Η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Greek Shipping Cooperation Committee – G.S.C.C.), με έδρα το Λονδίνο, τοποθετείται επίσημα για το κρίσιμο ζήτημα της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας, υπογραμμίζοντας ότι οι αποφάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον του κλάδου πρέπει να λαμβάνονται με τη συμμετοχή εκείνων που βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή» της θαλάσσιας μεταφοράς.

Με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), η G.S.C.C. επισημαίνει ότι δεν πρόκειται για πισωγύρισμα στη διαδικασία διαμόρφωσης πολιτικής για την πράσινη μετάβαση, αλλά για μια σημαντική ευκαιρία να ενταχθεί ενεργά η ίδια η ναυτιλιακή κοινότητα στη συζήτηση. Η Επιτροπή τονίζει πως μόνο με τη στενή συνεργασία των πλοιοκτητών και των εταιρειών που θα εφαρμόσουν στην πράξη τα μέτρα, μπορεί να διαμορφωθεί μια ρεαλιστική και εφαρμόσιμη στρατηγική για την επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών έως το 2050.

Η ανακοίνωση

Τα γεγονότα της περασμένης Παρασκευής στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) δεν σηματοδοτούν καθυστέρηση στη διαμόρφωση μιας συνολικής πολιτικής για την απανθρακοποίηση. Αντίθετα, αποτελούν μια ευκαιρία να ακουστεί πιο δυνατά η φωνή όσων βρίσκονται στο επίκεντρο της ναυτιλιακής δραστηριότητας – της ίδιας της ναυτιλιακής κοινότητας.

Μέχρι σήμερα, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν παρακολουθήσει τις διεργασίες από τα «πλευρικά καθίσματα», ενώ βρίσκονται σε μια κρίσιμη στιγμή όπου καθορίζονται οι κανόνες για το μέλλον τους. Είναι λοιπόν απαραίτητο να συμμετάσχουν ενεργά, ώστε να δημιουργηθεί μια ρεαλιστική και εφαρμόσιμη πολιτική, που θα επιλέγει όλα τα διαθέσιμα καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών και όλες τις τεχνολογίες που μπορούν να οδηγήσουν στον στόχο του 2050.

Τα καύσιμα που θα καθοριστούν –ρητά ή άρρητα– ως υποχρεωτικά για την επίτευξη της απανθρακοποίησης πρέπει να είναι ταυτόχρονα διαθέσιμα και ασφαλή. Η σημερινή έλλειψη πολλών από τα λεγόμενα «μεταβατικά καύσιμα» δεν βοηθά τον κλάδο να προχωρήσει μπροστά.

Παράλληλα, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι διαφορετικοί τομείς της ναυτιλίας, όπως η tramp shipping και η liner shipping, ακολουθούν διαφορετικές διαδρομές προς τον ίδιο στόχο, κάτι που πρέπει να αντικατοπτρίζεται στους κανονισμούς.

Επιπλέον, χρειάζεται διαφάνεια και λογοδοσία για τα κονδύλια που πρόκειται να συγκεντρωθούν στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης. Αν υπάρξουν πραγματικά δεσμευμένα κεφάλαια για έρευνα και ανάπτυξη στη ναυτιλία, μπορεί να βρεθούν ουσιαστικές λύσεις πριν να είναι αργά.

Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται σε όλους τους βασικούς τομείς του κλάδου και θα είναι αυτές που τελικά θα εφαρμόσουν την πολιτική απανθρακοποίησης, πρέπει να βρίσκονται στο τραπέζι των αποφάσεων. Μόνο με τη στενή συμμετοχή τους μπορεί να χαραχθεί ένας ρεαλιστικός και εφαρμόσιμος δρόμος προς τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών.

Διαβάστε ακόμη

Αλλάζουν τα πάντα για τις άδειες οδήγησης – Νέοι κανόνες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Ληξιπρόθεσμα δημοσίου: «Μαύρη λίστα» με κρατικούς φορείς που καθυστερούν να πληρώσουν τις οφειλές τους σε ιδιώτες

«Καμπανάκι» ΕΤΕ για τα ελληνικά νησιά: Απαιτούνται επενδύσεις €35 δισ. την επόμενη δεκαετία (infographic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα