωνία του ΙΜΟ που επιτεύχθηκε το 2023 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
  • Αποτελεί ορόσημο. Πρόκειται για τη συμβολή των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών στην επίτευξη της συμφωνίας του Παρισιού.
  • Σίγουρα δεν είναι εύκολο έργο. Ωστόσο, πρέπει να υποστηρίξουμε σθεναρά την ανάπτυξη ρεαλιστικών – ρεαλιστικών – μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων που θα οδηγήσουν σε ναυτιλία με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.
  • την παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών και οικονομικά προσιτών καυσίμων χαμηλών και μηδενικών ανθρακούχων εκπομπών.
  • Για να επιτευχθεί ο στόχος του καθαρού μηδενικού ισοζυγίου ναυτιλίας έως το 2050, χρειαζόμαστε τη συμμετοχή όλων των σχετικών δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. Σε όλα τα επίπεδα:

– Εν πλω

– Στο λιμάνι

– Στην πολιτική

– Στην τεχνολογία και την καινοτομία.

  • Η έρευνα και η ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων θα πρέπει να εντατικοποιηθούν

Πρέπει να επεκτείνουμε τη συνεργασία της επιστήμης με τους εμπειρογνώμονες της βιομηχανίας.

  • Οι πολιτικοί -όπως και εγώ- πρέπει να δημιουργήσουμε ένα προβλέψιμο περιβάλλον. Πρέπει να προωθήσουμε τις επενδύσεις σε πιο πράσινες και ενεργειακά αποδοτικότερες τεχνολογίες.
  • Η πολιτική πρέπει να «καθαρίσει» το δρόμο προς την απαλλαγή από τον άνθρακα. Πρέπει να επιταχύνουμε τις προσπάθειές μας. Ανάπτυξη πιο πράσινων τεχνολογιών και πιο πράσινων καυσίμων.
  • Οι ενδιαφερόμενοι φορείς που σχετίζονται με τη ναυτιλία πρέπει να συνεργαστούν.
  • Και προς έναν κοινό στόχο: να βρούμε τους καλύτερους δυνατούς τρόπους για τους περισσότερους Ριζικός μετασχηματισμός συνέβη ποτέ στη ναυτιλία: η σταδιακή μετάβαση σε μια ναυτιλία που δεν βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα – και στην οικονομία γενικότερα.
  • Στην «πράσινη» ναυτιλία. Στην «πράσινη» οικονομία.
  • Η Ελλάδα υποστηρίζει σθεναρά πρωτοβουλίες όπως η πρωτοβουλία Clean Energy Marine Hubs Initiative για τον συντονισμό και τη συμμετοχή στις προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές από λιμάνια, ναυτιλιακές εταιρείες και εταιρείες ενέργειας.
  • Πιστεύουμε στις διατομεακές συνεργασίες. Συνεργασίες και συμπράξεις οι οποίες

– σύνδεση του ενεργειακού τομέα με τη θαλάσσια αξιακή αλυσίδα,

και

– Τα οποία επιτρέπουν στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και στους ενδιαφερόμενους φορείς της βιομηχανίας να ξεκλειδώσουν γρήγορα την ανάπτυξη καθαρής ενέργειας.

Όπως επεσήμανε ο υπουργός ταυτόχρονα, δεν πρέπει να υποτιμούμε τον ρόλο των οικονομικών:

  • Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι επενδύσεις αυτές είναι δαπανηρές.

– Η ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης των σκαφών,

– Η μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης,

– Η εγκατάσταση πρωτοποριακού τεχνολογικού εξοπλισμού ή η ναυπήγηση πλοίων με καινοτόμο σχεδιασμό και συστήματα,

  • Όλα απαιτούν σημαντικές επενδύσεις.
  • ΤοAblend– ένα μείγμα – χρηματοδοτικών μέσων μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, είναι καίριας σημασίας.
  • Η ιδιωτική χρηματοδότηση να παραμείνει στοχευμένη και ευέλικτη.
  • Παράλληλα, δημόσια χρηματοδότηση για την πλήρη αντιμετώπιση των ιδιαιτεροτήτων του ναυτιλιακού τομέα. • Η χρήση των εσόδων αpiό αγορακεντρικά έτρα, όpiω η τιμολόγηση του άνθρακα και το ΣΕΔΕ τη ΕΕ, σε συνδυασό ε την ιδιωτική χρηατοδότηση, μpiορεί να χρηματοδοτήσει την αpiοφόρτιση τη ναυτιλία αpiό τι ανθρακούχε θερpiοpiοιήσει και να piαρέχει piραγατικά αpiοτελέσατα.

