Το μέλλον του yachting στην Ελλάδα με αφορμή το νομοσχέδιο που είναι προς ψήφιση στη Βουλή, οι προοπτικές και οι βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν στο πλαίσιο λειτουργίας του ώστε να γίνει ακόμη πιο αποτελεσματικό και προσοδοφόρο ήταν τα κύρια θέματα συζήτησης στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τον συγκεκριμένο τουριστικό κλάδο. Διεξήχθη υπό την αιγίδα του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος με πρόεδρο τον κ. Γιώργο Πατέρα.

Η πρωτοβουλία και ο σχεδιασμός ανήκει στη συμβουλευτική εταιρεία ανάπτυξης θαλάσσιου τουρισμού BoatsAdvisor Hub&Events, σε συνεργασία με την εταιρεία Trinity Events που είχε αναλάβει την υλοποίηση αυτού.

Το βασικό σημείο του ν/σ, το άρθρο 8, η άρση του καμποτάζ για 21 ημέρες τον χρόνο για yachts και megayachts υπό ξένη σημαία, ευρωπαϊκή και μη, με μήκος άνω των 35 μέτρων, υπήρξε το πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ των συμμετεχόντων.

Με βάση αυτή τη διαφωνία έχουν προκύψει δύο αντίπαλα στρατόπεδα: το ένα είναι κατά έστω και της μερικής ολιγοήμερης άρσης του καμποτάζ και το άλλο τάσσεται υπέρ της πλήρους άρσης κάνοντας λόγο για ημίμετρα λόγω του χρονικού περιορισμού και του μήκους σκαφών που έχουν οριστεί.

Ολοι όμως συμφωνούν ότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση εκσυγχρονισμού του κλάδου.

Το νομοσχέδιο συντάχθηκε in house, δηλαδή από αξιωματικούς του Λιμενικού με βαθιά γνώση πάνω στον κλάδο του yachting.

Το 2021 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον εν λόγω κλάδο και για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το 2022, δε, προβλέπεται ακόμα καλύτερο, αφού μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι υπάρχουν επιβεβαιωμένες κρατήσεις στο 57% του διαθέσιμου στόλου.

Η δυναμική για αυτό τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα σημαντική με περισσότερα από 1,6 δισ. ευρώ έσοδα.

Βαγγέλης Κυριαζόπουλος – Γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Οι προσπάθειες για βελτίωση της νομοθεσίας

Βελτιώνουμε το σύνολο όλης της νομοθεσίας και του πλαισίου λειτουργίας του κλάδου των σκαφών αναψυχής και ανοίγουμε την αγορά σε σκάφη άνω των 35 μέτρων για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Το 2021 εξαιτίας της πανδημίας η απελευθέρωση των yachts και megayachts υπό ξένη σημαία, μη ελληνική, οδήγησε στον κατάπλου χιλιάδων τέτοιων πλοίων, πάνω από 1.000 σκάφη ανά μήνα, με βάση τα επίσημα στοιχεία κατάπλου – απόπλου των αρμόδιων κατά τόπους λιμενικών αρχών, ανεβάζοντας τα έσοδα και για τα υπό ελληνική σημαία επαγγελματικά τουριστικά σκάφη.


Η μέση τουριστική δαπάνη ενός τουρίστα με σκάφος είναι περίπου από 1.000 έως 2.700 ευρώ, όταν, για παράδειγμα, στον ξενοδοχειακό κλάδο η μέση τουριστική δαπάνη ανά επισκέπτη είναι περίπου 535 ευρώ, δηλαδή έως και πέντε φορές πιο υψηλή στον θαλάσσιο τουρισμό.
Στόχος του υπουργείου Ναυτιλίας και Λιμενικής Πολιτικής είναι:
■ Η αύξηση των άμεσων κρατικών εσόδων, κυρίως από την είσπραξη ΦΠΑ επί του ναύλου και του Τέλους Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων (ΤΕΠΑΗ), σύμφωνα με το Δίκαιο άλλης χώρας (προτεινόμενο άρθρο 9).
■ Η αύξηση των έμμεσων κρατικών εσόδων λόγω της ενίσχυσης που θα προκληθεί σε πλείστες κατηγορίες επιχειρήσεων και επαγγελματικών κλάδων που δρουν υποστηρικτικά του επαγγελματικού yachting.
■ Η αύξηση στη ζήτηση Ελλήνων και Ευρωπαίων ναυτικών και, παράλληλα, η δημιουργία αναγκαιότητας για ναυτική κατάρτιση και πιστοποίηση στην Ελλάδα.
■ Η καταπολέμηση του φαινομένου των παράνομων ναυλώσεων.

Γιώργος Πατέρας – Πρόεδρος Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ)

Στο συνέδριο κατατέθηκαν όλες οι απόψεις

Είμαι πολύ περήφανος που καταφέραμε να πραγματοποιήσουμε το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για το yachting. Φέραμε όλο τον κόσμο μαζί υπό την αιγίδα του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, που είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Υποχρέωσή μας είναι να υποστηρίζουμε την ελληνική σημαία και την ελληνική οικονομία. Πιστεύω ότι ο τουρισμός της Ελλάδας είναι θαλάσσιος τουρισμός. Ενα μεγάλο μερίδιο είναι το yachting. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι πιο ασφαλές από τις οικογενειακές διακοπές μέσα σε ένα κότερο δεν υπάρχει.

Πρέπει να μπορούμε να φέρουμε όλα τα στελέχη μαζί, να γίνουμε όλοι φίλοι και μαζί θα βοηθηθούμε. Είναι μεγάλη η πίτα, αλλά όποιος θέλει να έρθει στην Ελλάδα, να επισκεφτεί τα ελληνική νησιά και τις όμορφές μας ελληνικές θάλασσες θα πρέπει να πληρώσει. Για να μπορούμε όλοι να το ευχαριστηθούμε για τα επόμενα χρόνια. Το συνέδριο ήταν καταπληκτικό, χάρηκα γιατί είχαμε πολλές απόψεις. Δεν συμφωνήσαμε όλοι, και αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί κατατέθηκαν όλες οι απόψεις.

Οσον αφορά το νομοσχέδιο, είναι ένα έξυπνο νομοσχέδιο, σωστά γραμμένο, in house, από στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που ξέρουν τον κλάδο πάρα πολύ καλά. Καλύπτει όλα τα προβλήματα του yachting. Χαίρομαι γιατί θα παύσει η ισχύς του παλιού νομοσχεδίου στο οποίο έχουν γίνει 64 τροποποιήσεις.

Ολοι επικεντρωθήκαμε στο άρθρο 8, το οποίο όμως είναι ασήμαντο σε σύγκριση με όλα τα άλλα άρθρα.

Με το νέο νομοσχέδιο αν έρθεις και προσπαθήσεις να μπεις στην ελληνική επικράτεια παράνομα -τα λεγόμενα «παράνομα ναύλα»- θα το πληρώσεις ακριβά. Εχει και πρόστιμα και απαγόρευση απόπλου, και αυτό να το έχουν όλοι υπόψη τους που νομίζουν ότι είναι πιο έξυπνοι από το ελληνικό κράτος.

Γιώργος Αλεξανδράτος – Αντιπρόεδρος ΝΕΕ

Να ενώσουμε όλοι τις δυνάμεις μας

Συνειδητοποίησα ότι για πρώτη φορά διοργανώθηκε Πανελλήνιο Συνέδριο για το yachting.

Ηρθαν όλοι οι φορείς στο τραπέζι και ο καθένας είπε τα θέματά του ανοιχτά, δημοκρατικά.

Εμείς ως ΝΕΕ προσπαθούμε να ενώσουμε τις δυνάμεις όλων για το καλό του ελληνικού yachting και της ελληνικής οικονομίας.

Και θεωρώ ότι όλοι μας συνειδητοποιήσαμε ότι έχουμε στα χέρια μας έναν πολύ μεγάλο θησαυρό και έχουμε ανοίξει πολύ λίγο το σεντούκι του.

Γιώργος Βερνίκος – Γενικός γραμματέας Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)

Λάθη στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προσπαθεί να συμβάλει στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου θέτοντας προτεραιότητες όπως η μείωση της γραφειοκρατίας, η αύξηση του ανταγωνισμού των επαγγελματικών σκαφών ελληνικών συμφερόντων, ο περιορισμός των παράνομων ναυλώσεων και των αθέμιτων απαιτήσεων συμφερόντων που έχουν συνηθίσει στην παρανομία.

Σίγουρα γίνεται προσπάθεια για την άρση αναχρονιστικών περιορισμών και την εφαρμογή ψηφιακών εργαλείων.

Εντοπίζω όμως ότι το άρθρο 8 που αναφέρεται σε εκμετάλλευση επαγγελματικών πλοίων αναψυχής με Δίκαιο μη ευρωπαϊκής χώρας δημιουργεί ένα είδος fast track για τη ναύλωση θαλαμηγών με εξωχώρια σημαία που θα μπορούν να ναυλώνονται για 21 ημέρες και παρά την προσπάθεια κάποιου ελέγχου στην πραγματικότητα αποτελεί πολιτικό λάθος.

Αλλωστε όλα τα σκάφη με ελληνική, ευρωπαϊκή ή εξωχώρια σημαία πάνω από 35 μέτρα μπορούν να ναυλώνονται νόμιμα στη χώρα μας και ήδη πάνω από 234 σκάφη έχουν ολοκληρώσει τη σχετική νόμιμη διαδικασία. Η διάταξη αυτή είναι ακόμα πιο ακατανόητη όταν στη χώρα μας σήμερα έχουμε έλλειμμα υποδομών και θέσεων ελλιμενισμού.

Μιχάλης Σκουλικίδης – Πρόεδρος Greek Yachting Association

Ο αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία

Η τουριστική βιομηχανία του κάθε κράτους είναι η πιο ευαίσθητη και ελαστική, άρα και η πιο επικίνδυνη.

Οταν όλα πάνε πολύ καλά, τότε έχουμε πληθώρα εισερχόμενου τουρισμού. Οταν όμως παρουσιαστεί το παραμικρό πρόβλημα, πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό, γεωπολιτικό, φυσικό, τότε μπορεί να περιοριστεί ή και να ανασταλεί εντελώς η ροή του εισερχόμενου τουρισμού. Οπως τώρα με τον πόλεμο της Ουκρανίας. Δυστυχώς, φοβάμαι ότι ο αντίκτυπος του πολέμου της Ουκρανίας θα είναι τεράστιος.

Σίγουρα έχουμε ανάγκη από έναν νέο νόμο, ο οποίος, όμως, θα έπρεπε να γίνει από την αρχή σε συνεργασία και συζήτηση με τους αρμόδιους φορείς και όχι εκ των υστέρων στη διαβούλευση.

Κακώς λέγεται ότι έχουμε καμποτάζ, ο καθένας μπορεί να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα. Δεν είμαστε υπέρ του προστατευτισμού. Είμαστε υπέρ της ελεύθερης αγοράς, αλλά με ίδιους όρους για έναν υγιή και όχι αθέμιτο ανταγωνισμό.

Το νέο νομοσχέδιο θέλει αρκετή επεξεργασία για να προασπίζει τα ευρύτερα συμφέροντα της Ελλάδας.

Μήπως το υπουργείο, λόγω του πολέμου μεταξύ Ρωσίας – Ουκρανίας, πρέπει να μη βιαστεί και να αναθεωρήσει πολλά πράγματα στα άρθρα 8 και 9 που αφορούν τα ξένα διερχόμενα επαγγελματικά σκάφη, γιατί το πιθανότερο είναι ότι θα γυρίσει αρνητικά η αγορά, απότομα, ιδίως στα μεγάλα επανδρωμένα σκάφη πάνω από 35 μέτρα όπου οι Ρώσοι κατέχουν πολύ μεγάλο μερίδιο της αγοράς και οι πιέσεις σε αυτά τα σκάφη θα είναι τεράστιες.

Αντώνης Στελλιάτος – Πρόεδρος Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ)

Να προστατεύσουμε την ελληνική σημαία

Για ό,τι συμβαίνει γύρω μας όσον αφορά τους νόμους και το yachting θέλω να τονίσω ότι η Ενωσή μας έχει ως σκοπό, και το υλοποιούμε με κάθε θυσία, να προστατεύσουμε την ελληνική σημαία και την ελληνική πλοιοκτησία.


Η ελληνική σημαία που κυματίζει σε ένα σκάφος μάς κάνει περήφανους. Οταν ένα σκάφος μπαίνει στο Καστελόριζο, στο Αγαθονήσι, στη Γαύδο, αισθανόμαστε ότι το Αιγαίο είναι ελληνικό και θα είναι πάντα.

Θέλουμε να κάνουμε το παν για την ελληνική σημαία ώστε να γίνει ακόμη πιο δυνατή, πιο ανταγωνιστική, γιατί δεν θέλουμε να μπαίνουν στα νησιά μας σημαίες με σκυλάκια, γατάκια, κόκκινες, κίτρινες, μπλε.

Πάρις Λουτριώτης – Πρόεδρος Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Ανευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ)

Τεράστια τα περιθώρια ανάπτυξης του yachting

Το yachting γενικότερα είναι ένας κλάδος τον οποίο εκμεταλλευόμαστε ως χώρα, αλλά σε πολύ μικρό ποσοστό, ούτε το 1/10. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης. Μονίμως όταν μιλάμε για ελληνικό τουρισμό, για ελληνική τουριστική βιομηχανία, δεν συμπεριλαμβάνεται το ελληνικό yachting. Θέλω να πιστεύω ότι από δω και πέρα ότι αυτό θα γίνει πράξη. Γιατί έχουμε αποδείξει οι φορείς ότι αυτό είναι μια πραγματικότητα. Κι αν δεν αξιοποιήσουμε σε μεγαλύτερο βαθμό το yachting, θα χάσει η ελληνική οικονομία.

Εμείς θα συνεχίσουμε να δραστηριοποιούμεθα σε αυτό τον κλάδο. Ούτως ή άλλως οι Ελληνες είμαστε ευρηματικοί όσον αφορά το επιχειρηματικό κομμάτι και καθώς είμαστε θαλασσινοί συνηθίζουμε να λέμε ότι «ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται». Οι φουρτούνες δεν μας φοβίζουν. Οπως και να έχει η κατάσταση, εμείς θα φτάσουμε στο λιμάνι προορισμού με ασφάλεια. Η ανάπτυξη του yachting στην Ελλάδα πρέπει να φτάσει και θα φτάσει ψηλά, εκεί που του αξίζει και θα πρέπει να είναι οδηγός και για άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Τζίνα Πολέμη – Business Development Director BWA Yachting Greece

Κέρδη από το άνοιγμα της αγοράς

Το συνέδριο ήταν μια καλή προσπάθεια για συνεύρεση των παραγόντων του χώρου, προς ανταλλαγή απόψεων και εύρεση λύσης στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο. Οι ανεδαφικές αναλύσεις χωρίς επιχειρήματα και οι ουτοπικές στατιστικές είναι δικαιολογίες για τη συνέχιση του καμποτάζ στην Ελλάδα και για προσωπικά συμφέροντα κόντρα στην ανάπτυξη της χώρας μας. Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια έχουν πληγεί από τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και τον COVID έχοντας ως συνέπεια την αγανάκτησή τους για το κλείσιμο της αγοράς.

Ευτυχώς, οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης έχουν μια σφαιρική άποψη πλέον και γνωρίζουν τι θα επιφέρει το άνοιγμα της αγοράς στα διερχόμενα επαγγελματικά σκάφη, όπως είναι η είσπραξη άμεσου ΦΠΑ από τα ναυλοσύμφωνα, έμμεσου ΦΠΑ από τις υπηρεσίες, ο κύκλος εργασιών από τα δορυφορικά επαγγέλματα που αναπτύσσονται γύρω από το yachting με στόχο να γίνει η Ελλάδα home porting. Τα πληρώματα που ασχολούνται με τον χώρο θα έχουν επίσης ευκαιρίες εργασίας, εν αντιθέσει με το παρόν όπου βρίσκονται στους μόλους καθημερινά ελπίζοντας σε μια θέση.

H ανάγκη για υποδομές που θα φιλοξενήσουν τα σκάφη αυτά είναι αναγκαιότητα, όπως και ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου γενικότερα.

Κεντρική φωτο κειμένου: Πάνελ με θέμα «Το μέλλον του ελληνικού yachting» με τον γ.γ. Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του ΥΝΑΝΠ Βαγγέλη Κυριαζόπουλο, τον δημοσιογράφο του «b.s.» Mηνά Τσαμόπουλο, τον πρόεδρο του ΣΙΤΕΣΑΠ Πάρι Λουτριώτη, τον αντιπρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργο Αλεξανδράτο, τον γ.γ. ΣΕΤΕ, επίτιμο πρόεδρο ΕΠΕΣΤ, μέλος Δ.Σ. του ΝΕΕ Γιώργο Βερνίκο, τον πρόεδρο ΕΠΕΣΤ Αντώνη Στελλιάτο και τον πρόεδρο του Greek Yachting Association Μιχάλη Σκουλικίδη

Διαβάστε ακόμη:

Προσπάθεια προσέλκυσης αραβικών επενδύσεων στην Ελλάδα – Συναντήσεις κορυφής στη Σαουδική Αραβία (pics)

«Καυτερές» τιμές: Στα 3.90€ το τυλιχτό σουβλάκι και στα 3€ το καλαμάκι (vid) 

Μύκονος: «Χορός» νέων αφίξεων και επιχειρήσεων στο νησί των Ανέμων (pics)