Είναι γεγονός ότι ο αριθμός των εν ενεργεία Ελλήνων ναυτικών, Αξιωματικών και κατωτέρων πληρωμάτων, έχει συρρικνωθεί τα τελευταία χρόνια σε άκρως ανησυχητικά επίπεδα, κάτι που προβληματίζει τους ιθύνοντες των Υπουργείων και ιδιαίτερα την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η οποία προετοιμάζει σχέδια ενημέρωσης των νέων σε πανελλαδικό επίπεδο σε μια προσπάθεια προσέλκυσής τους στο ναυτικό επάγγελμα.

Όλα αυτά βασίζονται στο νομοθετικό πλαίσιο που τέθηκε σε ισχύ πρόσφατα με πρωτοβουλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και προβλέπει ότι τα υπό Ελληνική σημαία ποντοπόρα πλοία μπορούν να απασχολούν ως κατώτερο πλήρωμα Έλληνες ναυτικούς που θα αμοίβονται όχι βάσει της εν ισχύ Ελληνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, αλλά με βάση τις διεθνείς συμβάσεις αποδοχών, όπως ισχύουν για όλα τα άλλα κράτη και είναι πλήρως αποδεκτές από την Διεθνή Ομοσποδνία εργαζομένων στις μεταφορές-Ιnternational Transport Workers Federation (ΙΤF) και τους άλλους διεθνείς Οργανισμούς.

“Αυτό το νομοθετικό πλαίσιο θα ανοίξει την πόρτα ενίσχυσης του ναυτεργατικού δυναμικού Ελλήνων σε κατώτερα πληρώματα, Ανθυποπλοιάρχους και Γ’ Μηχανικούς, και θα δώσει ώθηση στην περαιτέρω αύξηση του αριθμού των Ελλήνων ναυτικών που υπηρετούν στα Ελληνικά και Ελληνόκτητα πλοία” επισημαίνει  ο Μιχάλης Λάμπρος στέλεχος της ναυτιλίας με εμπειρία άνω των 60 ετών:

“Ο σημερινός αριθμός των εν ενεργεία Ελλήνων ναυτικών όλων των ειδικοτήτων είναι μεταξύ 15.000-18.000, εκ των οποίων περίπου το ¼ είναι άνεργοι, κυρίως των ειδικοτήτων κατωτέρω πληρωμάτων.

Δεν μπορώ να μην συγκρίνω αυτά τα απογοητευτικά νούμερα με ό,τι ίσχυε τις δεκαετίες 1970/1980 με Έλληνες ναυτικούς όλων των ειδικοτήτων που ξεπερνούσαν τις 70.000, όλους ναυτολογημένους στα ακτοπλοϊκά πλοία, στα κρουαζιερόπλοια και τα υπό Ελληνική σημαία ποντοπόρα πλοία τα οποία τότε αριθμούσαν περίπου τα 3.000.

Την ίδια περίοδο, υπήρχαν εν ενεργεία ναυτικοί από τις Φιλιππίνες 20.000-30.000, ενώ σήμερα αριθμούν πάνω από 300.000”. Αναφερόμενος στο νέο νομοθετικό πλαίσιο επισημαίνει κάνε νύξη και για την ακτοπλοΐα πέρα από την ποντοπόρο ναυτιλία:

“Το νέο νομοθετικό πλαίσιο βοηθάει ουσιαστικά στη μείωση των λειτουργικών εξόδων των υπό Ελληνική σημαία πλοίων, ώστε με αυτόν τον τρόπο να καθίστανται ανταγωνιστικά σε σύγκριση με ποντοπόρα πλοία άλλων εθνικοτήτων. Διερωτώμεθα όμως γιατί να μην επεκταθεί η ισχύς του νομοθετικού πλαισίου και στα ακτοπλοϊκά πλοία, τα οποία όπως όλοι γνωρίζουμε, φέρουν το βάρος της απασχόλησης ελληνικών πληρωμάτων με περίπου 4.500-5.000.

Αυτή η επέκταση, σίγουρα θα βοηθήσει οικονομικά τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να αντιμετωπίσουν τις τεράστιες ζημιές που έχει προξενήσει στον κλάδο η μάστιγα της πανδημίας, λαμβανομένου υπόψιν ότι η μισθοδοσία των ναυτικών αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό των λειτουργικών εξόδων των ακτοπλοϊκών πλοίων”.

