Η ελληνόκτητη ναυτιλία συνεχίζει να κατέχει την κορυφή της παγκόσμιας αγοράς. Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της Allied Shipbroking, περίπου 900 από αυτά τα πλοία είναι εφοδιασμένα με scrubbers, αντιπροσωπεύοντας ένα ποσοστό 22% του συνόλου.
Η τεχνολογία των scrubbers αποτέλεσε βασικό εργαλείο συμμόρφωσης με τον κανονισμό IMO 2020, προσφέροντας τη δυνατότητα χρήσης καυσίμων υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HSFO). Ωστόσο, η μείωση της διαφοράς τιμής μεταξύ HSFO και VLSFO, οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανόνες και η μετάβαση σε καύσιμα νέας γενιάς δημιουργούν ερωτήματα για τη μελλοντική τους αξία.
Όπως σημειώνουν οι αναλυτές της Allied:
«Η στρατηγική αξία των scrubbers φθίνει. Αν και παραμένουν εργαλείο συμμόρφωσης, οι νέες κανονιστικές πιέσεις και η στροφή προς εναλλακτικά καύσιμα τα καθιστούν λιγότερο ελκυστικά για νέες επενδύσεις».
Στατιστικά ανά κατηγορία
Bulk Carriers-Φορτηγά: Από τα περίπου 2.200 ελληνόκτητα bulkers, τα 430 διαθέτουν scrubbers (20%). Η υψηλότερη διείσδυση παρατηρείται στα νεότερα πλοία έως 5 ετών (30%) και στην κατηγορία 5–10 ετών (26%). Παρά ταύτα, σε απόλυτους αριθμούς κυριαρχεί η ηλικιακή ομάδα 15–20 ετών με 130 πλοία, δείχνοντας την πρόθεση των πλοιοκτητών να επεκτείνουν τον εμπορικό κύκλο ζωής των πλοίων μέσω retrofits.
Tankers: Από τον στόλο των 1.400 δεξαμενοπλοίων, περίπου 400 φέρουν scrubbers, ποσοστό 28% – το υψηλότερο από όλες τις κατηγορίες. Η διείσδυση αγγίζει σχεδόν το 50% στα πλοία κάτω των 5 ετών, ενώ φτάνει το 45% στα 5–10 έτη, στοιχείο που αποτυπώνει τη στόχευση σε σύγχρονη, καυσίμως αποδοτική χωρητικότητα.
Containerships: Μεταξύ των περίπου 380 containerships, μόλις 50 διαθέτουν scrubbers, ποσοστό 14%. Η μεγαλύτερη συγκέντρωση εμφανίζεται στην ηλικιακή ομάδα 5–10 ετών (53%), ενώ στα πλοία άνω των 20 ετών η υιοθέτηση είναι σχεδόν μηδενική (4%).
Η Allied επισημαίνει ότι τα scrubbers αντιμετωπίζουν αυξανόμενα επιχειρησιακά προβλήματα, όπως διάβρωση, επικαθίσεις και αυξημένο κόστος συντήρησης. Επιπλέον, οι κανονισμοί γίνονται ολοένα πιο αυστηροί:
Από τον Ιούλιο 2025 χώρες όπως η Σουηδία, η Δανία και η Φινλανδία απαγορεύουν τη χρήση open-loop scrubbers.
Έως το 2029, αρκετές βόρειες ευρωπαϊκές αγορές σχεδιάζουν ολική απαγόρευση όλων των τύπων scrubbers.
Παράλληλα, η Μεσόγειος έχει χαρακτηριστεί πλέον SECA zone (από Μάιο 2025), μειώνοντας ακόμη περισσότερο την ελκυστικότητα των open-loop εγκαταστάσεων.

Όπως τονίζουν οι αναλυτές της Allied:
«Τα open-loop scrubbers αποτελούν αδιέξοδο για τους πλοιοκτήτες που εξετάζουν μελλοντική σύνδεση με carbon capture. Οι μόνοι βιώσιμοι δρόμοι είναι τα hybrid, τα closed-loop ή οι dry τεχνολογίες».
Στρατηγικά Διλήμματα
Το βασικό δίλημμα για τους Έλληνες πλοιοκτήτες είναι πώς να αξιοποιήσουν τις υπάρχουσες επενδύσεις σε scrubbers, την ώρα που η αγορά μεταβαίνει σε LNG, μεθανόλη, αμμωνία, υδρογόνο και βιοκαύσιμα.
Οι επιλογές που αναδεικνύει η Allied είναι:
- Μετατροπή των open-loop σε hybrid/closed-loop.
- Εξερεύνηση dry scrubbers, που δεν απορρίπτουν απόβλητα στη θάλασσα.
- Σύνδεση scrubbers με συστήματα Onboard Carbon Capture (OCCS) για να παραταθεί η εμπορική αξία των πλοίων.
«Η διαφοροποίηση στις στρατηγικές συμμόρφωσης είναι πλέον κρίσιμη. Οι πλοιοκτήτες που θα κινηθούν έγκαιρα προς τεχνολογίες μελλοντικής αντοχής θα διασφαλίσουν όχι μόνο βραχυπρόθεσμα οφέλη αλλά και μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα», καταλήγει η Allied.
Διαβάστε ακόμη
Πιερρακάκης στον Economist: Η ελληνική «συνταγή» για την Ευρώπη του αύριο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.