Ναυτιλία

Θεανώ Περδικάρη: Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου να γίνει στην Ελλάδα

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Η καθέλκυση του νεότευκτου επιβατηγού-οχηματαγωγού ιταλικών συμφερόντων στο Πέραμα - Αναγκαιότητα η ένταξη στο πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ 2.0: Εθνικό Σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας»

Η ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα προσπαθεί να βρει τη θέση που τις αξίζει και στο διεθνή ανταγωνισμό παρά τα τεράστια προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει.

Η ελληνική τεχνογνωσία είναι από τις κορυφαίες. Στις γιάρδες του Περάματος γίνεται ουσιώδης δουλειά. Εκεί κατασκευάζονται πλωτά κομψοτεχνήματα, θαλαμηγοί που εντυπωσιάζουν τις ξένες αγορές και αποτελούν διαφήμιση για την Ελλάδα σε κάθε κοσμοπολίτικη μαρίνα που δένουν ανά τον κόσμο. Επίσης, μεγάλα ονόματα της διεθνούς επιχειρηματικής ζωής στέλνουν στην Ελλάδα τα σκάφη τους για επισκευές και συντήρηση.

Όμως ναυπηγούνται και επιβατηγά πλοία. Την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η καθέλκυση του νεότευκτου επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου “TRINACRIA II”, το οποίο πρόκειται να μετονομαστεί οσονούπω σε “SIKANIA” και να πλεύσει, υπό ιταλική σημαία, στα νερά της Σικελίας. Πλοιοκτήτρια εταιρεία είναι η ιταλικών κρατικών συμφερόντων «BLUFERRIES s.r.l.», μέλος του ομίλου των ιταλικών σιδηροδρόμων “GRUPPO FERROVIE DELLO STATO ITALIANE”.

Το νεότευκτο “SIKANIA” είναι επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο μήκους 105 μέτρων, το οποίο σχεδιάστηκε και ναυπηγήθηκε στην Ελλάδα στα Ναυπηγεία των αδελφών Κανέλλου στο Πέραμα από ελληνικά χέρια με πιστοποίηση από τον ιταλικό Νηογνώμονα RINA.

Έχει μεταφορική ικανότητα 400 επιβατών και 22 φορτηγών οχημάτων, ενώ κατά την κατασκευή του εφαρμόστηκαν νέες τεχνολογίες. Είναι πλήρως αυτοματοποιημένο με όλους τους χειρισμούς να γίνονται αποκλειστικά από την γέφυρα πηδαλιουχίας.

Στο πλαίσιο της καθελκύσεως συναντήσαμε τη Θεανώ Περδικάρη, ναυπηγό μηχανολόγο μηχανικό και διευθύνουσα σύμβουλο της εταιρείας C.T.E. PERDIKARIS ENGINEERING, ARCHITECTURAL & TECHNICAL SERVICES P.C. που είχε αναλάβει την πλήρη μελέτη και σχεδίαση του πλοίου, την αρχιτεκτονική των εσωτερικών του χώρων καθώς και την όλη διαχείριση του έργου.

«Ένιωσα βαθιά συγκίνηση βλέποντας το δημιούργημά μας έτοιμο, να πλέει στο νερό για πρώτη φορά. ‘Ηταν πολύ σημαντική στιγμή τόσο για εμένα όσο και για όλη την ομάδα ανθρώπων που εργάστηκαν σκληρά όλο αυτό το διάστημα και οφείλω να πω ότι είμαστε όλοι πολύ υπερήφανοι καθώς παρά τις αντίξοες συνθήκες της πανδημίας καταφέραμε να ολοκληρώσουμε εντός του προβλεπόμενου χρόνου και με ασφάλεια ένα τόσο σημαντικό έργο» ήταν τα πρώτα της λόγια:

“Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία έχει δεχτεί πολλά πλήγματα τα τελευταία χρόνια με τα μεγάλα ναυπηγεία της του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας να είναι ανενεργά. Ωστόσο έχει καταφέρει να μείνει ζωντανή και η ναυπήγηση του “SIKANIA”, ενός πλοίου πολύ υψηλών προδιαγραφών αποτελεί τρανή απόδειξη. Μια ξένη επένδυση, ιταλική, της τάξης των 18 εκ ευρώ αποτελεί σημαντική ψήφο εμπιστοσύνης στις δυνατότητες που έχει η χώρα στον τομέα της ναυπήγησης και αναδεικνύει τον μοχλό ανάπτυξης που μπορεί να αποτελέσει ο τομέας αυτός για την χώρα μας”.

Η συγκεκριμένη πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει ξεκινήσει την ανανέωση του στόλου της μέσω των ελληνικών ναυπηγείων πρώτα με τη ναυπήγηση του Ε/Γ-Ο/Γ “TRINACRIA” το 2018 και εν συνεχεία τώρα του Ε/Γ-Ο/Γ “SIKANIA”. Με τα νέα αυτά πλοία έχει υπολογιστεί ότι η κατανάλωση καυσίμου είναι 30% λιγότερη ενώ η εκπομπή σε διοξείδιο του άνθρακα είναι μειωμένη κατά 50% σε σχέση με τα υπάρχοντα παλαιότερα πλοία του στόλου της.

Η επενδυτική κίνηση της ιταλικής πλοιοκτήτριας εταιρείας γίνεται σε μια εποχή όπου έχουν τεθεί σε ισχύ κανονισμοί του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) καθώς και της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ζητούν σταδιακή μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2030 κατά ένα ποσοστό και εν συνεχεία έως το 2050 από τη ναυτιλία τόσο την ποντοπόρο όσο και την ακτοπλοΐα.