Ο Μιχάλης Λάμπρος σχετικά με την εκστρατεία ενημέρωσης για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα καταθέτει πρόταση:

“Σε ό,τι αφορά την εκστρατεία προσέλκυσης των νέων που προετοιμάζει η ΕΕΕ, ίσως θα ήταν μια σωστή ιδέα να συμμετέχουν εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας στην επιτροπή που θα συσταθεί γι’ αυτόν τον σκοπό.

Κατά την προσωπική μας άποψη, αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στην ΕΕΕ και ιδιαίτερα στον Πρόεδρό της κύριον Θεόδωρον Βενιάμη, για τις άοκνες, πολυετείς προσπάθειές του για την ψήφιση του νομοθετικού πλαισίου και για την εκστρατεία προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα”.

Ιδιαίτερο βάρος δίνει ο Μιχάλης Λάμπρος στον τρόπο επίτευξης του στόχου για προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα με κεντρικό πρωταγωνιστή τις ναυτιλιακές εταιρείες:

“Το βάρος της επιτυχίας εξαρτάται από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες οι οποίες θα κληθούν να προχωρήσουν στην πρόσληψη και ναυτολόγηση των νέων, έστω κι αν αυτοί δεν πληρούν τα προσόντα που απαιτούνται λόγω απειρίας.

Σήμερα οι περισσότερες πλοιοκτήτριες εταιρείες αρνούνται να προσλάβουν νέους και ιδιαίτερα νέες με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι Έλληνες ναυτικοί να απογοητεύονται και να αναζητούν εργασίες εκτός της Ναυτιλίας, μεταφέροντας παράλληλα των απογοήτευσή τους για το ναυτικό επάγγελμα και στις νεότερες ηλικίες”¨και καταλήγει:

“Η ευχή του κυρίου Βενιάμη είναι ότι αν όλα πάνε καλά, τα Ελληνικά και Ελληνόκτητα πλοία θα μπορέσουν να απορροφήσουν πάνω από 50.000 νέους Έλληνες ναυτικούς.

Ενώνουμε και την δική μας ευχή και ίσως αξιωθούμε να επανέλθομε στα επίπεδα των δεκαετιών 1970/1980 με 70.000 εν ενεργεία Έλληνες ναυτικούς”.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης στο γραπτό μήνυμά του στην Ετήσια Έκθεση της ΕΕΕ, αναφέρει:

– Oι νομοθετικές μεταρρυθμίσεις για τη ναυτολόγηση Ελλήνων στα πλοία υπό ελληνική σημαία, θα δώσουν νέα πνοή και δυναμική στο ελληνικό νηολόγιο, καθιστώντας το ελκυστική επιλογή για τα πλοία μας.

– Παράλληλα, δίνεται επιτέλους στους νέους που αναζητούν ευκαιρίες εργασίας και επαγγελματικής αποκατάστασης η διέξοδος του ναυτικού επαγγέλματος, δεδομένου ότι θα μπορούν να ναυτολογηθούν με ανταγωνιστικούς όρους, συμβατούς με τα κρατούντα στη διεθνή ναυτική αγορά εργασίας.Δίδεται η ευκαιρία στους νέους να εξασφαλίσουν το επαγγελματικό τους μέλλον».

-Εντός των εθνικών μας συνόρων, πρόκληση αλλά και όραμα της ελληνικής ναυτιλίας παραμένει η άμεση ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου, ώστε να αναχαιτισθεί η διαρροή πλοίων από τη σημαία, πριν η κατάσταση καταστεί μη αναστρέψιμη, καθώς και η αναβίωση της ναυτοσύνης του λαού μας.

– Στην ίδια κατεύθυνση, η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για τους απόφοιτους των Επαγγελματικών Λυκείων Ναυτικής Κατεύθυνσης, με την οποία ανακτούν το δικαίωμα προαγωγής έως τον α’ βαθμό πλοιάρχου και μηχανικού, αποτελεί ιδιαίτερα θετική εξέλιξη».

Επιπροσθέτως, η συνεργασία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Ίδρυμα Ευγενίδου για την εκπόνηση μελέτης συνολικής αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης είναι άκρως επίκαιρη προκειμένου η ναυτική εκπαίδευση να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εποχής για την ανάδειξη άρτια εκπαιδευμένων αξιωματικών.

Διαβάστε ακόμη

Cosco: Με επιστολή της στο υπ. Ναυτιλίας απαντά στους επικριτές της για τις επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά

Πότε ξεκινά η κατασκευή των Πύργων στο Ελληνικό – Αθανασίου: «Πυρετώδεις οι προετοιμασίες»

Σε ποιον ήθελε ο Μασκ να πουλήσει την Tesla αλλά τον… έστησε στο ραντεβού!