Δεύτερον, διακυβέρνηση

  • Η ναυτιλία είναι μια πραγματικά διεθνής βιομηχανία. Μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά μόνο εάν οι κανονισμοί και τα πρότυπα συμφωνηθούν, εγκριθούν και εφαρμοστούν σε διεθνή βάση.
  • Οι Συμβάσεις των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) και Ο ΙΜΟ εγγυάται ένα λαμπρό και βιώσιμο μέλλον για τη ναυτιλία και όλες τις οικονομικές δραστηριότητες στη θάλασσα.
  • Και η Ελλάδα παραμένει προσηλωμένη σε αυτό το πλαίσιο διακυβέρνησης των ωκεανών.
  • Είναι βέβαιο ότι τα πρότυπα αλλάζουν συνεχώς. Η αντίληψη των πελατών και της κοινωνίας σχετικά με τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιδόσεις αλλάζει με ταχείς ρυθμούς.
  • Τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και περιβαλλοντικών επιδόσεων προέρχονται συχνά από διαφορετικούς οργανισμούς και με σημαντικό οικονομικό κόστος.
  • Και το πιο σημαντικό, αυτό συμβαίνει σε μια δύσκολη περίοδο για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση γενικότερα.
  • Αυτό με φέρνει στο τρίτο σημείο μου: τα οικονομικά.
  • Από αυτή την άποψη, πρέπει να σκεφτούμε «έξω από το κουτί».
  • Η ανάπτυξη καινοτόμων χρηματοδοτικών λύσεων.
  • Νέοι μηχανισμοί χρηματοδότησης πέραν των παραδοσιακών, οι οποίοι εισάγουν μια νέα δυναμική στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
  • Η επένδυση σε ποιοτική ναυτιλία και σε νέους τύπους πλοίων είναι πάντα καλή επιλογή. Ακόμη και σε ασταθείς καιρούς στις ναυτιλιακές αγορές.
  • Παράλληλα, η τεχνολογική εξέλιξη έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει νέες ευκαιρίες με αυτοματοποιημένα συστήματα στα πλοία, τα οποία μπορούν να μειώσουν το λειτουργικό κόστος της ναυτιλίας.
  • Αυτό, ωστόσο, δεν πρέπει να οδηγήσει σε κοινωνικό ντάμπινγκ ή σε μείωση των θέσεων εργασίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
  • Η προώθηση και υποστήριξη του ανθρώπινου κεφαλαίου της ναυτιλίας θα πρέπει να αποτελέσει βασική προτεραιότητα για τα επόμενα χρόνια.
  • Η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς εξειδικευμένους επαγγελματίες. Και αυτό δεν σχετίζεται με το επίπεδο αυτοματισμού.
  • Οι ναυτικοί μας είναι ένας πλούτος γνώσεων και εμπειρογνωμοσύνης, εντός και εκτός της ΕΕ. Και θα πρέπει να προστατεύονται και να διατηρούνται.
  • Η ναυτιλία απασχολεί εκατομμύρια ανθρώπους επί του πλοίου και στην ξηρά.Και δημιουργεί ουσιαστικές ευκαιρίες σταδιοδρομίας για τους νέους.
  • Πρέπει να δημιουργήσουμε την απαραίτητη ισορροπία.

Για τις γεωπολιτικές εξελίξεις, οι οποίες ασφαλώς επηρεάζουν τις θαλάσσιες μεταφορές είπε:

  • Όσον αφορά στην ουκρανική κρίση, βασική μας προτεραιότητα ήταν και παραμένει η ίδια: η αποτελεσματική επίλυση των απειλών για την ασφάλεια και την προστασία των ναυτικών και της ναυτιλίας.
  • Επιτρέψτε μου να είμαι απολύτως σαφής: η Ελλάδα ήταν πάντα υποστηρικτική στην υιοθέτηση και αυστηρή εφαρμογή ενός ισχυρού καθεστώτος κυρώσεων για την περαιτέρω μείωση των δυνατοτήτων της Ρωσίας να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας.
  • Όσον αφορά τις οικονομικές επιπτώσεις, αξιολογούμε συνεχώς και συμμετέχουμε ενεργά στις διαπραγματεύσεις για τις κυρώσεις της ΕΕ που επιβλήθηκαν στη Ρωσία.
  • Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε την ομαλή εφαρμογή των μέτρων και των κυρώσεων αλλά ταυτόχρονα να μην βλάψουμε τις βιομηχανίες μας.
  • Τέλος, σε μια εποχή αυξημένων εμπορικών εντάσεων, είναι ζωτικής σημασίας να υποστηριχθούν σταθερά οι καθιερωμένες αρχές της θαλάσσιας πολιτικής της ΕΕ σε σχέση με: -την ελευθέρωση της διεθνούς ναυτιλίας και

– Ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά.

Διαβάστε ακόμα

Τι σκέφτεται ο (real) proedros Alexis για τον Stefanos, ο Ιβάν το λιμάνι του Βόλου και το Μακεδονία Παλλάς και δυο υψηλές επισκέψεις

Εκτίναξη εσόδων για την πληροφορική πριν… τρέξει το RRF – Ο «χάρτης» των κερδών

Αναζητούνται 2 δισ. από φοροφυγάδες για να χρηματοδοτηθούν πρόσθετες παροχές

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