Η Θεανώ Περδικάρη εστίασε στο θέμα της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου και στην ανάγκη οι ναυπηγήσεις να γίνουν στην Ελλάδα:

“Σε τοπικό εθνικό επίπεδο, η δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που απαιτείται από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς μέσα στα επόμενα χρόνια, αποτελεί ένα στοίχημα για την ελληνική ακτοπλοΐα.
Στη χώρα μας η μέση ηλικία του ακτοπλοϊκού στόλου είναι περί τα 30 έτη. Τα επιβατηγά πλοία που εξυπηρετούν τα νησιά μας είναι μεγάλα σε ηλικία με μηχανές παρωχημένης τεχνολογίας και κατά συνέπεια πολύ πιο ρυπογόνα από ένα νέο πλοίο με νέου τύπου κύριες μηχανές” και εξήγησε:

“Υπάρχει αυτή τη στιγμή μια μεγάλη θετική συγκυρία, ένα τρίπτυχο ευκαιριών που δεν πρέπει να χαθεί. Από τη μία απαιτείται ανανέωση του στόλου της ακτοπλοΐας καθώς είναι γερασμένος και τα χρόνια ζωής που απομένουν για πολλά από τα πλοία που πλέουν αυτή τη στιγμή είναι λίγα. Από την άλλη έχουμε τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς κανονισμούς να απαιτούν τα επόμενα χρόνια πλοία λιγότερο ρυπογόνα, πιο «πράσινα», ενώ συγχρόνως βρισκόμαστε σε ένα σημείο όπου φαίνεται να γίνεται προσπάθεια αναγέννησης της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας” για να συνεχίσει τονίζοντας:

“Αυτή η καταπληκτική συγκυρία τόσο για την ελληνική ακτοπλοΐα όσο και την ναυπηγική βιομηχανία πρέπει σε κεντρικό επίπεδο να μελετηθεί και να γίνει σωστός συντονισμός ώστε να πετύχουμε τρία πολύ σημαντικά πράγματα ταυτόχρονα:

1) Να ανανεώσουμε τον ακτοπλοϊκό στόλο της χώρας που είναι και θα είναι απαραίτητος για την εξυπηρέτηση των νησιών μας και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος,

2) Να εναρμονιστούμε με τους κανονισμούς της ευρωπαϊκής ένωσης έχοντας πιο «πράσινη» διασύνδεση των νησιών και

3) όλα αυτά δίνοντας μεγάλη ώθηση στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία η οποία θα μπορούσε να υποστηρίξει την μεγάλη αυτή ανανέωση του στόλου με πολύ μεγάλα οφέλη για την οικονομία της χώρας”.

Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στην απουσία της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2.0:

“Αντιλαμβάνομαι πως προς την κατεύθυνση αυτή γίνονται διαβουλεύσεις μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων και ναυτιλιακών ενώσεων, παρ’ όλα αυτά αξίζει να σημειωθεί ότι στο πρόσφατα δημοσιευμένο πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ 2.0: Εθνικό Σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας» με προϋπολογισμό του ταμείου ανάκαμψης της τάξης των 31 δισ και συνολικών επενδυτικών πόρων 58 δισ, δεν φαίνεται να έχει συμπεριληφθεί κάποια σχετική πρόβλεψη για την ανανέωση του στόλου. Προ λίγων ημερών ανακοινώθηκε ότι εξασφαλίστηκε για το Υπουργείο Ναυτιλίας ένα ποσό της τάξης των 200 εκ ευρώ για αντικατάσταση των κυρίων μηχανών των πλοίων, καθώς το ποσό είναι πολύ μικρό για αντικατάσταση πλοίων. Ενδεικτικά αναφέρω ότι βάσει πρόσφατης μελέτης του ΣΕΕΝ για το στο άμεσο μέλλον θα πρέπει να αντικατασταθούν λόγω μεγάλης ηλικίας συνολικά περί τα 40 πλοία και η επένδυση για κάθε πλοίο αναλόγως του μεγέθους θα είναι της τάξης των 50 έως 100εκ ευρώ το καθένα” και προσθέτει:

“Θα ήταν κρίμα να χαθεί αυτή η ευκαιρία για την ριζική αναβάθμιση της Ελληνικής ακτοπλοΐας με ταυτόχρονη άνθηση των νέων ναυπηγήσεων ξανά στη χώρα μας.

Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα με το πλούσιο φάσμα υπηρεσιών και έμπειρου εργατικού δυναμικού που διαθέτει, έχει την απαραίτητη τεχνογνωσία και όλα τα εφόδια άμεσα διαθέσιμα και πλήρως ανταγωνιστικά για να φέρει εις πέρας επιτυχώς ένα τέτοιο αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο” και κατέληξε λέγοντας:
“Όσον αφορά στο δικό μας ναυπηγικό γραφείο ήδη μελετάμε «πράσινες» προτάσεις και θα θέλαμε πολύ να τις δούμε να γίνονται πραγματικότητα σε ελληνικό έδαφος και από ελληνικά χέρια όπως και το “SIKANIA” που απέδειξε τις μεγάλες δυνατότητες ναυπήγησης του τόπου”.

Διαβάστε ακόμη

Μπέρνι Μέιντοφ: Οι δέκα Έλληνες που έχασαν 600.000.000 ευρώ

Display Hellas: Ο «βασιλιάς των καροτσιών»

Τι αλλάζει στις ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις ακινήτων – Όσα πρέπει να γνωρίζετε

Απόρρητο Απόρρητο