«Η ανταγωνιστικότητα αποτελεί την απόλυτη προτεραιότητά μου για όλους τους τομείς των μεταφορών, και ιδιαίτερα για τη ναυτιλία.» Ξεκάθαρο μήνυμα έστειλα ο Επίτροπος Απόστολος Τζιτζοικώστας μιλώντας στην εκδήλωση για τ ον εορτασμό των 60 χρόνων της ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών-ECSA.

Τόνισε ότι λαμβάνει πολύ σοβαρά τις ανησυχίες του κλάδου σχετικά με την υπερβολική ρύθμιση, δηλώνοντας ότι συμφωνεί πλήρως πως ένα μεγάλο μέρος των κανονισμών δημιουργεί περιττό διοικητικό βάρος που δεν συνδέεται με την ασφάλεια. Για τον λόγο αυτό δεσμεύτηκε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται εντατικά για απλοποίηση και απορρύθμιση όπου είναι εφικτό, έτσι ώστε η ναυτιλιακή βιομηχανία να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά και χωρίς εμπόδια.

Σχετικά με το ζήτημα της απανθρακοποίησης, επεσήμανε ότι αν και όταν το IMO καταλήξει σε συμφωνία για το Net Zero Framework, ο ίδιος θα επιδιώξει πλήρη ευθυγράμμιση των ευρωπαϊκών πολιτικών με το παγκόσμιο πλαίσιο. Υπογράμμισε ότι η ΕΕ δεν μπορεί να επιτύχει πραγματική πράσινη μετάβαση χωρίς ένα ενιαίο και διεθνώς αποδεκτό σύστημα κανόνων, καθώς διαφορετικά η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.

Στο γενικότερο περιεχόμενο της ομιλίας του, ο Απόστολος Τζιτζικώστας επισήμανε ότι η ναυτιλία αποτελεί όχι μόνο έναν οικονομικό κλάδο, αλλά θεμελιώδη πυλώνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται για τον μηχανισμό που στηρίζει το εμπόριο, την ανθεκτικότητα και την ευημερία της ηπείρου, με την Ευρώπη να εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις θαλάσσιες μεταφορές για ενέργεια και εξωτερικό εμπόριο. Παρά το γεγονός ότι ο ευρωπαϊκός στόλος αντιστοιχεί στο 35% του παγκόσμιου τονάζ, άλλες περιοχές αναπτύσσονται γρηγορότερα, γεγονός που δημιουργεί μια νέα εποχή ανταγωνισμού.

Αναγνώρισε επίσης ότι ο κόσμος αλλάζει με ταχύτητα, λόγω γεωπολιτικών και γεωοικονομικών ανακατατάξεων, και ότι η Ευρώπη πρέπει να απαντήσει με άμυνα υπέρ του ανοικτού εμπορίου, αντίστασης στον κατακερματισμό και ενίσχυσης των στρατηγικών επενδύσεων. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ανακοίνωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προετοιμάζει δύο μεγάλες πρωτοβουλίες που θα παρουσιαστούν το 2026: την Ευρωπαϊκή Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική και τη Στρατηγική για τα Ευρωπαϊκά Λιμάνια. Οι πρωτοβουλίες αυτές θα στοχεύουν στην ενίσχυση της τεχνολογικής ηγεσίας της Ευρώπης, στην προώθηση της καινοτομίας, της ψηφιοποίησης, της αυτοματοποίησης και της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και στη βελτίωση της χρηματοδότησης και των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στον ρόλο των λιμανιών, τα οποία πρέπει να εξελιχθούν σε κέντρα ενέργειας του μέλλοντος, ικανά να διαχειριστούν καθαρές μορφές ενέργειας όπως υδρογόνο και ηλεκτρισμό από υπεράκτια αιολικά. Παράλληλα, προανήγγειλε προσπάθειες απλούστευσης των περιβαλλοντικών διαδικασιών για κρίσιμες επενδύσεις, ενώ κάλεσε τα κράτη μέλη να κατευθύνουν μέρος των εσόδων του ETS προς τον ναυτιλιακό τομέα.

Κλείνοντας, υπενθύμισε τη μακρόχρονη συνεργασία της Επιτροπής με την ECSA και απέδωσε τιμή σε προσωπικότητες που συνέβαλαν στη διαμόρφωση αυτής της σχέσης, τονίζοντας ότι η Ευρώπη βρίσκεται μπροστά σε μια ιστορική συγκυρία. Με σωστή στρατηγική, επενδύσεις και σεβασμό στις αρχές του ανοικτού εμπορίου, ο ναυτιλιακός κλάδος μπορεί να διατηρήσει την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία του και να οδηγήσει την Ευρώπη με ασφάλεια στη νέα εποχή.

Διαβάστε ακόμη

Κλιματική κρίση: Η ένταση στα ακραία καιρικά φαινόμενα αυξάνεται ανησυχητικά

Πώς να ξεχωρίσετε στην εργασία σας με τα σωστά εργαλεία ΑΙ

Ισθμιακή Οινοποιία-Οξοποιία: Το σφυρί και ο…πενταπλασιασμός της τιμής (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα