Η Ελλάδα, με την πλούσια ναυτική της παράδοση, τη μοναδική ακτογραμμή και τις χιλιάδες νησιωτικές απολήξεις, κατέχει μια προνομιακή θέση στον παγκόσμιο χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού. Ωστόσο, για να διατηρήσει και να ενισχύσει τη θέση της ως κορυφαίος προορισμός, απαιτούνται προσαρμογή στις διεθνείς εξελίξεις και υιοθέτηση πολιτικών που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του τομέα.

Στο πλαίσιο αυτό, η πρόεδρος της Ενωσης Επαγγελματιών Θαλάσσιου Τουρισμού (HCPY), Τζίνα Πολέμη, τονίζει τη σημασία της ηλεκτρονικής εφαρμογής e-Charter Permission, που έχει διευκολύνει τη δραστηριοποίηση επαγγελματικών σκαφών αναψυχής με ξένη σημαία στα ελληνικά ύδατα. Ωστόσο, θέτει στο επίκεντρο τη συζήτηση για την ανάγκη επιμήκυνσης της διάρκειας παραμονής των σκαφών αυτών, αλλά και την αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου για τα επαγγελματικά δικαιώματα των ναυτικών που εργάζονται στον κλάδο.

«Η Ελλάδα, με το πλούσιο θαλάσσιο τοπίο και την εκτεταμένη ακτογραμμή της, αποτελεί ιδανικό προορισμό για τον θαλάσσιο τουρισμό. Η εισαγωγή της ηλεκτρονικής εφαρμογής e-Charter Permission έχει διευκολύνει τη δραστηριοποίηση επαγγελματικών σκαφών αναψυχής με ξένη σημαία στην ελληνική επικράτεια. Ωστόσο, η περιορισμένη διάρκεια παραμονής αυτών των σκαφών ενδέχεται να περιορίζει τα οικονομικά οφέλη για τη χώρα», επισημαίνει.

Η εφαρμογή e-Charter Permission

Οπως αναφέρει, «με τις κατάλληλες πολιτικές και επενδύσεις, η Ελλάδα μπορεί να εδραιώσει τη θέση της ως κορυφαίος προορισμός για τον θαλάσσιο τουρισμό». Και εξηγεί:

«Στο τρέχον πλαίσιο, σύμφωνα με το άρθρο 8 του Ν. 4926/2022, η άδεια e-Charter Permission επιτρέπει σε επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με ξένη σημαία να δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα για μέγιστη διάρκεια 21 ημερών ανά ημερολογιακό έτος, με δυνατότητα παράτασης έως και 7 ημέρες.

Εάν η κυβέρνηση αυξήσει τη διάρκεια παραμονής των σκαφών με e-Charter Permis­sion μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη όπως:

Αύξηση δημοσίων εσόδων: Μεγαλύτερη παραμονή σημαίνει περισσότερες ναυλώσεις, οδηγώντας σε αυξημένα έσοδα από ΦΠΑ και τέλη ναύλωσης.

Ενίσχυση τοπικών οικονομιών: Οι τουρίστες που παραμένουν περισσότερο χρόνο ξοδεύουν περισσότερα σε τοπικές επιχειρήσεις, όπως εστιατόρια, καταστήματα και υπηρεσίες.

Ανάπτυξη ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα: Η παρατεταμένη παραμονή μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για συντήρηση και επισκευές σκαφών, ενισχύοντας τον σχετικό τομέα.

Δημιουργία θέσεων εργασίας: Η αυξημένη δραστηριότητα στον θαλάσσιο τουρισμό μπορεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας σε διάφορους τομείς».

Η επέκταση της σεζόν

Σύμφωνα με την πρόεδρο της Ενωσης Επαγγελματιών Θαλάσσιου Τουρισμού, «με την αύξηση των ημερών ναύλου δίνεται πλέον η δυνατότητα σε ιδιοκτήτες και διαχειριστές σκαφών να λειτουργούν με μεγαλύτερη ευελιξία και προγραμματισμό, καλύπτοντας μεγαλύτερο μέρος της τουριστικής σεζόν.

1/ Επέκταση σεζόν: Η αύξηση των ημερών επιτρέπει δραστηριότητα πέρα από τους παραδοσιακούς μήνες αιχμής (Ιούνιο – Αύγουστο), ενισχύοντας την τουριστική κίνηση σε Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο.

2/ Ενίσχυση εσόδων: Οι εταιρείες ναύλωσης μπορούν να εκμεταλλευτούν περισσότερες ημέρες ενοικίασης, ενισχύοντας τα συνολικά τους έσοδα.

3/ Διευκόλυνση διεθνών συνεργασιών: Οι μακροχρόνιες ναυλώσεις από το εξωτερικό γίνονται πιο εφικτές, ενισχύοντας την παρουσία της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές.

4/ Βελτίωση εμπειρίας επισκεπτών: Οι τουρίστες έχουν περισσότερες επιλογές σε διάρκεια και ευελιξία των διακοπών τους».

Ενα άλλο φλέγον θέμα για τον θαλάσσιο τουρισμό, όπως το θέτει η κυρία Πολέμη στο πλαίσιο της συζήτησής μας, είναι η ανανέωση διπλωμάτων και η δυνατότητα προαγωγικών διπλωμάτων των ναυτικών που εργάζονται σε ιδιωτικά σκάφη αναψυχής:

«Αποτελεί ένα σημαντικό ζήτημα για την ενίσχυση της επαγγελματικής τους εξέλιξης και της ποιότητας του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα. Παρόλο που το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν παρέχει σαφείς διατάξεις για την αναγνώριση της υπηρεσίας σε ιδιωτικά σκάφη ως προϋπόθεση για ανανέωση διπλωμάτων ή προαγωγή, υπάρχουν προτάσεις για την αντιμετώπιση αυτού του κενού.

1/ Αναγνώριση θαλάσσιας υπηρεσίας: Η θέσπιση διατάξεων που να αναγνωρίζουν τη θαλάσσια υπηρεσία σε ιδιωτικά σκάφη ως ισότιμη με αυτή σε επαγγελματικά πλοία, υπό την προϋπόθεση της τήρησης συγκεκριμένων προδιαγραφών και ελέγχων.

2/ Εκπαίδευση και πιστοποίηση: Η δημιουργία προγραμμάτων εκπαίδευσης και αξιολόγησης που να επιτρέπουν στους ναυτικούς να ανανεώνουν τα διπλώματά τους και να προάγονται λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία τους σε ιδιωτικά σκάφη.

3/ Διαφάνεια και έλεγχος: Η εφαρμογή μηχανισμών ελέγχου και καταγραφής της υπηρεσίας σε ιδιωτικά σκάφη ώστε να διασφαλίζονται η αξιοπιστία των στοιχείων και η συμμόρφωση με τα πρότυπα ασφαλείας.

Η υιοθέτηση αυτών των προτάσεων μπορεί να συμβάλει στην επαγγελματική ανάπτυξη των ναυτικών, στην αναβάθμιση των υπηρεσιών θαλάσσιου τουρισμού και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας στον τομέα αυτό».

Διαβάστε ακόμη

Συνεργασία IDEAL Software Solutions και KIDS SAVE LIVES για ανάπτυξη της εφαρμογής iSAVELIVES

Unibios: Αύξηση 13,4% στις ενοποιημένες πωλήσεις και 29,8% στο οργανικό Ebitda

Πιάνουν δουλειά τα εργοτάξια της Θεσσαλίας – Μπαίνουν οι υπογραφές για έργα €1,35 δισ.

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα